آموزش

چگونه مشکل عدم مشاهده وای‌فای را رفع کنیم؟

گاهی اوقات می‌خواهیم به اینترنت وصل شویم ولی کانکشن وای‌فای ظاهر نمی‌شود. به زبان ساده، نام شبکه وای‌فای ما در فهرست شبکه‌های شناخته شده نیست تا آن را انتخاب کنیم.

مودم روتر روشن است و قابلیت وای‌فای لپ‌تاپ یا گوشی هم روشن بوده؛ شبکه‌های وای‌فای دیگر شناسایی می‌شوند ولی خبری از شبکه وای‌فای خودمان نیست.

دلایل مختلفی برای بروز این خطا در شبکه وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم پیکربندی درست کارت شبکه یا روتر بی‌سیم

بروز مشکل در مودم یا روتر

شبکه وای‌فای پنهان شده است

مشکلی در سرویس‌دهنده اینترنت وجود دارد

مشکلی در دستگاه‌های غیرمرتبط با شبکه وجود دارد

در ادامه، مراحلی را پیشنهاد می‌کنیم تا مشکل شناسایی و رفع شود. همیشه رفع باگ یک سیستم نیاز به زمان و صبر کاربر دارد و شما باید با حوصله تمام ابزارها و مراحل مطرح شده را انجام دهید تا دوباره به وای‌فای دسترسی داشته باشید.

چگونه مشکل عدم مشاهده وای‌فای را رفع کنیم؟

۱- عیب‌یابی شبکه بی‌سیم: پیش از اینکه سراغ عیب‌یابی شبکه وای‌فای بروید؛ مطمئن شوید در دستگاه خود شما برای اتصال به وای‌فای مشکلی وجود ندارد.

مطمئن شوید وای‌فای لپ‌تاپ، کامپیوتر یا دستگاه موبایل شما روشن است و دیگر شبکه‌های وای‌فای را مشاهده می‌کنید. بهتر است با آزمایش کردن و یک بار روشن/خاموش قابلیت وای‌فای دستگاه با یک سوییچ فیزیکی یا تنظیمات داخلی از این موضوع مطمئن شوید.

۲- ریبوت مودم و روتر: چرخه روشن/خاموش و ریبوت دستگاه‌های مودم و روتر می‌تواند برخی عیب‌های داخلی و مشکلات بروز داده شده را رفع کند. ریبوت مودم و روتر یک گام بزرگ برای رفع عیب شبکه‌های بی‌سیم است که غالب اوقات هم جواب می‌دهد.

۳- بررسی پنهان بودن شبکه وای‌فای؛ این احتمال وجود دارد به طور ناخواسته شبکه وای‌فای را با اعمال تنظیماتی پنهان کرده باشید. پنهان‌سازی وای‌فای باعث افزایش امنیت می‌شود ولی دیگران نمی‌توانند آن را مشاهده کنند.

وقتی یک شبکه وای‌فای پنهان می‌شود؛ شما باید نام شبکه (SSID) و دیگر جزییات شبکه مانند رمزعبور را داشته باشید تا به آن متصل شوید. بهتر است تنظیمات شبکه وای‌فای را یک بار بررسی کنید تا مطمئن شوید وای‌فای پنهان نشده است.

تنظیمات شبکه‌های بی‌سیم در دستگاه‌های مختلف مراحلی متفاوت دارد ولی کم و بیش به صورت زیر است:

در ویندوز به مسیر  Settings > Network and Internet بروید.

از منوی سمت چپ گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید.

سپس گزینه Manage Known Networks > Add a New Network را بزنید.

نام شبکه وای‌فای یا همان SSID را در باکس Network Name وارد کنید.

نوع رمزنگاری و امنیت شبکه وای‌فای را انتخاب کنید.

رمزعبور وای‌فای را در باکس Security Key وارد کنید.

گزینه Connect Automatically را انتخاب کنید.

روی کلید Save بزنید. اگر دستگاه شما به وای‌فای وصل شد؛ پس شبکه بی‌سیم شما پنهان‌سازی شده است.

۴- بررسی محیط اطراف: گاهی اوقات اشیا و اجسامی مانع انتشار سیگنال‌ها می‌شوند یا در روند انتشار آن‌ها تداخل ایجاد می‌کنند و شما در یک نقطه نمی‌توانید به وای‌فای متصل شوید یا اصلا شبکه وای‌فای مشاهده نمی‌شود.

دوربین نظارتی، میکروفون‌ها، مایکروویو، تلفن ثابت بی‌سیم، کنترلرهای بازی بی‌سیم و حتی دیوارها و اشیای سخت می‌توانند مانع دریافت سیگنال‌ها و شناسایی وای‌فای شوند. پس، بهتر است نگاهی به محیط اطراف خود بیندازید و با خاموش کردن برخی از این دستگاه‌ها، دوباره دنبال وای‌فای بگردید.

حتما در چندین جای خانه برای اتصال به وای‌فای تلاش کنید تا اگر در یک نقظه مشکلی هست؛ شناسایی شود.

۵- تنظیمات وای‌فای و اینترنت: این تنظیمات روی مودم یا روتر را دوباره بررسی کنید. می‌توانید با سرویس‌دهنده اینترنت تماس گرفته و ازشان بخواهید وضعیت اتصال شما را بررسی کنند. گاهی اوقات یک مشکل سراسری بروز کرده است ولی شما بی‌اطلاع هستید.

۶- اتصال به وای‌فای با دستگاه‌های دیگر: اگر گوشی موبایل شما وای‌فای را شناسایی نمی‌کند؛ با گوشی موبایل دیگری تلاش کنید به وای‌فای متصل شوید. اگر لپ‌تاپ وای‌فای را شناسایی نمی‌کند؛ با کامپیوتر، تبلت و لپ‌تاپ دیگری امتحان کنید.

اگر آن‌ها هم شبکه وای‌فای را مشاهده نمی‌کنند؛ پس مشکل در سمت مودم یا روتر است ولی اگر دستگاه‌های دیگر می‌توانند شبکه وای‌فای را مشاهده کنند و فقط دستگاه شما نمی‌تواند وای‌فای را شناسایی کند؛ مشخص می‌شود مشکل در دستگاه شما است و باید ریستارت و بعد عیب‌یابی شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. اصلی‌ترین دلیل گفته‌نشد … فریمور هر دستگاهی مربوط به کشوریه (مثلاً امریکا) و در هر کشور، کانال‌های خاصی از هر باند قابل دسترسیه … البته در باند ۲/۴ گیگاهرتز این مشکل چندان به چشم نمیاد، ولی در ۵ با توجه به تعدد کانال‌ها، علی‌الخصوص دستگاه‌های منطقه امریکا (مثل ایفون با پارت نامبر LLA) خیلی از کانال‌ها رو نمیارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا