اخبار ایران

مدیرعامل مخابرات: پروژه VDSL را متوقف نمی‌کنیم و هر دو اینترنت VDSL و FTTH ارائه می‌شوند

هدف‌گذاری رسیدن به سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه است

«مجید سلطانی» در یک سالگی مدیرعاملی مخابرات با خبرگزاری مهر گفت‌وگوی طولانی انجام داده و پیرامون مسایل مختلفی از جمله وعده‌های اینترنت ثابت و توسعه شبکه صحبت کرده است.

مدیرعامل مخابرات همچنان بر عقیده خود مبنی بر حمایت و سرمایه‌گذاری دولت در مخابرات اصرار دارد و شرط پیشرفته و توسعه شبکه را تغییر تعرفه‌ها و سرمایه‌گذاری کلان برای توسعه اینترنت فیبرنوری می‌داند. او می‌گوید اگر می‌خواهیم در سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری پرسرعت خانگی داشته باشیم؛ باید دولت سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در بخش مخابرات و زیرساخت داشته باشد.

مدیرعامل مخابرات می‌گوید اگرچه VDSL یک فناوری از دور خارج شده است ولی می‌تواند سرعت مدنظر ما را ارائه دهد. برای مشترک و مصرف‌کننده، فناوری آن‌قدر اهمیت ندارد و بیشتر نیازمند کیفیت و سرعت است. مخابرات می‌تواند پروژه FTTX را در قالب فناوری FTTH و VDSL ارائه دهد.

«مجید سلطانی» تاکید می‌کند:

«مهم رسیدن به هدف‌گذاری سرعت بیش از ۲۵ مگابیت است که روی هر دو تکنولوژی قابل انجام است. ما نباید انتخاب مشتری را محدود کنیم. بلکه باید به نیاز مشتری و توانایی خرید آن‌ها نیز احترام بگذاریم. در حال حاضر نیز مکان‌هایی که نزدیک مراکز مخابراتی است سرویس VDSL را با سرعت خوبی دریافت می‌کنند و مشتریان در آن مناطق راضی هستند.»

پیش‌تر، وزیر ارتباطات هم تاکید کرده بود که می‌خواهیم اینترنت فیبرنوری را توسعه دهیم و پس از ۴ سال به ۲۰ میلیون پورت فیبر خانگی برسیم. در این مسیر، اینترنت VDSL نیز مدنظر است و قرار نیست به طور کامل کنار گذاشته شود.

حالا، این‌طور که از سخنان مدیرعامل مخابرات استنباط می‌شود؛ هر دو فناوری FTTH (فیبرنوری) و VDSL برحسب اینکه در مراکز مخابراتی کدام‌یک قابل ارائه به مشتری هستند؛ توسعه داده می‌شوند.

در ماه‌های گذشته، برخی صحبت‌ها و شایعاتی مبنی بر کنار گذاشتن فناوری VDSL به گوش می‌رسید ولی آن‌طور که به نظر می‌رسد هم دولت و هم شرکت مادر ارتباطاتی مانند شرکت مخابرات می‌خواهم پروژه فیبر خانگی و VDSL را همزمان پیش ببرد و قصدی برای کنار گذاشتن آن ندارد. حتی از برخی استان‌ها نیز خبر می‌رسد مخابرات در حال واگذاری پورت‌های VDSL و تبدیل سرویس‌های اینترنت ADSL به VDSL است.

مدیرعامل مخابرات در انتها پیرامون بحث سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه نیز گفت:

«پیش بینی ما این است که با این سیاستگذاری و حمایت دولت، قطعاً توسعه ما نسبت به ۱۴۰۰ حداقل ۳ برابر خواهد بود و این قول ۳ برابری را به شما می‌دهم و پایان سال آینده با اعداد و ارقام خدمت شما گزارش خواهیم داد.»

به طور حتم، تعرفه‌های اینترنت در سال آینده تغییر خواهند کرد و آن‌گاه باید دید وعده‌های مدیرعامل مخابرات برآورده می‌شوند یا خیر!

نظر شما درباره حمایت از شرکت مخابرات و سرمایه‌گذاری عظیمی در حد ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار روی توسعه زیرساخت و شبکه فیبر چیست؟ آیا حتی در صورت انجام‌گیری این سرمایه‌گذاری، دولت و مخابرات می‌توانند طی ۴ سال، ۲۰ میلیون پورت فیبر به کاربران بدهند؟

بحث دیگر این است که همه‌جا صحبت از سرعت ۲۵ مگابیت می‌شود. آیا این سرعت برای کاربر خانگی کافی است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من قبلا بر اساس راهنمایی های شما قصد خرید مودم روتر adsl/vdsl داشتم الان که مخابرات می خواد فیبر نوری رو گسترش بده به نظر شما چکار کنیم؟ من الان نیاز شدید دارم که مودم یا روتر وای فای تهیه کنم برای خونه چون adsl قدیمی بدون وای فای دارم موندم چکار کنم؟روتر بخرم یا مودم فیبر نوری یا مودم روتر adsl/vdsl?

    1. سلام دوست عزیز
      پیشنهاد می‌کنیم یک روتر بی‌سیم بخرید و فعلا به مودم ADSL قدیمی خود بزنید. مخابرات در آینده فیبرنوری داد یا VDSL در هر دو صورت احتمالا مودمی می‌دهد که وای فای ضعیفی دارد و شما می‌توانید همین روتر را به مودم وصل کنید. اگر مودم GPON بدهد که صد در صد نیاز به یک روتر بی‌سیم دو بانده دارید چون همه مودم‌های فیبرنوری وای فای ضعیفی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا