آموزش

چگونه دستگاه‌های اندرویدی را با WPS به روتر بی‌سیم وصل کنیم؟

پروتکل WPS (سرنام Wi-Fi Protected Setup) امکان می‌دهد یک دستگاه را به طور امن به یک روتر بی‌سیم یا شبکه وای‌فای متصل کنید بدون اینکه نیازی به وارد کردن نام شبکه وای‌فای و رمزعبور آن داشته باشید.

با استفاده از WPS، یک ارتباط دستگاه به دستگاه شکل می‌گیرد و دستگاه مدنظر به طور مستقیم به روتر بی‌سیم متصل می‌شود. بیشتر اوقات از قابلیت WPS برای اتصال چاپگر، اکستندرهای وای‌فای و نظایر این‌ها به روتر بی‌سیم استفاده می‌شود ولی شما می‌توانید دستگاه‌های اندرویدی خود را هم با WPS به روتر و وای‌فای متصل کنید.

البته، WPS در سال‌های اخیر جنجال‌ساز بوده و چندین آسیب‌پذیری و ضعف امنیتی در آن یافت شده است به‌طوری‌که بسیاری از محققان امنیتی استفاده از WPS را توصیه نمی‌کنند جز اینکه ناچار باشید. حتی گوگل در مقطعی تصمیم گرفت پشتیبانی از WPS را روی اندروید کنار بگذارد. برای آگاهی از مشکلات WPS می‌توانید به این مطلب سایت شبکه‌چی مراجعه کنید.

آموزش گام‌به‌گام اتصال گوشی اندرویدی با WPS به روتر بی‌سیم

اما به هر حال، اگر نیاز پیدا کردید گوشی اندرویدی خود را با WPS به روتر بی‌سیم و وای‌فای وصل کنید؛ باید مراحل زیر طی شوند:

۱- ابتدا مطمئن شوید قابلیت WPS روی روتر شما فعال است. وارد پنل روتر بی‌سیم شده و تنظیمات WPS را بررسی کنید. اگر این قابلیت Disable است؛ آن را فعال کرده و سایر تنظیمات را هم بررسی کنید.

۲- در گوشی اندرویدی، با سوایپ صفحه از بالا روی آیکون Wi-Fi بزنید یا وارد اپلیکیشن Settings شده و روی گزینه Wi-Fi بزنید. بعد از منوی سه نقطه بالا سمت راست گزینه Wi-Fi settings را انتخاب کنید.

۳- در انتهای صفحه می‌توانید تنظیمات WPS را مشاهده کنید. به طور کلی، دو روش برای اتصال به روتر با WPS وجود دارد. در روش نخست، خود روتر به طور خودکار دستگاه اندرویدی شما را شناسایی کرده و تنظیمات اتصال را انجام می‌دهد. در روش دوم؛ باید به طور دستی پین‌کد WPS روتر بی‌سیم را وارد دستگاه اندرویدی کنید.

۴- برای شناسایی خودکار گوشی اندرویدی توسط روتر با WPS، روی گزینه WPS Connection زده و همزمان کلید WPS روتر بی‌سیم را فشار دهید تا شروع به چشمک زدن کند. چند ثانیه‌ای منتظر بمانید تا گوشی به روتر متصل شود.

۵- اگر می‌خواهید به طور دستی گوشی اندرویدی خود را به روتر وصل کنید یا با روش گفته شده در بالا، گوشی به روتر وصل نشد و روتر نتوانست گوشی را پیدا کند؛ روی گزینه WPS PIN Connection را انتخاب کرده و بعد پین‌کد نمایش داده شده را وارد پنل مدیریتی روتر بی‌سیم کنید. در این روش چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا روتر و گوشی به هم وصل شوند.

همان‌طور که در بالا اشاره شد؛ جز در مواردی که ناچار هستید؛ از WPS استفاده نکنید چون ممکن است امنیت گوشی، وای‌فای، روتر بی‌سیم و اطلاعات شما را به خطر بیندازد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا