اخبار ایران

۸ شهر جدید به پروژه ملی فیبر نوری افزوده شدند + فهرست کل شهرها و اپراتورها

اکنون ۱۷ شهر ایران منتشر توسعه فیبر نوری و دسترسی به اینترنت پرسرعت هستند

رگولاتوری از پوشش ۸ شهر جدید در پروژه ملی توسعه فیبر نوری خبر داد تا در مجموع ۱۷ شهر کشور آماده میزبانی از اینترنت فیبر نوری شوند.

به گزارش رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به ۹ شهر و اپراتور گذشته که تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه فیبر نوری امضا کردند؛ ۸ شهر جدید افزوده شده است.

براساس خبر رگولاتوری، اپراتورهای رایتل در فردیس، شاتل در ساوه، آسیاتک در رامسر، فناپ تلکام در بندر امام خمینی، صبانت در بابل، گسترش ارتباطات مبنا در قرچک، های وب در گرگان و پیشگامان در بندر چارک پذیرفتند شبکه فیبر نوری را توسعه داده و به شهروندان این شهرها، اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر بدهند.

پیش‌تر، شرکت‌های های‌وب در ایلام، شاتل در قزوین، آسیاتک در کرمانشاه، مبنا در اراک، پیشگامان در یزد، صبانت در بوشهر، فناپ تلکام در رشت، ایرانیان‌نت در سمنان و شرکت رایتل در شهر قدس توسعه فیبر نوری را آغاز کردند.

ضمن اینکه روز ۲۲ تیرماه، شرکت شاتل یک تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه اینترنت فیبر نوری در شهر مشهد نیز امضا کرده است و پیش از آن، فیبرنوری را به شهر قم رسانده است.

مودم فیبر نوری

در حالی شهرهای کوچک در این پروژه برای توسعه فیبر نوری انتخاب شدند که شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز و … هنوز متولی توسعه فیبرنوری ندارند و مشخص نیست آیا قرار است در این شهرها اینترنت فیبر نوری عرضه می‌شود یا خیر!

پرونده ویژه: راهنمای خرید مودم فیبر نوری

تا کنون نزدیک به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر به اینترنت پرسرعت FTTH و VDSL وصل شدند و انتظار می‌رود تا پایان سال، بیش از ۲ میلیون خانواده دیگر به این پروژه متصل شوند.

اینترنت فیبر نوری از نظر سرعت و کیفیت بسیار بهتر و سریع‌تر از اینترنت ADSL است و می‌تواند سرعت‌های چند صد مگابیتی در اختیار کاربران قرار دهد؛ ضمن اینکه پینگ آن زیر ۱۰ میلی ثانیه است. البته، تعرفه اینترنت فیبرنوری گران‌تر از اینترنت ADSL است.

بیشتر بخوانید: حالا که همه‌جا صحبت از اینترنت فیبر نوری است؛ باید اینترنت VDSL را فراموش کنیم؟

در پروژه ملی فیبرنوری، مقرر شده است بالای ۵۰ درصد خانواده‌ها به سرعت اینترنت ۵۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند و ۱۰ درصد نیز به سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه برسند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا