اخبار ایران

اینترنت کودکان آماده رونمایی است؛ لیست سفید وب‌سایت‌ها منتشر شده است

هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم اینترنت کودکان چیست و والدین چه باید بکنند؟

خبرگزاری‌ها از آماده بودن سرویس اینترنت کودکان وزارت ارتباطات خبر دادند و گفتند مسئولین این وزارت‌خانه منتظر برنامه‌ریزی برای یک زمان و تاریخ با حضور مقامات دولتی هستند تا به طور رسمی معرفی شود.

یک تیرماه بود که عیسی زارع‌پور از عرضه اینترنت کودکان برای خانواده و نوجوانان خبر داد و گفت تا دو هفته دیگر این سرویس راه‌اندازی می‌شود. جزئیات زیادی درباره اینترنت کودکان گفته نشده است ولی ظاهرا اپراتورها یک سیم‌کارت کودک ارائه کرده تا والدین با خرید آن و نصب روی گوشی یا تبلت کودکان و نوجوانان، یک اینترنت کنترل شده و فیلتر شده و دارای لیست سفید وب‌سایت‌ها استفاده کنند.

وزیر ارتباطات گفتند که لیست سفید وب‌سایت‌ها روی سایت وزارت ارتباطات منتشر شده و والدین می‌توانند آن را دریافت و در صورت نیاز، پیشنهادهای خود را بدهند تا وب‌سایت‌هایی کم و زیاد شود.

در حالی وزیر ارتباطات گفتند که فهرست سفید منتشر شده است که تا کنون چیزی روی وب‌سایت وزارت ارتباطات دیده نشده و سخنگوی سابق وزارت ارتباطات در ۲۰ تیر ماه گفته بودند به‌زودی فهرست سفید منتشر می‌شود.

در روزهای اخیر، تلاش‌های وزارت ارتباطات برای پاک سازی فضای مجازی و ارائه اینترنت امن برای خانواده‌ها و کودکان حسابی سروصدا کرده است. ابتدا، با مسدودسازی عمده فیلترشکن‌ها و وی پی ان روبرو بودیم و در ادامه قابلیت جست‌وجوی امن یا safe search راه‌اندازی شد.

همین‌طور، در خبری اعلام شد اساتید دانشگاه به طور آزمایشی می‌توانند اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند و دو روز پیش هم وزیر ارتباطات گفت برنامه‌ای دارند تا مردم کمتر سراغ نصب اپلیکیشن‌های فیلترشکن بروند.

در حالی این برنامه‌ها یکی پس از دیگری توسط وزارت ارتباطات در حال اجرا است که درباره هیچ‌یک از آن‌ها به خوبی اطلاع‌رسانی نشده یا جزئیات اقدامات انجام شده، نتایج و اهداف آن برای مردم و کارشناسان تشریح نمی‌شود و بیشتر بر نگرانی خانواده‌ها و کاربران و کسب‌وکارهای فضای مجازی می‌افزاید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا