آموزش

چگونه با اسمارت‌فون و لپ‌تاپ به وای‌فای ۵ گیگاهرتز وصل شویم

با شلوغ شدن فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وای‌فای، بسیاری از کاربران سراغ فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌روند که اتفاق بسیار خوبی است.

غالب گوشی‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ‌های عرضه شده در سال‌های اخیر از وای‌فای دو بانده پشتیبانی می‌کنند و این امکان وجود دارد که به باند رادیویی خلوت‌تر و سریع‌تری وصل شد.

فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت انتقال اطلاعات بیشتر ولی برد کمتری نسبت به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دارد. یعنی برای مصارف نزدیک مانند داخل سالن و اتاق و آپارتمان بسیار موثر است.

اگر تمایل دارید درباره تفاوت‌های این دو فرکانس وای‌فای بیشتر بدانید؛ خواندن دو مقاله «۵ دلیل برای خداحافظی با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز» و «آیا همیشه وای‌فای ۵ گیگاهرتز بهتر از ۲.۴ گیگاهرتز است؟» را توصیه می‌کنم.

اما برخی از کاربران برای اتصال به فرکانس ۵ گیگاهرتز مشکل دارند. نمی‌دانند با گوشی یا لپ‌تاپ چطور باید به فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای مودم و روتر وصل شد یا اصلا این فرکانس را پیدا و شناسایی نمی‌کنند.

در اینجا یک راهنمای مختصر و مفید درباره اتصال به فرکانس ۵ گیگاهرتز داریم:

چگونه وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز را راه‌اندازی کنیم؟

نکته اساسی این است که اصلا مودم و روتر شما از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی کند و شما این فرکانس را فعال کرده باشید. یعنی وای‌فای ۵ گیگاهرتز مودم یا روتر روشن باشد تا بتوانید با گوشی یا لپ‌تاپ به آن وصل شوید.

فقط مودم و روترهای دو بانده می‌توانند وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز داشته باشند. مودم و روتری که از نسل وای‌فای ۵ و ۶ باشند؛ همان استانداردهای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱ax.

البته، برخی مودم روترهای استاندارد ۸۰۲.۱۱ad و همین‌طور مدل‌های پیشرفته ۸۰۲.۱۱n هم می‌توانند وای‌فای دو بانده راه‌اندازی کنند ولی بسیار کم در بازار یافت می‌شوند.

بنابراین، ابتدا مطمئن شوید اصلا مودم و روتر شما وای‌فای دو بانده دارد یا خیر!

اگر از وای‌فای دوبانده پشتیبانی می‌کند؛ حالا نوبت به راه‌اندازی وای‌فای روی این فرکانس است. یعنی مودم و روتر شما باید دو شبکه وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز داشته باشد که طبیعتا نباید هم‌نام باشند و از رمز مشترکی استفاده کنند.

برای مثال، مراحل راه‌اندازی وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز روی مودم روتر DSL-AC88U ایسوس به شکل زیر است:

روش نخست: در مراحل نصب و راه‌اندازی مودم می‌توانید هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را تعریف و پیکربندی کنید. همان‌طور که شکل زیر مشاهده می‌کنید؛ برای هر فرکانس باید یک نام و بعد رمزعبور انتخاب کنید. می‌توانید از اطلاعات مشابه استفاده کنید ولی هرگز این کار را نکنید:

روش دوم: وارد پنل مدیریتی مودم و روتر شده و از بخش تنظیمات وای‌فای یا تنظیمات پیشرفته شبکه بی‌سیم هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را فعال و مقداردهی کنید:

در پنل مودم ایسوس بخش سمت راست می‌توانید وضعیت هر دو شبکه بی‌سیم را مشاهده کنید. 

چگونه فرکانس ۵ گیگاهرتز را پیدا و وصل شویم؟

خوب، حالا که مطمئن شدیم مودم یا روتر ما دارای شبکه بی‌سیم یا وای‌فای ۵ گیگاهرتز است؛ وقتش رسیده سراغ گوشی یا لپ‌تاپ برویم و به این وای‌فای وصل شویم.

ادامه کار بسیار ساده است. در گوشی وقتی روی آیکون وای‌فای بزنید و انگشت خود را چند ثانیه روی آن نگه دارید؛ فهرستی از شبکه‌های وای‌فای شناسایی شده را مشاهده می‌کنید؛ مانند شکل زیر:

حالا، می‌توانید وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز را پیدا و روی آن ضربه بزنید تا بدان وصل شوید.

اگر گوشی شما فرکانس ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی نکند؛ اصلا وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز را مشاهده نخواهید کرد. نه وای‌فای شما، بلکه تمام شبکه‌های وای‌فای ۵ گیگاهرتز را نمی‌بینید و طبیعتا امکان استفاده از این شبکه‌ها را ندارید.

در لپ‌تاپ کافی است روی آیکون شبکه یا وای‌فای در نوار وظیفه ویندوز ۱۰ در سمت راست کنار ساعت ضربه بزنید تا فهرست شبکه‌ها نمایش داده شود. اینجا هم وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز را پیدا و روی آن کلیک کنید و با وارد کردن رمزعبور، به شبکه وصل شوید:

اگر مودم و روتر شما از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ حتما آن را فعال و بدان وصل شوید تا هم سرعت بیشتری داشته باشید؛ هم از اتصال امن‌تر و قطعی کمتری سود ببرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام. خسته نباشید.
    شما در این مطلب فرمودید که سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز بیشتر از ۲.۴ گیگاهرتز است؛ ولی وقتی من به هر دو فرکانس مودمم وصل میشم و تست سرعت می گیرم، می بینم که سرعت اینترنتم توی هر دوتا فرکانس با هم یکیه…
    میشه راهنماییم کنید که چرا اینجوریه؟؟ ممنونتون میشم…

    1. سلام دوست عزیز
      از چه اینترنت و دستگاه و سرعتی استفاده می‌کنید؟
      وقتی سرعت اینترنت پایین‌تر از حد فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز باشد خوب طبیعی است که سرعت برای هر دو فرکانس یکی می‌شود

        1. سلام
          همان حدسی که زدیم درست بود. وقتی سرعت اینترنت خیلی پایین است؛ دیگر تفاوتی میان سرعت باند ۲.۴ و ۵ نیست.
          مثالی بزنم. تصور کنید دو لوله ۵ اینچ و ۱۰ اینچ دارید ولی آب خروجی شما از این لوله‌ها ۱ اینچ است؛ خوب دیگر تفاوتی میان این دو ولوله نیست. ولی وقتی آب خروجی شما شد ۶ یا ۷ اینچ؛ آن‌وقت است که لوله ۵ اینچ جواب‌گو نیست و لوله ۱۰ اینچ سرعت بیشتری دارد.

          1. سلام. ممنون از توضیحاتتون.
            پس با این تفاسیری که شما فرمودید، فقط اینترنت فیبر نوریه که از ظرفیت باند ۲.۴ بالاتر میره…

          2. سلام
            تک بانده بودن یا دو بانده بودن ارتباطی به اینترنت فیبرنوری و FTTH ندارد. فقط دو بانده سرعت بیشتری به شما می‌دهد که برای FTTH مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا