اخبار ایران

برای اولین بار: تعمیر کابل فیبر نوری زیر دریا توسط متخصصان ایرانی

وزیر ارتباطات: تامین اینترنت بین‌الملل از مسیرهای مختلف برای جلوگیری از قطعی اینترنت

عیسی زارع‌پور گفت  از این پس، متخصان ایرانی می‌توانند کابل‌های فیبر نوری زیردریایی را تعمیر کنند و حتی عملیات‌های فیبرکشی در اعماق دریای عمان و خلیج فارس را انجام دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در بخش ویژه خبری صدا و سیما حاضر شده و پیرامون دستاوردهای یک ساله وزارت ارتباطات صحبت می‌کرد؛ در بخشی از سخنان خود به قطعی مسیرهای اینترنتی زیردریایی و از بین رفتن پهنای‌باند بین‌الملل اشاره کرد و در ادامه گفت قبلا برای فیبرکشی در دریا و تعمیر کابل‌های فیبر دریایی به شرکت‌های خارجی وابسته بودیم اما اکنون متخصصان ایرانی با دانش خود توانایی تعمیر کابل‌های فیبر را دارند.

زارع‌پور اشاره کردند که این توانایی با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به دست آمده است و اکنون ایران می‌تواند هر زمان یک مسیر اینترنت بین‌الملل زیردریایی قطع شد؛ خودش سریعا وارد عمل شده و آن را ترمیم و دوباره وصل کند.

او به این موضوع نیز اشاره کرد که وزارت ارتباطات سعی کرده است مسیرهای متنوعی برای تامین پهنای‌باند بین‌الملل اینترنت کشور در دستور کار قرار دهد تا هنگامی که یک کابل فیبر نوری زیردریایی قطع شد؛ اینترنت کشور را با مشکل جدی مواجه نکند و بتوان کاستی پهنای‌باند را از طریق مسیرهای دیگر جبران کرد.

فیبر نوری زیر دریا

وزیر ارتباطات تاکید کردند که تلاش این وزارت‌خانه بر این است که همه کارهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور توسط ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.

زارع‌پور به پروژه فیبر نوری این دولت نیز اشاره کرد و گفت توسعه زیرساخت فیبر نوری در ۱۰ استان را آغاز کردیم و تا کنون، نزدیک به ۲ میلیون پورت فیبر نوری داده شده است که تا پایان سال جاری به ۵ میلیون پورت می‌رسد و در سال آینده باید به ۷ میلیون پورت و نهایتا در سال ۱۴۰۳ به ۸ میلیون پورت برسد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین تعرفه‌های اینترنت تانوما (فیبر نوری) مخابرات

وزیر ارتباطات در این برنامه گفت در لایه دسترسی از منزل تا مخابرات و در لایه شبکه داخلی شهرها که در دست شرکت مخابرات است؛ بیش از ۱۰ سال هیچ کار مهم و توسعه‌ای انجام نشده است. دلایل این اتفاق نیز مختلف است که یک علت آن، نداشتن سرمایه است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا