آموزش

آموزش لینوکس با ChatGPT: چگونه با چت جی پی تی بهتر از لینوکس استفاده کنیم؟

از دستورات اکسپلویت لینوکس یا خودکارسازی تسک‌ها، همه را ChatGPT مدیریت می‌کند

بسیاری از ما وقتی برای اولین بار وارد لینوکس می‌شویم، احساس می‌کنیم که بدون وجود راهنما به دنیای جدیدی قدم می‌گذاریم. برای کاربرانی که پیش از این با لینوکس کار نکرده باشند، هر فرمان جدید یا هر خطا یک چالش به نظر می‌رسد. خوشبختانه یک راهنمای بسیاری خبره وجود دارد که می‌تواند شما را در ابتدای کار یاری کند. آموزش لینوکس با ChatGPT می‌تواند یک روش خودآموز برای کار با این سیستم عامل باشد.

در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌توانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید.

آموزش لینوکس با ChatGPT و هوش مصنوعی

پیش از این کاربران برای رفع ایرادات و مشکلاتشان در کار با این سیستم عامل از انجمن‌های Ask Ubuntu ،LinuxQuestions ،Linux Mint و Reddit کمک می‌گرفتند.

در مورد استفاده از این ابزار‌ها باید عنوان کنیم که اولاً، درک مستندات همیشه آسان نیست. ثانیا، ممکن است همیشه پاسخ دقیق مورد نظر خود را پیدا نکنید.

اینجا است که ابزار‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT وارد عمل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند موضوعات را در سطح درک شما توضیح دهند. می‌‌توانید تا زمانی که چیزی را کاملاً متوجه شوید یا راه‌حل خود را دریافت کنید، به سؤال کردن ادامه دهید.

اما باید توجه داشته باشید که چت ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند در برخی مواقع پاسخ‌های کاذب ایجاد کنند. بنابراین، در حالی که یادگیری لینوکس با استفاده از این ابزار‌ها آسان‌تر است، نباید هر آنچه را که می‌‌گویند بدون تأیید آن باور کنید.

آشنایی با مفاهیم پیچیده لینوکس

وقتی برای اولین بار وارد دنیای لینوکس می‌شوید، متوجه شدم که چیز‌های جدیدی برای یادگیری وجود دارد. مفاهیمی مانند ماژول‌‌های هسته، سلسله مراتب سیستم فایل، مجوز‌ها، امنیت، مدیریت سیستم و اسکریپت نویسی پوسته به سختی قابل درک هستند. تلاش برای یادگیری این موضوعات اغلب مستلزم بررسی اسناد فنی و مقالات طولانی است که می‌تواند طاقت فرسا و وقت گیر باشد.

در آموزش لینوکس با ChatGPT، می‌توانید مفاهیم پیچیده را به توضیحات قابل هضم و قابل درک تقسیم کنید. حتی می‌‌توانید سؤالات بعدی بپرسید یا در مورد نکات خاص توضیح بیشتری بخواهید. این باعث می‌شود یادگیری شما تعاملی‌تر، جذاب‌تر و راحت‌تر باشد. علاوه بر این، می‌توانید از چت‌بات بخواهید تا توضیحات خود را برای سطوح مختلف زبان آموزان کاهش دهد.

به عنوان مثال، در اینجا یکی از گفتگو‌ها با ChatGPT آورده شده است که در آن از آن خواسته شده تا سیستم فایل لینوکس را توضیح دهد.

آموزش لینوکس با chatGPT

در پاسخ به این سوال در مورد inodes صحبت شد که با آن آشنا نبودیم. بنابراین از آن خواستیم تا توضیح بیشتری در مورد آن موضوع بدهد.

نکته مهم این است که می‌توانید در هر زمان در آینده دوباره این گفتگو را مرور کنید و نکات کلیدی را به خاطر بسپارید. نیازی به جستجوی چندگانه در گوگل نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش اجرای برنامه‌های لینوکس اوبونتو در ویندوز ۱۱

اگر فکر می‌‌کنید چیزی در سرتان می‌‌گذرد، می‌‌توانید از ChatGPT بخواهید آن را به سادگی توضیح دهد. در اینجا یک مثال است که در آن از ChatGPT خواستم تا کرنل‌ها را توضیح دهد.

برخلاف سایر منابع، می‌‌توانم پاسخ‌‌های ChatGPT را با سطح دانش و درک خود تنظیم کنم و یادگیری خود را مؤثرتر و آسان‌تر کنم.

درک عمیق دستورات در آموزش لینوکس با ChatGPT

بخشی از استفاده از لینوکس شامل یادگیری خط فرمان و دستورات مهم است. اینکه آیا استفاده از ترمینال ضروری است یا خیر، بحث متفاوتی است. با این حال، هیچ شکی وجود ندارد که استفاده از خط فرمان راهی برای استفاده حداکثری از تجربه لینوکس است.

اکنون با ابزار‌های بسیار زیاد هوش مصنوعی از جمله ChatGPT، لازم نیست از خواندن صفحات مدیریتی برای صد‌ها فرمان که هر کدام ده‌ها گزینه دارند، هراس داشته باشید. چه بخواهید کاربرد‌های پیشرفته دستورات پایه لینوکس یا اصول اولیه دستورات پیشرفته را یاد بگیرید، ChatGPT می‌تواند مفید باشد.

اگر دستوری را متوجه نمی‌شوید، می‌‌توانید از چت جی پی تی بخواهید که آن را توضیح دهد، موارد استفاده آن را شرح دهد و نمونه‌‌های واقعی از کار‌هایی که می‌‌توانید با آن انجام دهید را به شما نشان دهد.

می‌‌توانید در مورد هر گزینه یا علامتی که با دستوری همراه است سؤال کنید تا به طور کامل استفاده از آن را درک کنید. به عنوان مثال، من می‌خواهم نحوه استفاده از دستور mkfs را یاد بگیرم. من با این سوال شروع می‌کنم که این دستور برای چیست و چه زمانی به آن نیاز دارم.

توضیح دستورات با چت جی پی تی

به عنوان یک کاربر لینوکس، بار‌ها مجبور خواهید بود دستورات بزرگی را از اینترنت کپی و جایگذاری کنید. گاهی اوقات، هیچ توضیحی درباره کاری که آن دستور انجام می‌دهد وجود نخواهد داشت. برای این کار می‌‌توانید پس از آموزش لینوکس با ChatGPT، فرمان را کپی کنید و قبل از اجرای آن در سیستم از چت جی پی تی بپرسید که چه کار می‌‌کند.

زمانی که به تازگی با لینوکس آشنا می‌شوید، درک اینکه به‌روزرسانی sudo apt و ارتقا sudo apt چه کاری انجام می‌‌دهند، مشکل خواهد بود. اما چت جی پی تی اکنون درک آن را آسان می‌کند.

واقعیت جالب این است که با کمی درخواست، می‌توانید از ChatGPT به عنوان شبیه ساز ترمینال لینوکس استفاده کنید.

یک کاربر Reddit به نام cyb3rofficial یک پیام طولانی را به اشتراک گذاشت که می‌‌تواند مکالمه چت جی پی تی شما را به جلسه ترمینال لینوکس تبدیل کند.

این می‌تواند زمانی مفید باشد که بخواهید بدانید یک فرمان در سیستم شما بدون اجرای آن بر روی یک دستگاه واقعی چه کاری انجام می‌دهد که بخشی از آموزش لینوکس با ChatGPT به شمار می‌رود.

نحوه درخواست از چت جی پی تی

عیب یابی خطا‌های لینوکس

چه یک کاربر جدید لینوکس باشید و چه یک کاربر باتجربه، احتمالاً هنگام پیمایش در آن با خطا‌هایی روبرو شده اید. چه خطای « Too many open files» یا «sudo: command not found» باشد، با ادامه استفاده از لینوکس، عیب‌یابی آن‌‌ها به یک کار طاقت فرسا تبدیل می‌‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت ویندوز و لینوکس در چیست؟ مقایسه ساده Windows و Linux

در حالی که می‌‌توانید راه‌حل‌‌هایی برای اکثر خطا‌ها به صورت آنلاین پیدا کنید، اطلاعات اغلب قدیمی هستند. همانطور که انتظار دارید، بسیاری از این راه حل‌ها دیگر کار نمی کنند. این به این دلیل است که شما از سیستمی متفاوت از سیستمی که آن‌ها برای آن راه حل ارائه می‌کردند استفاده می‌کنید. اما آموزش لینوکس با ChatGPT و سایر ابزار‌های هوش مصنوعی که معمولاً با سیستم‌ها و فناوری‌های مدرن به روز هستند، راه‌حل‌‌هایی را ارئه می‌دهند که برای سیستم شما مناسب‌تر باشد.

بهترین راه برای شروع عیب یابی یک خطا این است که بدانید آن خطا چیست و چه چیزی باعث آن می‌شود. با پرسیدن این موارد می‌توانید گفتگوی خود را با ChatGPT آغاز کنید.

عیب یابی خطاهای لینوکس

می‌توانید از چت جی پی تی روش‌‌های مختلف حل مشکل را درخواست کنید. یکی دیگر از کاربرد‌های عالی که برای هوش مصنوعی در حل خطا‌ها وجود دارد این است که گاهی اوقات ممکن است راه حلی برای یک توزیع پیدا کنید. می‌توانید آن راه حل را با ChatGPT به اشتراک بگذارید و از آن بخواهید راه حل را برای توزیع شما تغییر دهد.

تطابق کدها در لینوکس

تطابق لینوکس با ویندوز

اشتباه رایجی که کاربران جدید مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند لینوکس همان ویندوز است. وقتی برای اولین بار از ویندوز به لینوکس سوئیچ می‌کنید، باید بسیاری از گردش کار خود را تغییر دهید. از نصب نرم افزار و نظارت بر فرآیند‌ها گرفته تا پیمایش سیستم و پیکربندی تنظیمات.

بر خلاف ویندوز، که به شدت به رابط‌های گرافیکی کاربر (GUI) متکی است، لینوکس اغلب بر استفاده از رابط‌های خط فرمان تأکید می‌کند و روشی متفاوت برای انجام فعالیت‌های روزانه ارائه می‌دهد. آموزش لینوکس با ChatGPT به شما امکان می‌دهد که این تفاوت‌ها را درک کنید.

بیشتر بخوانید: دوره های آموزش شبکه های کامپیوتری و لینوکس

برای مثال، در ویندوز، Task Manager برای نظارت بر فرآیند‌های جاری و استفاده از منابع وجود دارد. اما چگونه می‌توان همین کار را در لینوکس انجام داد؟ بیایید از ChatGPT بپرسیم.

ChatGPT به لینوکس جایگزین‌های Task Manager ویندوز می‌دهد

بنابراین تمام جایگزین‌های لینوکس برای Task Manager را در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین ترتیب، می‌‌توانید از ChatGPT برای هر فرآیند گام به گام انجام یک فعالیت در لینوکس بخواهید و نحوه انجام آن را به شما نشان می‌‌دهد.

ایجاد اسکریپت‌های Bash برای خودکارسازی وظایف

یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های لینوکس، خودکار کردن وظایف از طریق برنامه نویسی Bash است. تصور کنید صرفه جویی در وقت و تلاش برای انجام کار‌های طولانی و طاقت فرسا با اجرای یک فایل اسکریپت چقدر جالب خواهد بود. با این حال، هم برای کاربران جدید و هم برای کاربران قدیمی لینوکس، نوشتن اسکریپت‌ها به زبانی ناشناخته ممکن است دلهره آور به نظر برسد. اما وقتی ChatGPT در کنار خود دارید، نیازی به یادگیری Bash ندارید. آموزش لینوکس با ChatGPT به شما امکان نوشتن اسکریپت‌ها را خواهد داد.

به عنوان مثال، از ChatGPT خواستیم تا یک اسکریپت Bash بنویسد که در هر دقیقه حافظه و مصرف CPU را ثبت کند.

یک اسکریپت Bash با نظرات مناسب در مورد آنچه در کد اتفاق می‌افتد ایجاد کرد و همچنین دستورالعمل‌‌هایی در مورد استفاده از اسکریپت، سفارشی کردن آن و اجرای آن در پس‌زمینه ارائه کرد.

بدون ابزار هوش مصنوعی، باید سینتکس Bash را عمیقاً یاد بگیرید، نحوه ایجاد اسکریپت‌های خوب را بدانید و مطمئن شوید که هیچ خطایی وجود ندارد (و اگر وجود دارد، به دنبال آن‌ها بگردید).

باز هم باید یادآوری کنیم، ChatGPT ممکن است اشتباه کند. و وقتی نوبت به اجرای کد یا اسکریپت در یک سیستم واقعی می‌رسد، باید محتاط تر باشید.

بش اسکریپت

آموزش لینوکس با ChatGPT

یادگیری لینوکس دیگر به این معنی نیست که شما به تن‌هایی این کار را انجام دهید. هنگامی که یک معلم عالی و رایگان مانند ChatGPT وجود داشته باشد، حتی فنی ترین اصطلاحات و دستورات پیچیده قابل دسترسی می‌شوند و یک منحنی یادگیری شیب دار را به یک م‌هارت سرگرم کننده تبدیل می‌کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
howtogeek

فاطمه کاظمی

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم؛ متولد شیراز که البته در حال حاضر تهران ساکن هستم. از سال ۹۶ در زمینه تولید محتوا فعالیت دارم و تنها به دلیل علاقه شخصی بخشی از زمانم رو به این کار اختصاص می‌دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا