راهنمای خرید

مزایا و معایب مودم ۴G یوتل L443

مودم رومیزی ایرانی که با کیفیت و قدرت گیرندگی آنتن بالا از آب درآمد

مودم ۴G رومیزی یوتل L443 به یکی از مودم‌های محبوب بازار ایران تبدیل شده است. از یک سو، قیمت مناسب آن با در نظر گرفتن قابلیت‌های دسکتاپ و آنتن خارجی برای مردم جذاب است و از طرف دیگر استقبال اپراتورهای ایرانسل، همراه اول، مبین‌نت و غیره از آن، باعث شده تا سر زبان‌ها بیفتد. به‌ویژه اینکه در بحث آنتن‌دهی، عملکرد خوبی دارد و برای مناطق حاشیه شهرها، روستاها و نقاط دورافتاده، کارایی بالایی دارد.

ظاهرا شرکت مبین‌نت مودم فورجی یوتل ال ۴۴۳ را به جای مودم هواوی B612 به مشتریان طرح ۳۶۰ خود می‌دهد.

همراه اول هم مدتی است که مودم Utel L443 را به فهرست مودم‌های پیشنهادی خود افزوده است.

چندی پیش هم در یک مطلب، نگاهی به مودم‌های FDD و TD-LTE جدید ایرانسل انداختیم که در میان آن‌ها مودم FD-i40 B1 مشاهده شد. این مودم همان یوتل L443 است.

به نظر می‌رسد همه اپراتورهای موبایل از روی ناچاری و اجبار یا شرایط بازار و برخی مزایای قابل تصور، سراغ این مودم فورجی یوتل رفتند و آن را به مشتریان جدید خود می‌دهند.

به همین دلیل است که به یک باره، قیمت این مودم از نزدیک ۹۰۰ هزار تومان در اواخر سال ۱۳۹۹ به قیمت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در مرداد ماه ۱۴۰۰ رسید و اکنون در خرداد ماه ۱۴۰۱ با قیمت حدودی ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جالب است بازار آنلاک این مودم هم راه افتاده است. یعنی اگر مودم را از مبین‌نت یا همراه اول و همین‌طور ایرانسل خریداری کنید؛ می‌توانید مودم را آنلاک کرده و از سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر هم روی آن سود ببرید.

به طور کلی، مودم یوتل L443 که با مودم هواوی B612 قابل مقایسه نیست و نمی‌تواند جایگزین آن شود ولی برای برخی دوستانی که دنبال مزایا و معایب آن هستند؛ باید گفت یک مودم ۴G با آنتن‌های خارجی است که در داخل ایران ساخته یا به زبان دیگر مونتاژ می‌شود و از مودم‌های مشابه خارجی ارزان‌تر است.

سرعت دانلود این مودم ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود به ۵۰ مگابیت می‌رسد. وای‌فای تک بانده دارد و از درگاه‌های اترنت و یواس‌پی برخوردار است.

مزایای مودم یوتل L443

۱- دو آنتن جداشونده با قدرت ۵dbi و کانکتور TS-9

۲- یک درگاه USB

۳- یک درگاه WAN هزار مگابیتی (یک گیگابیت)

۴- پشتیبانی از TR-069 برای مدیریت از راه دور

۵- قیمت ارزان‌تر نسبت به مودم‌های رومیزی ۴G مشابه

۶- داشتن کلیدهای روشن/خاموش، وای‌فای، WPS و نشانگر قدرت سیگنال

۷- گیرندگی و آنتن‌دهی قوی دارد و برای نقاط حاشیه شهرها، روستاها و مکان‌هایی که آنتن موبایل ضعیف است؛ کارایی خوبی دارد.

معایب مودم یوتل L443

۱- وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با حداکثر سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت بدون داشتن آنتن خارجی وای‌فای

۲- درگاه شبکه LAN صد مگابیتی

۳- محدود بودن به LTE Cat 4 و اینکه از تجمیع فرکانس پشتیبانی نمی‌کند.

حرف آخر

هنوز از نزدیک این مودم را لمس نکردم تا کیفیت ساخت، قدرت آنتن‌دهی و امکانات نرم‌افزاری پنل مدیریتی تحت وب آن را بررسی کنم.

در مجموع می‌شود گفت یک مودم فورجی رومیزی معمولی برای کاربران خانگی و نهایتا اتصال دو الی سه دستگاه به وای‌فای و اینترنت موبایل است. آن چیزی که باعث فروش بالا و محبوبیت زیادش در بازار ایران شده، گیرندگی آنتن خوب در نقاطی است که قدرت آنتن‌دهی ضعیف است. در مرکز شهرها هم سرعت و کیفیت اینترنت موبایل خوبی می‌دهد.

اگر یک فرد بخواهد مودم رومیزی ۴G LTE با آنتن خارجی بخرد؛ باید بیش از ۲ میلیون تومان پول بدهد در حالی‌که مودم یوتل L443 با قیمت‌هایی پایین‌تر در دسترس است.

قطعا نباید از این مودم انتظار پردازش‌های سنگینی مانند گیمینگ، استریم ویدیو، ویرایش فیلم و نظایر این‌ها را داشت ولی همه آن چیزی که باید یک مودم رومیزی ۴G داشته باشد را در خود جای داده و همین باعث فروش بالای آن می‌شود.

اینکه ارزان‌تر از مودم‌های رومیزی ۴G با مشخصات مشابه در بازار ایران است؛ خودش یک مزیت بزرگ است و کار بسیاری از کاربران را راه می‌اندازد ولی باید کیفیت و کارایی آن را هم بررسی کنیم.

دوستانی که این مودم را از اپراتورها خریداری کرده و تجربه کار با آن را دارند؛ برای ما بنویسند در عمل چه مشکلاتی دارد.

دانلود فهرست مشخصات مودم یوتل L443

خرید مودم یوتل L443 آنلاک

خرید مودم یوتل L443 ایرانسل

خرید مودم یوتل L443 همراه اول

خرید مودم یوتل L443 مبین‌نت

این مقاله در ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫20 دیدگاه ها

  1. با سلام.اگر ممکن است دوستان تجربه کاربری خود با مودم های adsl یا vdsl برند utel را در سایت قرار دهند زیرا این مودم مدت کوتاهی وارد بازار شده ومشخص نیست در چه سطحی از نظر کیفی و عملکردی قرار دارند و همچون بسیاری از برند های خارجی نقدی یا review از مودم در تقریبا هیچ سایتی موجود نیستبه غیر از معرفی مشخصات مودم.با تشکر

    1. در فرم‌های اینترنت و شبکه و همچنین به طور خاص چند دوست از مودم یوتل ۳۰۴f راضی بودند. به این معنی که عملکرد و کارایی یک مودم معمولی VDSL خارجی را دارد. مثلا تصور کنید عملکردی مشابه تی‌پی‌لینک یا دی‌لینک در مودم‌های معمولی سری N دارد. از سرعت وای‌فای و امکانات پنل راضی بودند.
      مودم یوتل ۳۰۱ کمی ضعیف‌تر است و مشخصات برای کاربران معمولی و خانگی تک مصرفه مناسب است. کارتان را راه می‌اندازه ولی نباید ازش انتظار بسیار بالایی داشته باشید.
      معایب این مودم‌ها آن‌طور که بیان شده؛ ضعف پردازنده و قدیمی بودن برخی ویژگی‌ها و پروتکل‌ها یا مثلا درگاه‌های اترنت صد مگابیتی و جنس بدنه است.
      فعلا که آش کشک خاله شده و گزینه دیگری نیست.

    2. VDSL یوتل الان من توی شرکت خودمون در حال استفاده از اون هستیم و ۲۴ساعته روشن هستش و هیچ گونه کاهش سرعت و قطعی تا کنون از سمت مودم نداشتیم
      بسیار عالی و با کیفیت هم هستش

  2. من همین امروز مودم ال ۴۴۳ همراه اول خریداری کردم از نظر ظاهری بی کیفیت هست، دارای دو عدد آنتن در کنار مودم میباشد که بسیار لق و شل میباشد، تنها به همراه اول خدمات میدهد و دیگر اپراتورهارو ساپورت نمیکند، آنتن دهی متوسط دارد، قیمت بالا، محدوده وای فای و برد آن کم بود و میبایست نزدیک به مودم کار کرد و TD-LTE هم ندارد

    1. حتما به کارانتی مراجعه کنید چون آنتن دهی و سرعت خوبی داره و فقط از نظر کیفیت جنس بدنه ضعیف هستش.من الان دوتا لن وصل کردم و به اندروید باکسم هم از طریق وایرلس متصل و سرعت خیلی خوبی داره پینگ دستگاه هم بالاتر از ۹۸نمیره.

  3. درود
    من قصد خرید یکی از همین مودم ها رو که مبین نت میفروشه داشتم ولی اطلاعات کافی در مورد fd-lte نداشتم. از شما بابت بارگزاری این مطلب سپاسگزارم.

    1. سلام دوستان من یوتل ۴۴۳روخریدم اما نمیدونم چرا وقتی آنتن میره دوباره که میاد خود به خود وصل نمیشه حتما باید خاموش روشن کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

  4. سلام من یکسال هست که خریدم موقعی که همراه اول ۶۹۰ هزار تومان با سیم کارت واینترنت هدیه به مشترکان واگذار میکرد من که راضی هستم نسبت به قیمت عالی من تقریبا شش تا گوشی ویک پی سی ویک تلوزیون هوشمند رو وصل کردم به مودم تست هم گرفتم خیلی خوب جواب داده سپاس از شما

    1. من امروز (هجدهم فروردین ۱۴۰۰) از فروشگاه همراه اول فلکه دوم صادقیه یکی با قیمت فیکس ۲ میلیون خریدم با سیم کارت دیتای هدیه ۲۰ گیگی شش ماهه .
      با گوشی همون سیم کارت دیتا رو سرعت ۱۰ تا ۱۷ مگ دانلود میده و ۲.۵ هم آپ لود . باپینگ ۷۳ تا ۸۹ . جیتر ۲۳ . سایت speedcheck.ir – تو تست اولیه با گوشی چک نکردم فقط به توصیه اوپراتور مقایسه با گوشی سامسونگ اس ۴ !
      حالا چرا تست مقایسه ای ؟!!
      در تست اولیه که سرعت kb۷۰۰ کیلو بیت دانلود و حدودا ۵ مگ هم آپلود زد . درست خوندید یعنی کاملا برعکس!!!
      در بهترین جای خونه هم تست شده . یعنی نزدیک پنجره . پشتیبان هم هیچ چیزی در مورد تنظیمات نگفت .
      شاید به خاطر اینکه متخصص و کارشناس تو اون ساعتی که زنگ زدم (عصر ساعت ۴ ) نبوده .
      به هر حال قراره فردا زنگ بزنم تنظیمات دقیق از راه دور بخوام راهنمایی کنن
      حالا دو تا سوال . امکان پس دادن مودم هست به نظر شما !!. سوال دوم اینکه کسی تنظیمات دقیق مودم رو میدونه ؟
      حالا جالبیش اینه که انواع مودم تی پی لینک رو هم نگاه و قیمت کرده بودم ! به نظر تی پی لینک نداشتن .
      تا حدودی هم تقصیر خودم بود باید میدیدم اگه تی پی لینک نداره نمیخریدم . به هر حال اینم تجربه من !!

  5. سلام
    من این مودمو خریدم
    قیافه داغونی داره مخصوصا بعد نصب آنتن‌ها 😂
    دوسیم کارت هدیه یکی دائمی یک اعتباری داشت که هیچ کدوم بسته رایگان نداشتن
    درگاه usb نداره در کل بعد نیست بدرد کار سبک میخوره

    1. مودم همراه اول L443 مودم بدی نیست بیشتر برای شهرستان ها و روستا ها به درد میخوره اتصال از طریق وای فای عالی ولی از طریق کابل LAN واقعا کلافه میکنه آدمو تا کانکت بشه

      1. افتضاح،من نمی دونم دوستان ک تعریف میکنن چ جوری ب این نتیجه رسیدن،بدنه ب شدت بی کیفیت انتن دهی ب زور سه تا پر میکنه ولی در عمل یکی هم جوابگو نیس،اصلا توصیه نمیکنم من از خریدش ب شدت پشیمون شدم چون بر پایه شبکه fd هست با شلوغ شدن شبکه ناپایداری داره ،در طول شبانه روز شاید نیم ساعت سرعتش خوب باشه،فقط ب درد سطل اشغال میخوره

        1. کاملا موافقم
          آنتن ۳تا بیشتر نمیشه و بیشتر وقت ها ۲ هستش و سرعتش نصف گوشی سامسونگ j7 و خیلی کمتر هم میشه
          عجیب تر این که آنتن‌های بیرونی که برای ۴g lte رو باز کنی باز همون آنتن میده که نباید این طوری باشه .
          این بده

          1. مودم من دو آنتن خارجی رو که وصل میکنم یه دونه آنتن پر میکنه ولی وقتی بازشون میکنم و میندازم یه گوشه تعداد آنتن میشه سه تا از اونطرف وقتی آنتن های خارجی و وصل میکنم سرعت نت نصف میشه ولی بدون آنتن ها سه خط پر میکنه البته من روستا استفاده میکنم روستامون هم حتی آنتن توجی برای تماس و ارسال پیامک هم نداره تماس با گوشی ساده اونم کنار پنجره درصورتی که گوشی ثابت باشه میتونیم بگیریم مودم هم گذاشتم بیرون خونه و چهار طرف حیاط و سانت به سانت تست کردم فقط یه گوشه دو سه خط فورجی ایرانسل آنتن میاره همونجا گذاشتم و به صورت وای فای داخل خونه ازش استفاده میکنم کاورشم کردم برای زمان برف و باد و باران بهش نفوظ نمیکنه مودم سرعت اینترنتش هم با این شرایط سخت دوازده مگابیت دانلود و کمتر از سه مگابیت آپلود.

  6. سلام
    یکی از بزرگترین اشتباهات من خرید این مودم آشغال و به دردنخور بود.
    سرعت دانلود بسیار پایین در حدود ۱۶ مگابیت
    آنتن دهی فوق العاده به دردنخور
    کیفیت ساخت بسیار پایین و آشغال
    قطع و وصلی زیاد
    کلا ۳ ماه برام کار نکرد و به فنا رفت. الان فقط میشه باهاش sms فرستاد و اینترنت نمیده. اکیدا توصیه می کنم دوبرابر پول بذارید و این آشغال چینی مونتاژ ایران رو نخرید.

  7. سلام ببخشید
    من یه مودم میخوام که سیمکارتی باشه بتونم روش vpn ست کنم
    که بتونم تلویزیون اندروید رو گوگل پلی رو اپدیت کنم و برنامه نصب کنم
    چه مدلی و از چه اپراتوری خرید کنم ؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا