آموزش

چگونه مشکل قطعی اینترنت وای‌فای را رفع کنیم؟

یکی از مشکلات وای‌فای می‌تواند قطع شدن اینترنت باشد. در حال وب‌گردی هستید یا برای چند دقیقه از سیستم استفاده نمی‌کنید و یک‌باره متوجه می‌شود اتصال اینترنت برقرار نیست.

گوشی تلفن همراه شما به وای‌فای وصل است ولی اینترنت ندارد. کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما با کابل شبکه به روتر یا مودم وصل است ولی اینترنت در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید: چگونه مشکلات وای‌فای در ویندوز ۱۰ را رفع کنیم؟

وقتی وای‌فای دارید؛ سیگنال‌ها قوی هستند و چراغ‌های شبکه روتر روشن هستید؛ به نظر می‌رسد همه‌چیز خوب است ولی اینترنت ندارید. در این مواقع، شاید گیج شویم که چه باید کرد؟ چگونه مشکل و عیب قطعی اینترنت روی وای‌فای را پیدا و رفع کنیم؟

شاید ترفندهای زیر بتوانند گاهی اوقات مشکل وای‌فای و اینترنت شما را رفع کنند:

چراغ‌های روتر را بررسی کنید

همیشه وقتی اینترنت وای‌فای قطع می‌شود؛ اولین کار شما بررسی چراغ LED اینترنت و ADSL روی روتر باشد. گاهی اوقات اینترنت از سوی شرکت IPS قطع شده و سمت شما هیچ‌گونه مشکلی نیست.

اگر چراغ ADSL روشن نیست؛ یعنی اتصال اینترنت DSL قطع شده و عموما مشکل از ISP یا جایی بیرون از خانه شما است.

اگر چراغ ADSL روشن است ولی چراغ اینترنت روشن نیست؛ مشکل می‌تواند قطعی اینترنت از سوی ISP یا شما باشد. 

اگر چراغ ADSL و اینترنت هر دو روشن هستند ولی اینترنت روی وای‌فای نیست؛ مشکل قطعا سمت شما است.

برای حالت‌های ۲ و ۳ بالا؛ باید دنبال عیب و مشکل در شبکه خانگی خود و عمدتا روتر باشید. بهتر است وارد پنل مدیریتی روتر شوید و تنظیمات روتر را چک کنید. شاید تنظیمات اینترنت پاک شدند.

بهتر است روتر یا مودم روتر را یک بار ریستارت کنید. کابل ورودی تلفن به مودم روتر را چک کنید درست نصب شده باشد. برای اطمینان می‌توانید با شرکت ISP تماس بگیرید و دنبال کنید اینترنت از سمت آن‌ها مشکلی نداشته باشد!

مرورگر وب را باز کنید

گاهی اوقات اینترنت روی یک دستگاه شما در دسترس نیست و قطع شده است و روی دستگاه‌های دیگر وجود دارد. بهتر است پس از اینکه مطمئن شدید اینترنت روی مودم روتر یا روتر وجود دارد؛ با دستگاه‌های مختلف سراغ اینترنت بروید.

بهتر است با یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ رومیزی متصل به اینترنت با کابل شبکه؛ یک مرورگر وب باز کنید و از چند سایت بازدید شود تا مطمئن شوید اینترنت قطع است. چون گاهی اوقات اینترنت روی یک گوشی یا تبلت مشکل دارد و روی دستگاه‌های دیگر قطع نیست.

اگر متوجه شدید اینترنت فقط روی یک دستگاه قطع است؛ دنبال مشکل روی همان دستگاه باشید و دیگر مودم روتر را رها کنید. 

به هر حال، سعی کنید با دستگاه‌های مختلف و کاربری‌های مختلف متوجه شوید اینترنت قطع است و گام به گام دنبال رفع مشکل باشید.

تنظیمات روتر را چک کنید

در بسیاری از مواقع، علت قطعی اینترنت روی وای‌فای در حالی‌که مشکل از ISP یا مودم ADSL نیست؛ در برهم خوردن تنظیمات روتر است. مثلا اطلاعات حساب کاربری و اشتراک اینترنت شما در روتر درست وارد نشده است یا بر اثر یک به‌روزرسانی فریم‌ویر پاک شدند.

ممکن است تغییراتی در تنظیمات و پیکربندی روتر انجام داده باشید و اشتباها گزینه‌ای را زده باشید که مانع اشتراک‌گذاری اینترنت روی وای‌فای می‌شود.

در مودم روترهای جدید؛ بخش WAN مملو از گزینه‌هایی برای زمان‌بندی و محدودیت‌های استفاده و دسترسی به اینترنت است. دستکاری روتر یا فعال کردن یک بخش و ابزار می‌تواند باعث بروز مشکل روی وای‌فای شود.

اگر رمزعبور وای‌فای یا سیستم رمزنگاری را تغییر داده باشید؛ ممکن است گوشی موبایل یا دستگاه ویندوزی نتوانسته باشد به وای‌فای و اینترنت به درستی وصل شود. بهتر است تنظیمات امنیتی شبکه بی‌سیم را دوباره وارد کنید.

فیلترینگ آدرس مک را چک کنید

یکی از روش‌های عیب‌یابی؛ ورود به بخش دستگاه‌های متصل شده به روتر است و اینکه بررسی کنید آیا اصلا دستگاه شما به روتر وصل است یا خیر!

همین‌طور بخش فیلترینگ آدرس MAC را نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید دستگاه شما به طور اشتباهی در فهرست بلوکه شدن آدرس مک وارد نشده باشد. گاهی اوقات مدیر یک شرکت یا سیستم احساس کرده دستگاه شما به طور ناشناس و نامعتبر به وای‌فای وصل شده است. بنابراین؛ آدرس MAC دستگاه شما را وارد فهرست سیاه کرده است.

همین‌طور بخش‌های فیلترسازی و محدودکننده دیگر در پنل روتر را بررسی کنید تا مطمئن شوید دستگاه شما در جایی بلوکه و حذف نشده باشد.

آدرس DNS را عوض کنید

گاهی اوقات تغییر آدرس IP و DNS می‌تواند مشکل اینترنت روی وای‌فای را برطرف کند. همیشه شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت چندین آدرس IP و DNS به کاربران اختصاصی می‌دهند. می‌توانید با ISP تماس بگیرید و آدرس‌های DNS جدید را دریافت و روی مودم روتر ست کنید.

برخی آدرس‌های DNS عمومی اینترنت مانند DNS گوگل علاوه بر اینکه می‌توانند شما را به اینترنت متصل کنند؛ سرعت اینترنت را هم افزایش می‌دهند. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید برخی از آدرس‌های DNS عمومی اینترنت را پیدا و استفاده کنید.

در مطلب «چگونه سرعت اینترنت را به طور رایگان دو برابر کنیم؟» به طور کامل آموزش دادیم چگونه آدرس DNS پیش‌فرض روی کامپیوترتان را به آدرس DNS گوگل تغییر دهید.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا