آموزش

نشت DNS چیست؟ چگونه بفهمیم فیلترشکن ما DNS Leak دارد؟

یک روش تست امنیت VPN و یافتن بهترین فیلترشکن امن

برای اینکه بفهمیم فیلترشکن یا VPN ما درست کار می‌کند یا خیر؛ نیاز به تست نشت DNS داریم.

نشت DNS به ما می‌گوید فیلترشکن، همه اطلاعات را رمزنگاری کرده و یک تونل امن بین کامپیوتر و دستگاه ما تا سرور VPN درست کرده یا اینکه دارای باگ‌ها، آسیب‌ها و نشتی‌هایی است و امکان لو رفتن ما یا هک سیستم وجود دارد.

این موضوع زمانی خیلی اهمیت پیدا می‌کند که شما در حال ترید کردن باشید یا با تغییر آی پی ایران، وارد سایت‌ها و سرویس‌هایی شوید که بر روی ایران بسته هستند.

اگر وی پی ان شما خوب کار نکند و DNS Leak داشته باشد؛ احتمال لو رفتن و شناسایی و بلوکه شدن، هست و برخی اوقات برای کاربران خیلی گران تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین DNS برای رفع تحریم ها

به همین خاطر، سوال مهمی پیش روی ما است: چگونه بفهمیم فیلترشکن من DNS Leak دارد یا خیر؟

نشت DNS یا DNS Leak چیست؟

وقتی شما یک درخواست DNS برای سرورهای شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خود می‌فرستید؛ ISP این درخواست شما را برای سرورهای DNS عمومی در سطح اینترنت ارسال کرده و پاسخ را دوباره برای شما می‌فرستد.

وقتی از فیلترشکن و VPN استفاده می‌کنیم؛ این نرم‌افزارها باعث می‌شود درخواست شما دیگر برای ISP نرود؛ بلکه برای سرورهای VPN ارسال و از سوی آن‌ها برای سرورهای DNS عمومی ارسال شوند.

وظیفه VPN رمزنگاری اطلاعات و مخفی کردن آدرس IP و آدرس MAC و سایر نشانه‌های اتصال شما است.

نشت DNS چیست

حالا، اگر سرورهای VPN به خوبی امن نشده باشند؛ می‌توانند اطلاعات اتصال شما را به بیرون درز داده و دیگران بفهمند شما با چه آدرس IP و از چه کشوری به سرور DNS عمومی وصل شدید یا در حال تبادل چه اطلاعاتی هستند.

به این نشتی اطلاعات در سرور VPN اصطلاحا نشت DNS یا DNS Leak می‌گویند.

چرا DNS Leak اتفاق می‌افتد؟

اگر با یک کامپیوتر یا گوشی موبایل در طول روز، به چندین اینترنت وصل شوید؛ احتمال DNS Leak بالا می‌رود.

نشت DNS در VPN

مثلا، با گوشی به اینترنت موبایل، بعد به اینترنت ثابت با وای‌فای، بعد به اینترنت مودم سیم کارتی یا هات اسپات وصل شوید؛ چون دائم تغییر DNS اتفاق می‌افتد؛ خطر نشت دی ان اس بالا می‌رود.

استفاده از فیلترشکن‌های رایگان و وی پی ان‌هایی که امن نیستند؛ باز هم نشتی DNS را در پی دارند. همین‌طور، اگر VPN شما از IPv6 پشتیبانی نکند؛ احتمال بروز نشتی هست.

یکی از وظایف اصلی و مهم یک VPN، جلوگیری از نشت DNS و استفاده از سرور DNS اختصاصی خودش است. اصولا یکی از روش‌های جلوگیری از DNS Leak، استفاده از VPN قوی است.

چگونه از نشت DNS جلوگیری کنیم؟

بهترین روش جلوگیری از نشت دی ان اس، استفاده از یک VPN قوی و امن و مطمئن است.

فیلترشکن‌های رایگان یا فیلترشکن‌هایی که راحت بین مردم دست به دست می‌شوند و از کانفیگ‌های رایگان استفاده می‌کنند؛ بزرگ‌ترین خطر برای DNS Leak هستند.

نحوه نشت DNS

معمولا سرورهای DNS کلادفلر نشتی صفر دارند. اگر بتوانید از فیلترشکن‌های مبتنی بر CloudFlare استفاده کنید؛ روش مطمئن‌تری برای ترید و گشت و گذار در صرافی‌های رمزارز و سایت‌های تحریمی است.

اقدام دیگر، بستن تنظیمات VPN یا فایروال گوشی و لپ‌تاپ برای ترافیک‌های خارج از تونل VPN است.

بیشتر بخوانید: چگونه در اندروید آدرس IP را تغییر دهیم؟

انجام تست نشت DNS به طور مرتب نیز به شما کمک می‌کند بفهمید آیا VPN شما امن هست یا خیر؟ یک روش یافتن بهترین فیلترشکن، همین تست DNS Leak است.

تست نشت DNS

یک راه‌حل سنجش و ارزیابی VPN و اطمینان از امن بودن آن و اینکه اطلاعات ما را به طور کامل رمزنگاری می‌کند و امکان دسترسی به این اطلاعات روی سرورهای VPN نیست؛ انجام تست DNS Leak است.

سایت‌های مختلفی هستند که به شما در یک تست نشتی دی ان اس کمک می‌کنند.

معروف‌ترین ابزار و وب‌سایت برای این منظور، سایت dnsleaktest.com است.

کافی است با VPN خود به اینترنت وصل و بعد وارد این سایت شوید:

تست DNS Leak

ابتدا به شما آدرس آی پی و اطلاعات مکانی اتصال به سرور DNS را نشان می‌دهد. برای تست نشتی DNS باید روی کلید Standard Test بزنید.

در جدول تست‌ها، اگر فیلد Hostname برابر با None بود؛ یعنی وی پی ان و اتصال اینترنت شما نشتی DNS ندارد و این خیلی خوب است.

بررسی تست نشت DNS با کلادفلر:

تست نشت DNS

نتیجه تست DNS Leak با نرم‌افزار SoftEther و سرورهای کره جنوبی:

جلوگیری از نشت DNS

تست تغییر DNS بدون استفاده از فیلترشکن:

تغییر DNS و DNS Leak

به جز سایت dnsleaktest، می‌توانید از چندین ابزار دیگر برای تست نشتی DNS مانند dnsleak.com و ipleak.com و browserleaks.com استفاده کنید.

چگونه امن‌ترین VPN یا DNS را پیدا کنیم؟

خیلی ساده آن DNS را در دستگاه خودتان تنظیم کنید یا یک اکانت VPN رایگان یک روزه از فروشنده بگیرید و تست نشتی DNS بزنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین سرور DNS را برای افزایش سرعت اینترنت خود پیدا کنیم؟ (معرفی نرم‌افزار + آموزش)

با این تست، ادعای فروشنده مبنی بر امن بودن وی پی ان و سرورهای DNS مشخص می‌شود.

برای فیلترشکن‌های رایگان نیز می‌توانید به همین شکل، حداقل مطمئن شوید از یک فیلترشکن آلوده و بسیار ضعیف استفاده نمی‌کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. شما که این همه زحمت کشیدید و این مطلب رو نوشتید لطفا یک vpn معتبر و ارزان برای ترید و نصب بر روی ویندوز معرفی کنید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا