آموزش

چگونه قابلیت وای‌فای یک روتر را خاموش کنیم؟

گاهی اوقات به قابلیت وای‌فای یک روتر یا اکسس‌پوینت نیاز نداریم و از شبکه بی‌سیم آن استفاده نمی‌کنیم.

مثلا تصور کنید کامپیوتر شما با کابل شبکه به روتر بی‌سیم متصل شده است و روی موبایل هم از اینترنت دیتا استفاده می‌کنید. در این شرایط، چرا باید وای‌فای روتر روشن باشد؟

بیشتر بخوانید: چگونه مشکل قطعی اینترنت وای‌فای را رفع کنیم؟

دلیل دیگر برای خاموشی وای‌فای روتر می‌تواند خطرات امنیتی باشد. احساس می‌کنید هنگامی که وای‌فای روتر روشن است؛ افراد یا دستگاه‌هایی به آن متصل می‌شوند. 

همین‌طور، دلیل سوم می‌تواند ساعت‌های زیاد روشن بودن وای‌فای و هدر رفتن انرژی و اصطهلاک روتر بدون استفاده از وای‌فای باشد. در روز تنها چند ساعت به وای‌فای وصل می‌شوید ولی تمام روز این قابلیت روشن است.

به هر حال، اگر به هر دلیلی احساس کردید یا نیاز پیدا شد وای‌فای روتر را خاموش کنید بدون اینکه خود دستگاه روتر یا اکسس‌پوینت خاموش شود؛ دو روش وجود دارد:

روش نخست: خاموشی وای‌فای با کلید فیزیکی روتر

روترهای بی‌سیم و اکسس‌پوینت‌های امروزی معمولا یک کلید فیزیکی برای روشن/خاموش کردن شبکه‌های بی‌سیم و وای‌فای دارند. 

اگر روتر شما چنین کلیدی دارد؛ کارتان بسیار راحت و ساده خواهد بود. هر زمان که نیاز به وای‌فای روتر نداشتید؛ سریعا کلید وای‌فای را فشار داده و این قابلیت را خاموش کنید. هر زمان هم دوباره نیاز به بازگشت وای‌فای بود؛ کلید وای‌فای باید یک بار لمس و فشرده شود.

این کلید در روترهای بی‌سیم با عنوان‌های مختلفی مانند WiFi یا Wireless دیده می‌شود. حتی برخی روترهای مدرن دو کلید WiFi برای شبکه‌های بی‌سیم ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز دارند.

روش دوم: خاموسی وای‌فای با پنل مدیریتی روتر

اگر روتر بی‌سیم شما کلید فیزیکی روشن/خاموش وای‌فای ندارد؛ باید سراغ پنل مدیریتی دستگاه برویم.

یک مرورگر وب باز کنید و آدرس IP روتر را وارد کنید. نام کاربری و رمزعبور ورود به پنل روتر را وارد و اینتر کنید.

در پنل مدیریتی تمام روترهای بی‌سیم، در بخش Wireless یا تنظیمات پیشرفته (Advanced) گزینه‌ای برای غیرفعال یا خاموش کردن وای‌فای روتر وجود دارد. در عکس زیر می‌توانید این گزینه را روی روترهای دی‌لینک مشاهده کنید:

این گزینه می‌تواند با عناوین مختلفی مانند Wireless redio یا Enable Wirelss دیده می‌شود. در روترهای دو بانده، هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز قابل خاموش شدن هستند. اگر از یک شبکه بی‌سیم استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را خاموش و فرکانس بعدی را روشن بگذارید.

گزینه خاموش کردن وای‌فای در روترهای تی‌پی‌لینک:

به هر حال، وارد پنل مدیریتی روتر بی‌سیم خود شده و این گزینه را خاموش یا غیرفعال کنید.

در دفترچه راهنمای روتر بی‌سیم یا راهنماهای آنلاین درون سایت‌ سازنده روتر هم نحوه خاموش کردن وای‌فای آموزش داده شده است. در زیر می‌توانید گزینه خاموش کردن وای‌فای در پنل مدیریتی روترهای ایسوس را مشاهده می‌کنید:

فراموش نکنید که برای استفاده از وای‌فای دوباره نیاز به فعال‌سازی این گزینه وجود دارد.

در اپلیکیشن‌های روترهای بی‌سیم برخی برندها هم گزینه‌هایی برای خاموش کردن وای‌فای وجود دارد. اگر از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنید؛ راحت‌تر از پنل مدیریتی است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا