آموزش

آیا استفاده از کابل Cat6 برای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

در جعبه غالب مودم‌ها و روترها کابل شبکه کوتاه Cat5 دیده می‌شود. کابل Cat5 نسبت به کابل‌های Cat5e و Cat6 ارزان‌تر و به صرفه‌تر است و همه ویژگی‌ها و مشخصه‌ها یک کابل شبکه برد کوتاه خانگی را دارد.

حالا، اگر به جای کابل Cat5 خود مودم یا روتر از کابل Cat5e و Cat6 استفاده کنیم؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا سرعت اینترنت بیشتر می‌شود؟ روی پینگ و نویز شبکه تاثیری دارد؟

کاربران زیادی این سوال را مطرح کردند یا در پس‌زمینه ذهن‌شان دارند که به جای کابل‌های Cat5 از کابل Cat6 استفاده شود.

قیمت کابل‌های شبکه Cat6 در بازار از ۱۴ هزار تومان برای یک متر کابل آماده سوکت زده شده، شروع می‌شود و تا ۲۵ هزار تومان و بیشتر ادامه دارد. کابل‌های Cat5e ارزان‌تر و یک متر آن‌ها در حدود ۸ الی ۹ هزار تومان است.

بنابراین، کابل شبکه Cat6 چندان گران‌قیمت نیست و در دسترس کاربران است.

ابتدا باید بررسی کنیم تفاوت کابل‌های Cat5 و Cat5e و Cat6 چیست؟ بعد می‌توانیم درباره تاثیرات استفاده از آن‌ها در مودم یا روتر خانگی صحبت کنیم.

تفاوت کابل Cat5 و Cat5e و Cat6

در جدول زیر، مقایسه‌ای بین این سه نوع کابل صورت گرفته است:

به طور ساده؛ کابل Cat5 از فرکانس ۱۰۰ مگاهرتز و حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند و حداکثر طول آن باید ۱۰۰ متر باشد.

کابل Cat5e تفاوت‌های جزئی با کابل Cat5 دارد. همان فرکانس ۱۰۰ مگاهرتز را دارد ولی از سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

در کابل Cat6، از فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز به همراه سرعت ۱۰ گیگابیت پشتیبانی می‌شود و حداکثر طول کابل باید ۵۵ متر باشد.

در رشته کابل‌های Cat6، بین هر دو زوج سیم، یک روکش فویل قرار داده می‌شود تا در نویزگیری بهتر عمل کنند و نویز کمتری روی شبکه تاثیر داشته باشد. به همین خاطر، طول قطر کابل افزایش پیدا کرده است. افت ولتاژ هم در کابل‌های Cat6 تا حد زیادی کمتر از کابل‌های Cat5 است.

همه این مزیت‌های کابل‌های Cat6 در مسافت‌های طولانی خودشان را نشان می‌دهند. به همین دلیل، در شبکه‌های کامپیوتری بزرگ و مراکزداده از کابل‌های Cat6 استفاده می‌شود.

کابل Cat5 یا Cat6؟

در مودم و روترهای خانگی، نهایتا به چند متر کابل شبکه نیاز داریم. مثلا کابل‌های ۲ متری، ۳ متری، ۵ متری و حداکثر ۱۰ متری استفاده می‌کنیم که البته باز به ندرت دیده می‌شود. غالب کاربران، کابل‌های شبکه نیم متر و حتی کمتر استفاده می‌کنند.

در این مسافت‌های کم، تفاوت کیفیت و سرعت زیادی میان کابل‌های Cat5 با Cat6 نیست. شاید در حد ۱۰ درصد کیفیت شبکه بهتر و سرعت بیشتر شود ولی تفاوت آشکاری را شاهد نیستیم.

فقط هنگامی باید حتما از کابل‌های Cat5e یا Cat6 استفاده کنید که سرعت اینترنت شما بیشتر از ۱۰۰ مگابیت باشد. مثلا، اگر اینترنت فیبرنوری دارید و سرویس بالاتر از ۱۰۰ مگابیت خریداری کردید و مودم GPON شما هم از سرعت ۳۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند؛ قطعا به کابل شبکه Cat5e به بالاتر نیاز دارید.

به طور کلی، اگرچه خرید و استفاده از کابل شبکه Cat6 هیچ ضرری ندارد؛ ولی توصیه می‌شود حداقل از کابل‌های Cat5e استفاده کنید. اگر از خود کابل‌های شبکه درون جعبه مودم و روتر هم استفاده کنید؛ چیز زیادی را از دست ندادید.

همه این نکات برای مودم‌های دارای درگاه‌های حداکثر ۱ گیگابیت است. نسل جدید مودم‌ها و روترهایی که از درگاه‌های ۲.۵، ۵ و ۱۰ گیگابیت استفاده می‌کنند؛ قطعا همراه با کابل شبکه Cat6 عرضه می‌شوند و اصلا دیگر استفاده از کابل Cat5 بی‌معنی است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.و تشکر از سایت خوبتون
    اگه برای سیم کشی خط تلفن از پست داخل کوچه تا پشت مودم بصورت مسقیم از کابلهای شبکه Cat۵ Cat۵e یا Cat۶ استفاده کنیم باعث افزایش کیفیت خط و کاهش نویز میشه؟(بحث هزینه نباشه بهترین کابل برای سیم کشی چیه که نویز رو به حداقل و یا صفر برسونه )
    پیشاپیش ممنون از پاسخگویتون

    1. سلام
      کابل‌های خط تلفن که از باکس مخابرات در بیرون از خانه تا داخل می‌آیند؛ کابل‌های شبکه و از نوع Cat6 و Cat5 نیستند. کابل‌های RJ11 هستند. می‌توانید به مخابرات یا یک پیمانکار مخابرات بگویید که بیایند و کابل‌ها را عوض کرده و یک جنس مرغوب بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا