آموزش

۴ نکته امنیتی که باید هنگام ساخت وای فای مهمان رعایت کنید

تنظیمات Guest Network مهم‌تر از ساخت سریع و ساده آن است

بسیاری از ما برای امنیت بیشتر، یک شبکه میهمان (Guest Network) روی وای فای خانه می‌سازیم. شبکه میهمان، یک وای فای با نام و رمزعبور دیگری است که مخصوص میهمان‌ها، افراد خارجی، مشتریان و کسانی که نباید به شبکه وای فای اصلی وصل شوند؛ ساخته می‌شود.

اگرچه ساخت شبکه مهمان ساده است اما باید دانست راه‌اندازی یک شبکه وای فای میهمان، اولین قدم است. شما باید تنظیمات شبکه وای فای میهمان را خوب بدانید و بهترین روش تامین امنیت روی این شبکه‌ها را در پیش بگیرید تا یک اتصال امن و کارآمد ساخته شود.

یک شبکه مهمان را می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های شرکت سازنده مودم یا روتر و همین‌طور از طریق پنل کاربری تحت وب ساخت. در همین برنامه‌ها، تنظیماتی برای بهبود امنیت شبکه وای فای میهمان و سفارشی‌سازی‌اش در نظر گرفته شده است.

ترفندهای شبکه وای فای مهمان

ما در این مطلب، به طور ساده، ۴ ترفند مهم بهبود امنیت شبکه میهمان را بررسی می‌کنیم:

۱- محل قرارگیری مودم یا روتر را مشخص کنید

شاید بپرسید محل قرارگیری مودم چه ارتباطی با Guest Network دارد؟ اگر روی مودم یا روتر خود یک Guest Network تعریف کردید؛ باید مودم یا روتر در نقطه‌ای قرار داده شود که وای فای در دسترس مهمان‌ها باشد و بتوانند به شبکه وصل شوند.

بیشتر بخوانید: شبکه میهمان چیست و چگونه آن را روی روترهای بی‌سیم فعال کنیم؟

برخی اوقات یک Guest Network تعریف می‌کنیم ولی مودم یا روتر در اتاق ما است و مهمان‌ها در اتاق نشیمن هستند. سیگنال‌های وای فای قوی به دست آن‌ها نمی‌رسد و مجبور می‌شوند دنبال مودم یا روتر بگردند یا وارد اتاق شما شوند یا ازتان درخواست کنند به شبکه اصلی وصل شوند.

۲- برای شبکه مهمان رمزعبور تعریف کنید

باز گذاشتن شبکه مهمان با این باور که از وای فای شما جدا است؛ بنابراین اصلا اهمیت ندارد که چه کسی به آن دسترسی دارد یا اینکه هیچ پسوردی تعریف نکنید تا از زحمت دادن پسورد وای فای شبکه مهمان خلاص شوید؛ کاملا اشتباه است.

کافی است یکی از مهمان‌های شما واقعا یک هکر باشد یا فردی بازیگوش و علاقه‌مند به هک وای‌فای و شبکه باشد یا همسایه شما، فردی است که می‌خواهد به وای فای نزدیکان وارد و اطلاعات آن را سرقت کند؛ در آن صورت، باز هم کل امنیت وای فای شما در خطر است؛ حتی آن وای فای خصوصی که رمزعبورش را فقط خودتان دارید.

بیشتر بخوانید: چرا کسب‌وکار شما نیاز به شبکه وای‌فای برای میهمان‌ها دارد؟

ضمن اینکه افزایش ترافیک شبکه مهمان، می‌تواند باعث از کار افتادن وای فای و کاهش سرعت اینترنت شود. پس، بهترین کار این است که برای هر شبکه مهمان، یک رمزعبور تعریف کنید تا دسترسی‌ها را کاملا کنترل شده داشته باشید.

۳- پهنای‌باند شبکه مهمان را محدود کنید

گام بعدی تنظیمات شبکه مهمان، ایجاد محدودیت در پهنای‌باند هر دستگاه یا فرد متصل به شبکه مهمان یا اتخاذ سیاست‌های فرکانسی است.

اگر در خانه سیستم گیمینگ دارید یا اهل دانلود و استریم و یوتیوب هستید؛ احتمالا پهنای‌باند بیشتری نیازی دارید؛ پس بهتر است دستگاه‌های خود را روی شبکه ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید و یک شبکه مهمان روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز بسازید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ترفند امن‌سازی شبکه وای فای خانگی

اگر مهمان شما هم اهل بازی است و قرار است با هم وارد یک بازی آنلاین شوید؛ باز هم می‌توانید از تنظیمات پنل کاربری مودم و روتر، مشخص کنید چقدر پهنای‌باند اینترنت را اشغال کند.

۴- شبکه مهمان را نظارت کنید

برای تامین امنیت وای‌فای و مودم، باید مرتبا دستگاه‌هایی که به شبکه وای فای میهمان وصل می‌شوند را مانیتور و رصد کنید.

شبکه مهمان قرار است تهدیدات و آسیب‌های اتصال دستگاه‌های ناشناس به وای‌فای را کاهش دهد ولی هنوز هم یک فرد ناشناس می‌تواند با نرم‌افزارهای آلوده، برایتان دردسرساز شود.

بنابراین، بهتر است به طور مستمر، در حال پایش دستگاه‌های متصل به شبکه مهمان باشید و اگر یک دستگاه ناشناس یافت شد؛ سریعا آن را بلوکه کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا