اخبار ایران

معاون وزیر ارتباطات: کاهش کیفیت اینترنت نداشتیم اما سطح توقع مردم بالا رفته است

با توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری می‌توانیم به پهنای‌باند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برسیم

از صبح امروز، یک اظهارنظر از معاون وزیر ارتباطات درباره اینترنت، فضای مجازی را به هم ریخته است. اظهارنظری که با واکنش‌های متفاوتی از سوی رسانه‌ها و کاربران روبرو و با تعبیرها و تفسیرهای مختلفی نیز همراه شده است.

رضا باقری اصل، معاون امور مجلس وزارت ارتباطات، در نشست «چالش‌های تجارت الکترونیک و سامانه‌های دولتی» که در مرکز پژوهش ایرنا برگزار شد جمله‌ای مشابه «کیفیت اینترنت کاهش نیافته بلکه سطح توقع مردم از سرویس‌ها و تعداد کاربران پلتفرم‌ها افزایش یافته است» به زبان آورده که با واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

باقری اصل در این نشست گفته است آمارها نشان می‌دهد کیفیت اینترنت نسبت به گذشته کاهش پیدا نکرده است اما سطح توقع مردم از سرویس‌ها و تعداد کاربرانی که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند؛ افزایش یافته است.

البته، معاون وزیر در ادامه اشاره می‌کنند که این سطح توقع مردم به حق است و آن‌ها می‌خواهند از این پلتفرم‌ها به عنوان ابزار کسب درآمد استفاده کنند و باید این پلتفرم‌ها رشد کنند و به افزایش امکانات و سرعت‌شان کمک شود: «اگر بتوانیم زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه ثابت را ارتقا دهیم، نسل بعدی از پلتفرم‌ها شکل خواهد گرفت.»

او اشاره می‌کند که به ضعف‌ها و ایرادات کیفیت و سرعت اینترنت ایران آگاه هستند و مثلا در برخی مناطق، هنوز از سیم مسی استفاده می‌شود یا دکل‌های موبایل BTS به فناوری LTE مجهز نشدند. به علاوه، تحریم‌ها نیز فشار و عاملی برای افزایش این مشکلات هستند.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین اینترنت همراه چیست؟ سرعت و کیفیت اینترنت ۴G ولی قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE

معاون وزیر ارتباطات گفته است به همه این ایرادات اشراف دارند ولی با همه ظرفیت‌سازی‌ها، توقع مردم، نمایندگان مجلس و شتاب تحولات دیجیتالی، از چیزی که ما می‌توانیم اراده کنیم؛ پیشی می‌گیرد.

باقری اصل به اهمیت سرعت اینترنت در بحث اقتصاد دیجیتال اشاره کردند و گفتند: «برای اینکه بتوانیم زیرساخت تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال را ایجاد کنیم باید دسترسی‌های فراگیر و سرعت بالای اینترنت را در اختیار داشته‌ باشیم. سرعت و پهنای باند کنونی به هیچ عنوان برای ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال کفایت نمی‌کند. ما در حوزه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال دست‌کم باید پهنای باند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم کنیم.»

معاون وزیر ارتباطات به این نکته هم اشاره کردند که براساس حکم شورای عالی فضای مجازی، باید ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری به مردم داده شود که قرارداد ۸.۵ میلیون پورت بسته شده و طی چند ماه آینده، تفاهم‌نامه همه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری منعقد خواهد شد.

او اعتقاد دارد اگر پروژه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری محقق شود؛ دسترسی به پهنای‌باند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه فراهم خواهد شد.

بسیاری از کاربران فضای مجازی گفتند در وضعیتی که سرعت اینترنت روز به روز کاهش پیدا کرده و کیفیت آن بدتر می‌شود؛ چرا معاون وزیر گفتند سطح توقع مردم از اینترنت افزایش پیدا کرده است نه کاهش کیفیت آن.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا