اخبار ایران

پلتفرم‌های فیلتر شده برای برخی اقشار جامعه باز می‌شوند

وزیر ارتباطات: هیچ‌کجای دنیا اینترنت در اختیار یک کودک با اینترنت یک استاد دانشگاه برابر نیست

به نظر می‌رسد تا چندی دیگر شاهد اجرایی شدن طرح «اینترنت طبقاتی» خواهیم بود. اینترنتی که برای اقشار مختلف جامعه، دسترسی‌های نابرابری دارد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دیشب در برنامه جهان‌آرا، پیرامون مباحث مختلف اینترنت ایران از جمله اینترنت کودکان، پهنای‌باند و سرعت صحبت کردند اما در بخشی از سخنان خود به بازگشایی برخی پلتفرم‌های فیلتر شده برای افراد و مشاغل خاص اشاره کردند.

او با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ‌کس به دنبال قطعی اینترنت نیست و برچسب‌هایی که طی ماه‌های اخیر برای طرح صیانت زده شده است؛ ارتباطی با قطعی اینترنت ندارد؛ گفت: «رئیس جمهور در ایام انتخابات به این موضوع اشاره کرد که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که اینترنت در اختیار یک کودک، در اختیار یک استاد دانشگاه هم باشد.»

وزیر ارتباطات می‌گوید نیازهای یک کودک با یک استاد دانشگاه از اینترنت متفاوت است و به همین دلیل وزارت ارتباطات از تخصصی کردن اینترنت برای کودکان آغاز کرده است.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات

زارع‌پور در برنامه جهان‌آرا اشاره کرد وزارت ارتباطات مسئول فیلترینگ نیست و یک کارگروه با اعضا و ترکیب خاص خودش، در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

او گفت به دنبال این هستند که با هماهنگی دستگاه‌های مختلف، در آینده‌ای نزدیک برای برخی اقشار خاص جامعه مانند اساتید یا خبرنگاران، برخی پلتفرم‌های فیلترشده باز شوند. این رفع فیلتر بنا بر نیاز این افراد است و برای عموم جامعه نیست.

زارع‌پور در ادامه گفت اینترنت کودک هیچ ارتباطی به طرح صیانت ندارد و تاکید کرد از روز نخستی که مسئولیت وزارت ارتباطات را برعهده گرفته است؛ به دنبال بهبود و اصلاح طرح صیانت بود تا در نهایت چندی پیش این طرح به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی تغییر نام داد ولی روند تصویب آن دچار توقف شده است.

در گذشته و برهه‌های مختلف، مسئولین کشور از طراح‌هایی مانند اینترنت طبقاتی یا vpn قانونی صحبت کردند که طی آن برخی از وب‌سایت‌ها و سرویس‌های فیلتر شده برای اقشار خاصی از جامعه باز می‌شوند. مثلا، اساتید دانشگاه‌ها، پزشکان، خبرنگاران، دانشجویان و غیره می‌توانند برحسب نیاز، از برخی سرویس‌ها بدون فیلتر استفاده کنند.

زارع‌پور در این برنامه گفت تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت زیرساخت کشور اضافه می‌شود و وزارت ارتباطات برنامه ارائه اینترنت با سرعت نور دارد و دنبال قطعی اینترنت نیست.

وزیر ارتباطات گفت دولتی که می‌خواهد اینترنت فیبرنوری به خانه مردم ببرد؛ دنبال بستن اینترنت نیست.

حالا، شما با طرح اینترنت طبقاتی موافق هستید؟ اینکه کودکان، اساتید دانشگاه و دانشجویان، پزشکان و محققان یا نیروهای امنیتی و قضایی و خبرنگاران هریک اینترنت مخصوص به خود را داشته باشند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا