آموزش

سعی کنیم این عادت بد را هنگام استفاده از وای‌فای ترک کنیم

احتمالا شما هم چنین عادتی دارید. وقتی در یک مکان عمومی هستید یا چندین شبکه وای‌فای قابل اتصال دارید؛ مدام بین آن‌ها سوئیچ می‌کنید.

به محض اینکه حس می‌کنید یک شبکه وای‌فای سریع و قوی نیست؛ سریعا پنل وای‌فای را باز کرده و به شبکه وای‌فای بعدی وصل می‌شود و اگر آن هم سریع نباشد یا به اندازه کافی برای شما سریع نباشد؛ آن را ول کرده و سراغ وای‌فای دیگری می‌روید.

شاید هم دوباره سراغ وای‌فای قبلی بروید که تصور می‌شد سریع و قوی نیست. مدام بین وای‌فای‌های مختلف در حال تردد هستید و مشکل اینترنت کند را در جابه‌جا شدن میان چند شبکه وای‌فای جست‌وجو می‌کنید.

چه زمان‌هایی این اتفاق می‌افتد؟ وقتی در شرکتی هستیم که چندین شبکه وای‌فای دارد؛ فرودگاه و هتل یا کافی‌شاپ!

بارها دیدیم که فردی در لابی هتل نشسته و از این وای‌فای خارج و به وای‌فای بعدی متصل می‌شود و دقیقه‌ای بعد سراغ وای‌فای دیگری می‌رود.

ممکن است در هر طبقه یک شبکه وای‌فای یا اکسس‌پوینت نصب شده باشد. افرادی که این عادت بد را دارند؛ تصور می‌کنند وای‌فای یک طبقه سریع‌تر و طبقه دیگری کندتر است یا اینکه ممکن است خلوت‌تر باشد. به همین دلیل، از این وای‌فای خارج شده و وارد وای‌فای دیگری می‌شوند.

حتی کاربران خانگی که روی یک روتر بی‌سیم دو وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز راه‌اندازی کردند؛ پس از مدتی گرفتار این عادت شده و دایم از وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز به وای‌فای ۵ گیگاهرتز و برعکس سوئیچ می‌کنند.

چرا این عادت بد است؟

سوئیچ زیاد از یک وای‌فای به وای‌فای دیکر چند عیب بزرگ دارد.

نخست، انرژی باتری گوشی را می‌گیرد و مصرف انرژی زیادی دارد چون در هر بار اتصال به وای‌فای دستگاه باید انرژی مضاعفی به کار بگیرد. 

دوم، عدم پایداری برای سیستم و گوشی به همراه می‌آورد. وقتی شما دایما از یک اتصال وای‌فای استفاده می‌کنید؛ سیستم‌عامل تنظیمات این وای‌فای را نگهداری و مورد استفاده قرار می‌دهد و در هر بار اتصال به وای‌فای، به راحتی تنظیمات انجام می‌شوند ولی هنگامی که دایما دارید از یک وای‌فای به وای‌فای دیگری می‌روید؛ احتمال هنگ کردن سیستم و تداخل تنظیمات زیاد است.

Happy business man working at a cafe and using free wifi

سوم،باید بدانیم مشکل کندی اینترنت و وای‌فای با سوئیچ میان شبکه‌های مختلف حل نمی‌شود. در اندروید و iOS، به طور خودکار وای‌فای قوی‌تر و سریع‌تر یا همان وای‌فای که سیگنال‌دهی بهتری نسبت به موقعیت مکانی شما دارد؛ در بالاتر از وای‌فای‌های دیگر نمایش داده می‌شود. 

پس، نیازی نیست که دایما سراغ وای‌فای ضعیف‌تر برویم به امید اینکه سرعت اینترنت بیشتر باشد.

گاهی اوقات یک جابه‌جایی ساده خودمان یا اتصال در ساعتی دیگر می‌تواند مشکل کندی اینترنت را رفع کند. به علاوه، آمدن و رفتن زیاد میان وای‌فای‌ها به‌ویژه در مکان‌های عمومی می‌تواند وضعیت اتصال شما به شبکه را هم ناپایدار کند چون به هر دستگاه یک تعداد مشخص دستگاه و کاربر وصل می‌شوند و اگر شما یک وای‌فای پر سرعت را ترک کنید؛ احتمالا برای اتصال دوباره به آن مشکل خواهید داشت.

چون افرادی پیش از شما به این وای‌فای متصل شده و آن را ترک نکردند.

بهترین راه‌کار

وقتی یک وای‌فای ضعیف است؛ چه کار باید کرد؟ بهترین راه‌حل این است که شما به قوی‌ترین وای‌فای متصل شوید و بعد منتظر بمانید تا سرعت اینترنت بهبود پیدا کند یا در ساعت‌های خلوت سراغ استفاده از وای‌فای بروید.

پیدا کردن محل اکسس‌پوینت وای‌فای و نزدیک شدن به آن هم در افزایش سرعت وای‌فای تاثیرگذار است.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا