فناوری

اینترنت فیبر نوری گران‌تر از ADSL یا ارزان‌تر؟

معاون مخابرات می‌گوید باید تعرفه اینترنت ADSL و FTTH برابر باشد

آیا اینترنت فیبر نوری باید گران‌تر از اینترنت ADSL و VDSL باشد یا ارزان‌تر از این سرویس‌های اینترنت؟

فعلا که اینترنت فیبر نوری یا FTTH هزینه‌ای چندین برابر اینترنت ADSL و VDSL دارد و همین امر باعث شده است که در برخی شهرها، استقبال کاربران خانگی از اینترنت فیبر نوری پایین باشد.

باید قیمت اینترنت فیبر نوری کاهش پیدا کند

به استناد گزارش رگولاتوری، در حالی‌که نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار پورت فیبر نوری در سراسر کشور راه‌اندازی شده است؛ ولی فقط نزدیک به ۳۰۰ هزار پورت توسط کاربران خانگی فعال و در حال استفاده است.

تعرفه اینترنت فیبر نوری یک مسئله جدی در بحث توسعه اینترنت ثابت و تشویق کاربران خانگی به دریافت سرویس FTTH است. صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه با ۹ اپراتور فیبر نوری برای راه‌اندازی ۸.۵ میلیون پورت در ۹ شهر ایران، به این موضوع اشاره کردند که باید سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای اپراتورها و کاربران در استفاده از FTTH وضع شود.

وزیر ارتباطات نیز در گفت‌وگوهای خود اشاره کردند که باید هزینه مودم فیبر نوری برای مردم کاهش پیدا کند و به صورت قسطی به آن‌ها واگذار شود یا مودم‌های فیبر نوری تولید داخلی با قیمت تمام شده ارزان‌تر در اختیار اپراتورها قرار بگیرد و همین‌طور به اپراتورها در کاهش هزینه‌ها و تعرفه‌های اینترنت فیبر نوری کمک شود.

معاون مخابرات: قیمت فیبر نوری باید برابر با ADSL و حتی ارزان‌تر شود

«داوود زارعیان»، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز در ارتباط با قیمت اینترنت فیبر نوری، از آزادسازی نرخ‌گذاری در حوزه خدمات خرده‌فروشی فیبر نوری استقبال کرده و می‌گوید باید تعرفه اینترنت ADSL و FTTH مساوی باشد.

زارعیان پیرامون بحث قیمت‌گذاری تعرفه‌های اینترنت فیبر نوری می‌گوید: «قیمت‌گذاری بایستی براساس قیمت تمام شده خدمات برای اپراتور و بازگشت به موقع سرمایه باشد. چنین سیاستی در تعرفه‌گذاری به توسعه فیبر نوری نیز کمک خواهد کرد.»

او می‌گوید باید قیمت اینترنت فیبر نوری با قیمت اینترنت ADSL برابر و حتی ارزان‌تر باشد: «حتی اینترنت بر بستر فیبر نوری می‌تواند ارزان‌تر از ADSL نیز عرضه شود. زیرا مشترکانی که از این خدمت استفاده می‌کنند، مصرف بالاتری داشته و برای اپراتور به صرفه‌تر است.»

داوود زارعیان

معاون تجاری مخابرات می‌گوید هنوز قیمت‌گذاری مشخصی برای سرویس‌های اینترنت فیبر نوری مخابرات انجام نشده است و بستگی زیادی به حمایت‌های دولت دارد: «بایستی مطالعاتی در این حوزه صورت گیرد و میزان حمایت دولت نیز مشخص شود. با کاهش سهم دولت از اپراتورها و سایر گزینه‌های تشویقی، تعرفه‌ها آنچنان زیاد نخواهد بود و به مشترکین نیز فشار وارد نمی‌شود.»

آزادسازی تعرفه‌های خدمات فیبر نوری باعث افزایش قیمت‌ها نمی‌شود؟

او به بخشودگی ۵ درصد دولت از حق‌السهم خود از درآمدهای اپراتورها اشاره می‌کند و این اقدام را برای کاهش هزینه‌های اینترنت فیبر نوری خانگی مفید و موثر می‌داند. زارعیان می‌گوید: «در حال حاضر که ۲۰۰ هزار مشترک فیبر نوری داریم، این معافیت شاید در حدود مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان باشد. حال اگر تعداد مشترکان به ۲ میلیون کاربر برسد، این مبلغ بیشتر خواهد شد و امکان توسعه را نیز فراهم خواهد کرد.»

آیا آزادسازی تعرفه‌گذاری خدمات اینترنت فیبر نوری به افزایش قیمت‌ها منجر نمی‌شود یا انحصار در پی نخواهد داشت؟ معاون مخابرات در این زمینه هم می‌گوید: «هنوز چنین تصمیمی اعلام نشده است. اما اگر آزادسازی هم صورت گیرد، با توجه به فضای رقابتی، تعرفه‌ها آنچنان بالا نخواهد رفت. اگرچه بایستی نظارت‌ها وجود داشته باشد و مثلا کف برای تعرفه‌ها در نظر گرفته شود تا دامپینگ و انحصارگرایی به وجود نیاید؛ اما مقررات‌گذاری هم به گونه‌ای نباشد که اپراتورها نتوانند حتی هزینه‌های خود را پوشش دهند.»

نکته دیگری که باید درباره قیمت اینترنت فیبر نوری خانگی گفته شود؛ عدم شفافیت و وحدت قیمت‌گذاری است. هر شرکت و سرویس‌دهنده در هر شهر یک قیمت و تعرفه را به مشتری ارائه می‌کنند و عموما این قیمت‌ها دور از دید رسانه‌ها و وب‌سایت‌های رسمی شرکت‌ها هستند تا در هر زمان که نیاز شد؛ تغییر پیدا کنند. به نظر می‌رسد باید یک رویه مشخص و واضح برای قیمت‌گذاری سرویس‌های FTTH حاکم شود.

به نظر شما قیمت اینترنت فیبر نوری باید ارزان‌تر یا برابر ADSL باشد؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا