اخبار ایران

تا شهریور ماه پنج نقطه تهران زیر پوشش شبکه ۵G می‌رود

حداکثر تا یک ماه آینده، اولین سایت نسل پنجم شبکه‌های موبایل (۵G) در ایران نصب و راه‌اندازی می‌شود. 

تا پایان شهریور ماه هم ۵ نقطه تاریخی شهر تهران زیر پوشش نسل پنجم شبکه‌های موبایل خواهد رفت. 

اینها خبرهایی است که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کامنت‌های یکی از پست‌های اینستاگرامی خود بیان کرده و خبر از راه‌اندازی شبکه‌های ۵G در ایران می‌دهد.

وزیر ارتباطات توضیحات بیشتری نداده است. مشخص نیست ۵ نقطه پایلوت راه‌اندازی ۵G در تهران کدام مناطق هستند؛ توسط کدام اپراتور اولین ۵G ایران راه‌اندازی می‌شود و چه مشخصات فنی و سرعتی خواهد داشت!

همان‌طور که می‌دانید؛ در جهان دو نوع شبکه ۵G رایج است. مدل اول که بیشتر مرسوم بوده و سریع‌تر راه‌اندازی می‌شود و احتمالا ایران هم برای شروع سراغ این ۵G می‌رود؛ ۵G-Sub 6GHz یا استفاده از فرکانس‌های رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز است.

نوع دوم ۵G که سریع‌تر ولی با پیچیدگی‌های بیشتری روبرو است؛ ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری است.

بحث‌های زیادی در ایران بر سر آزادسازی طیف‌های فرکانسی برای شبکه‌های ۵G در جریان است. از آزادسازی فرکانس‌های TD-LTE و اتمام عرضه اینترنت TD-LTE بگیرید تا باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که در اختیار صداوسیما هستند ولی وزارت ارتباطات به شدت محتاج آن‌ها است.

امیدواریم به‌زودی خبرهای خوشی درباره شبکه‌های ۵G در ایران بشنویم و چند ماه دیگر شاهد اولین ۵G قابل استفاده توسط کاربران باشیم تا ایران هم به فهرست کشورهای دارای ۵G بپیوندد؛ اگرچه هنوز در ۴G با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

شبکه‌های ۵G از نظر سرعت، تاخیر، پوشش‌دهی و فناوری‌های دیگر با ۴G بسیار متفاوت بوده و کاملا نسل جدیدی از شبکه‌های موبایل هستند. برای استفاده از شبکه‌های ۵G به اسمارت‌فون‌هایی نیاز داریم که از ۵G پشتیبانی می‌کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا