آموزش

چند دستگاه می‌توانند به روتر من وصل شوند؟

از نظر فنی من و شما می‌توانیم صدها دستگاه را به روتر بی‌سیم متصل کنیم. 

روترهای امروزی از دو یا سه فرکانس رادیویی سود می‌برند و می‌توان ده‌ها دستگاه را روی هریک از این فرکانس‌های رادیویی تنظیم کرد. 

حتی اگر یک مودم همراه ۴G یا TD-LTE خریده باشید؛ در مشخصات آن نوشته شده ۱۶ یا ۳۲ دستگاه به طور همزمان به آن متصل می‌شوند. اما سوال اصلی این است به طور عملی چند دستگاه می‌توانند به یک روتر یا مودم روتر وصل شوند که کارایی و سرعت تحت تاثیر قرار نگیرد؟

دستگاه‌های بیشتر؛ تقسیم سرعت و پهنای‌باند

اجازه بدهید با یک مثال عملی پیش برویم. فرض کنید یک روتر در رده AC1750 داریم؛ برای مثال TP-Link Archer C7.

این روتر بی‌سیم از دو فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و سرعت وای‌فای روی هریک از آن‌ها ۴۵۰ و ۱۳۰۰ مگابیت است.

حالا تصور کنید ۱۰ کاربر به طور همزمان به این فرکانس‌ها متصل شده‌اند. یعنی ۱۰ دستگاه روی شبکه وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۱۰ دستگاه در باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز به روتر تی‌پی‌لینک آرچر سی ۷ متصل شدند.

بنابراین؛ سرعت هر دستگاه روی باند ۲.۴ گیگاهرتز به ۴۵ مگابیت افت می‌کند. چون ۴۵۰ مگابیت سرعت اسمی روی این فرکانس رادیویی میان ۱۰ کاربر تقسیم می‌شود. 

در فرکانس ۵ گیگاهرتز هم سرعت ۱۳۰۰ مگابیت میان ۱۰ دستگاه تقسیم و هریک سرعت اسمی ۱۳۰ مگابیتی خواهد داشت. 

توجه کنید این سرعت‌ها و پهنای‌باند اسمی هستند و در دنیای واقعی سرعت‌های بسیار کمتری در دسترس خواهد بود. 

باز هم نکته مهم دیگر؛ استفاده از روتری در رده AC1750 است. حالا تصور کنید روتری در رده AC1200 یا AC750 داشته باشیم و بخواهیم ۱۰ کاربر به طور همزمان به آن وصل شوند. 

اگر از روترهای تک باند قدیمی سری N با سرعت ۳۰۰ مگابیت استفاده کنید و تصور کنیم ۱۰ دستگاه همزمان به آن وصل شده‌اند؛ سرعت حداکثر هر دستگاه ۳۰ مگابیت خواهد بود.

اگرچه می‌دانیم کمتر اتفاق می‌افتد ۱۰ کاربر و دستگاه به یک روتر بی‌سیم وصل شوند؛ ولی با این اوضاع اتصال ۵ الی ۶ دستگاه به یک مودم روتر هم می‌تواند کارایی و سرعت شبکه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

شبکه‌های مش

اوضاع در شبکه‌های مش و روترهای مش وای‌فای کمی بهتر است ولی باز هم با محدودیت‌های سخت‌افزاری و فرکانس رادیویی روبرو هستیم.

مش وای‌فای یک راه‌کار جدید برای پوشش دادن مساحت‌های بسیار بزرگ است. یک شبکه مش از چندین روتر یا نود تشکیل می‌شود که در نقاط مخلف خانه یا ساختمان کار گذاشته شده و کاربران می‌توانند به آن‌ها وصل شوند.

روترهای مش وای‌فای باز هم محدودیت سرعت و پهنای‌باند دارند و اگرچه شاید تعداد دستگاه‌های بیشتری بتوانند به شبکه وای‌فای وصل شوند ولی باز هم نمی‌توان تصور کرد ده‌ها و صدها دستگاه به روترهای مش وای‌فای وصل شوند.

راه‌کار نهایی چیست؟

بنابراین، تصور اینکه تعداد بیشماری دستگاه را می‌توان به وای‌فای یا روتر وصل کرد؛ کاملا اشتباه است. اگر بیشتر از چند دستگاه به یک روتر معمولی وصل کنید؛ عملا هیچ دانلود و آپلودی نخواهید داشت و شبکه قفل می‌شود.

اگر واقعا نیاز دارید دستگاه‌های زیادی به وای‌فای وصل شوند؛ باید روترهای بی‌سیم رده بالای بازار مانند لینک‌سیس Max Stream EA9500 را خریداری کنید که از پهنای‌باند و سرعت بیشتری روی هر فرکانس سود می‌برند.

این روتر روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۱۰۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۱۶۶ مگابیت به نمایش می‌گذارند. این‌طوری، می‌توان امیدوار بود هر دستگاه از سرعت و پهنای‌باند بیشتری سود ببرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر.ببخشید من یک مودم TF-I60 خریدم و میخوام که فقط به ۲ کاربر دسترسی بدم. یعنی برای استفاده ۲ تا کاربر از وایرلس آن تنظیم بشه. شما میتونید راهنمایی کنید چطور تنظیم کنم؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا