آموزش

۵ اشتباه در طراحی خانه که باعث کاهش سرعت وای‌فای می‌شوند

تا حالا شده در طراحی یا تعمیر خانه‌تان به فکر اینترنت هم باشید؟ 

معمولا ما به هر چیزی فکر می‌کنیم جز اینکه کدام نقشه و طراحی می‌تواند سرعت اینترنت و وای‌فای را افزایش دهد. چگونه اتاق‌ها و دیوارها را بچینیم یا وسایل خانه را در جاهای مختلف قرار دهیم که مانع انتشار سیگنال‌های وای‌فای نشوند و قدرت آن‌ها کم نگردد.

با توجه به اینکه این روزها، اینترنت و وای‌فای یک جز اصلی از خانه است و دیگر نمی‌شود بدون آن‌ها زندگی کرد؛ باید در طراحی و ساخت خانه‌ها و ساختمان‌ها، تعمیر و بازسازی خانه یا چینش وسایل درون آن؛ به دنبال رسیدن به بهترین و سریع‌ترین وای‌فای هم باشیم.

در این مطلب؛ به ۵ اشتباه بزرگ در طراحی یک خانه اشاره می‌کنیم که به طور مستقیم روی سرعت اینترنت و وای‌فای تاثیرگذار هستند:

۱- عدم پیش‌بینی اتصالات کابلی

امروزه بیشتر دستگاه‌ها با وای‌فای به اینترنت و روتر متصل می‌شوند اما برخی از دستگاه‌ها بهتر است با کابل به روتر یا سوییچ متصل شوند. سرعت کابل اترنت بیشتر است و از سوی دیگر ترافیک روی شبکه بی‌سیم را کاهش می‌دهد.

حالا در طراحی یک خانه باید پیش‌بینی نقاط دسترسی به کابل LAN را بکنیم. مثلا جایی که تلویزیون یا پخش‌کننده‌ نصب می‌شود؛ اتاق کودکان، اتاق ویدیو کنفرانس و نظایر این‌ها باید کابل‌کشی داخلی LAN داشته باشند. در این صورت؛ به راحتی می‌توانید آن‌ها را به شبکه متصل کنید. بهتر است مکانی برای قرارگیری تجهیزات شبکه در نظر گرفته شود.

۲- طراحی دکوراسیون قبل از کابل‌کشی

اشتباهی که بسیاری از کاربران یا طراحان خانه انجام می‌دهند؛ ابتدا طراحی و کشیدن معماری خانه است و بعد دنبال کابل‌کشی یا ایجاد نقاط دسترسی به شبکه می‌روند. معمولا این گونه طراحی اجازه نمی‌دهد بهترین دسترسی‌ها به اینترنت یا شبکه اترنت به دست بیاید.

ما نمی‌دانیم در کدام نقاط خانه باید دسترسی به شبکه کابلی ایجاد کنیم. همین‌طور؛ نمی‌دانیم به چند نقطه دسترسی در اتاق‌ها یا سالن و آشپزخانه نیاز داریم اما می‌تواند از ابتدا یک سری پیش‌فرض‌ها را تعریف کرد و براساس ان‌ها کابل‌کشی کرد. سپس؛ طراحی خانه را انجام داد.

در بسیاری از خانه‌ها، از روی ناچاری روتر یا اکسس‌پوینت در محلی قرار می‌گیرد که بدترین موقعیت مکانی ساختمان را دارد و نمی‌تواند وای‌فای پرقدرتی بدهد. بنابراین؛ بهتر است ابتدا در ذهن‌مان دنبال محل قرارگیری روتر یا سوییچ و دستگاه‌های دیگر شبکه باشیم و بعد دنبال نجاری و طراحی برویم.

۳- پنهان کردن روتر

برخی تصور می‌کنند دستگاه‌های روتر یک وسیله اضافی یا زشت خانه است و باید در طراحی‌ها، آن را پنهان کرد. بنابراین؛ روتر را در کمد یا پشت دیوار قرار می‌دهند یا طراحی خانه را طوری می‌سازند که بشود روتر را در پشت یک وسیله دیگر قرار داد و در دید نباشد.

این نوع نگرش به طور مستقیم؛ سرعت وای‌فای را کاهش می‌دهد و اینترنت را نابود می‌کند. روترهای امروزی جزیی از طراحی خانه هستند و باید در فضایی باز بدون موانعی سخت قرار بگیرند. اگر کابل‌ها و سیم‌های روتر توی ذوق می‌زند؛ می‌توانید روتر را در مکانی قرار دهید یا طوری طراحی خانه را تغییر دهید که فقط یک روتر دیده شود و کابل‌ها و سیم‌ها پنهان شوند. روتر نباید نزدیک دستگاه‌های الکترونیکی یا رادیویی نیز قرار بگیرد.

۴- نادیده گرفتن طراحی خانه

وقتی شما یک خانه با چندین اتاق و دیوار و مانع و ستون می‌سازید؛ قابل پیش‌بینی است که نقاط کور زیادی در خانه ایجاد شود و وای‌فای به تمام خانه نرسد.

در طراحی‌های جدید؛ سعی می‌کنند یک طراحی باز انجام بدهند و تا حد امکان از دیوار و ستون دوری کنند. سعی می‌شود طراحی طوری باشد که روتر و دستگاه‌های سرگرمی در مرکز خانه قرار بگیرند و اطراف‌شان تا چندین متر آزاد و باز باشد.

قرار دادن روتر در اتاق‌ها یا کنار پنجره و دیوارها یک اشتباه بزرگ است و باعث کاهش ملموس سرعت اینترنت می‌شود.

۵- فضاهای مرده

در طراحی یک خانه یا ساختمان تا حد امکان سعی کنید فضاهای مرده یا نقاط کور وای‌فای نسازید. منظور فضاهای کنج، گوشه و کنار، راهرو و تو در تو است که چندین دیوار و ستون یا وسایل دیگر مانع رسیدن امواج رادیویی به آن‌ها می‌شوند.

گاهی اوقات چاره‌ای نیست و یک یا دو فضای مرده درست می‌شود که بعدا می‌توانید با دستگاه‌های اسکتندر (توسعه‌دهنده)، اکسس‌پوینت اضافی، روترهای مش وای‌فای یا پاورلاین‌ها مشکل را برطرف کنید ولی وقتی در یک ساختمان چندین نقطه کور وای‌فای باشد؛ چندین شبکه بی‌سیم باید راه‌اندازی شود که روی یکدیگر تاثیر گذاشته و تداخل ایجاد می‌کنند. 

طراحی ایده‌آل

بهترین طراحی خانه برای اینترنت یا وای‌فای؛ طراحی با سیستم سرگرمی مرکزی و فضای باز در سالن خانه و ایچاد کانکتورهای شبکه اترنت در بخش‌های مختلف خانه و اتاق‌ها است. اگر روتر در وسط خانه قرار بگیرد؛ می‌تواند در همه جهت‌ها امواج را پخش کند. اتاق‌های دورتر می‌توانند با کابل به این روتر متصل شوند. نهایتا یک یا دو نقطه کور وای‌فای وجود دارد که راه‌کارهایی ساده برای رفع آن وجود دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. بسیار مفید بود !
    آیا سرعت دانلود و سرعت لود صفحات وب به یکدیگر مربوط است ؟
    امکان دارد در سرویس adsl سرعت دانلود نامطلوب و سرعت لود صفحات وب مطلوب باشد ؟؟
    آیا مرغوب بودن مودربورد ما ( گیمینگ و دارای پورت Ethernet پر سرعت ) تاثیری در کیفیت اینترنت adsl ( مخابرات ) دارد ؟

    بخشید من زیاد سوال میپرسم ( مطالب شما نشون میده اهل فن هستین )
    تشکر !

    1. کلا سرعت دانلود با سرعت لود صفحات متفاوت است و هریک از این‌ها به عوامل زیادی بستگی دارند. مثلا مرورگر وب و کش مرورگر در لد صفحات بسیار موثر است و زیاد ربطی به سرعت اینترنت شما ندارد.

      مطمئنا مادربوردهای با فناوری‌های شبکه به روزتر و موثرتر مانند استفاده از درگاه اترنت یک گیگابیت یا وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac با MIMO بالا در سرعت و کیفیت اینترنت روی آن دستگاه تاثیرگذار است. البته، یک مادربورد نمی‌تواند سرعت اینترنت را افزایش دهد. مثلا اگر مخابرات به شما اینترنت با سرعت ۵۱۲ مگابیت می‌دهد؛ مادربورد نمی‌تواند سرعت را ۱ مگابیت کند. مادربورد کیفیت اینترنت را بالا می‌برد. مثلا اتصال کامپیوتر با مودم مطمئن و پایدار و با سرعت بالا است.

      به هر حال اگر اینترنت ورودی به خانه شما ضعیف باشد؛ هرچه‌قدر هم دستگاه‌های قوی‌ داشته باشید؛ مشکل پابرجا باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا