آموزش

آیا همیشه وای‌فای ۵ گیگاهرتز بهتر از ۲.۴ گیگاهرتز است؟

مقایسه باندهای رادیویی وای‌فای از نظر سرعت، آنتن‌دهی، پوشش شبکه و ...

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای از دو فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند. هریک از این دو فرکانس مزایا و معایبی دارند و از یک پهنای‌باند و تعدادی کانال رادیویی سود می‌برد. آیا واقعا آن‌طور که همه تصور می‌کنند، فرکانس ۵ گیگاهرتز بهتر از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است؟

تقریبا تمامی روترهای بی‌سیم از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند ولی برخی از روترهای بی‌سیم جدید دارای فرکانس ۵ گیگاهرتز هم هستند که به روترهای دو بانده مشهوراند. یعنی هم فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و هم فرکانس ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند. 

تک بانده یا دو بانده بودن روتر ربطی به استاندارد وای‌فای ندارد و برخی از روترهای دوبانده فقط از استاندارد ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کنند. البته، غالب روترهای بی‌سیم دوبانده معرفی شده در سال‌های اخیر از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac سود می‌برند. 

در ادامه می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به مشخصات و مزایای هر دو فرکانس بیندازیم و یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را با هر دو فرکانس روشن کنیم.

گیگاهرتز و سرعت شبکه

محدوده رادیویی گیگاهرتز (GHz) تنها بخشی از سرعت یک شبکه بی‌سیم را مشخص می‌کند و این‌طور نیست که هرچه بالاتر باشد؛ سرعت شبکه بیشتر است. برای مثال، در استاندارد بسیار قدیمی ۸۰۲.۱۱a هم از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی و استفاده شده است ولی حداکثر سرعت ۵۴ مگابیت بر ثانیه است که با حداکثر سرعت استاندارد ۸۰۲.۱۱g روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر می‌کند. 

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌توان سرعت انتقال اطلاعات بیشتری داشته به شرط اینکه فناوری‌ها و توان انرژی برای انتقال اطلاعات روی فرکانس‌ها و پهنای‌باند بالاتر وجود داشته باشد و صرفا استفاده از این فرکانس با افزایش سرعت همراه نیست. 

فهرست استانداردهای وای‌فای و پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز

در گذشته، برخی از روترها در استاندارد ۸۰۲.۱۱g سعی می‌کردند روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از دو لینک ارسال و دریافت اطلاعات استفاده کنند و در نتیجه سرعت وای‌فای به مرز ۱۰۸ مگابیت می‌رسید در حالی که سرعت روترهای ۸۰۲.۱۱a با فرکانس ۵ گیگاهرتز هنوز ۵۴ مگابیت بود. 

در حال حاضر؛ هر دو استاندارد ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac می‌توانند روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت وای‌فای بیشتری را به نمایش بگذارند و از این نظر این فرکانس بهتر از ۲.۴ گیگاهرتز است. 

دستگاه‌هایی که نیاز به سرعت وای‌فای بیشتر دارند یا ترافیک شبکه بسیار بالایی تولید می‌کنند؛ مانند کنسول‌های بازی یا پی‌سی‌های بازی و دستگاه‌های مالتی‌مدیا؛ روی فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند و از لینک‌های پایدارتری سود ببرند. 

برنده: فرکانس ۵ گیگاهرتز

گیگاهرتز و محدوده پوشش‌دهی وای‌فای

قاعده کلی این‌طور است که فرکانس‌های سطح بالاتر؛ محدوده پوشش‌دهی کمتری دارند یا قدرت کمتری خواهند داشت. قدرت سیگنال‌های ۵ گیگاهرتز از ۲.۴ گیگاهرتز کمتر است و قدرت سیگنال‌های ۶۰ گیگاهرتز از ۵ گیگاهرتز کمتر است. فرکانس ۶۰ گیگاهرتز در استاندارد ۸۰۲.۱۱ad استفاده می‌شود و به همین دلیل می‌گویند فقط بردی چند متری دارند. 

فهرست کانال‌های رادیویی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

فرکانس‌های ۵ گیگاهرتزی نیز غالب اوقات نمی‌توانند از یک جسم سخت مانند دیوار عبور کنند ولی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به راحتی می‌تواند از چندین دیوار عبور کند. به همین دلیل؛ در طی سالیان درازی فقط از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای وای‌فای پشتیبانی می‌شد. اما امروزه؛ فناوری‌ها و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac به کمک فرکانس ۵ گیگاهرتز آمده‌اند و مقداری محدوده پوشش‌دهی و قدرت سیگنال‌هایش را بیشتر کردند.

برنده: فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

گیگاهرتز و رابط شبکه

مشکل فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز این است که دیگر اشباع شده است. روترهای بی‌سیم، کارت‌های شبکه، انواع دستگاه‌های مجهز به وای‌فای مانند تلویزیون، پخش‌کننده، کنسول بازی، دستگاه‌های اینترنت اشیا و چیزهایی مانند تلفن‌های بی‌سیم و کنترلرهای راه دور گاراژها و پارکینگ‌ها روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز فعال هستند. 

فهرست کانال‌های رادیویی فرکانس ۵ گیگاهرتز

بنابراین؛ باید گفت دیگر این فرکانس جای خالی ندارد و غالبا با تداخل و هم‌پوشانی امواج رادیویی روی باندهای فرکانسی مختلف این شبکه روبرو هستیم. اما فرکانس ۵ گیگاهرتز ابدا چنین محدودیتی ندارد. فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز فقط ۱۳ کانال رادیویی برای استفاده در اختیار کاربران می‌گذارد ولی فرکانس ۵ گیگاهرتز حدود ۲۴ فرکانس دارد و تعداد بسیار کمی دستگاه روی آن‌ها فعال هستند. بنابراین؛ فرکانس ۵ گیگاهرتز خلوت‌تر و بهتر است.

برنده: فرکانس ۵ گیگاهرتز

گیگاهرتز و هزینه

برخی افراد تصور می‌کنند فرکانس ۵ گیگاهرتز به‌روزتر و جدیدتر است اما این تصور اشتباه است و سالیان درازی است که هر دو فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز روی وای‌فای در دسترس هستند. اما در سال‌های اخیر فناوری‌ها و استانداردهای ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac روی فرکانس ۵ گیگاهرتز فعال شده‌اند و روترهای بی‌سیم مبتنی بر این استانداردها و فرکانس روانه بازار شده است که در نتیجه آن فرکانس ۵ گیگاهرتز رونق گرفت.

همان‌طور که می‌دانید؛ روترهای مبتنی بر فرکانس ۵ گیگاهرتز که غالبا دو بانده هم هستند؛ از روترهای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز گران قیمت‌تر هستند. چون جدیدتر بوده و از استاندارد و فناوری‌های به‌روزتری سود می‌برند. 

بنابراین؛ اگر می‌خواهید از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده کنید؛ باید هزینه بیشتری بپردازید.

برنده: فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

نتیجه‌گیری

مقایسه بالا به ما می‌گوید که هر دو فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز مزایا و معایبی ندارند و نمی‌شود این فرکانس‌ها را به تنهایی با یکدیگر مقایسه و رای به برتری فرکانس ۵ گیگاهرتز داد. اما در روترهای دو بانده و سه بانده امروزی؛ می‌توان با کمک فرکانس ۵ گیگاهرتز به سرعت و قدرت بیشتری روی وای‌فای دست یافت و محدوده پوشش‌دهی وسیع‌تری نسبت به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به دست آورد. 

حرف آخر ما این است که خرید یک روتر دو بانده و استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز براساس نیاز و نوع کاربری شما می‌تواند بهتر است. البته، باید تنظیمات روترهای دوبانده به درستی انجام شود. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا