فناوری

مخابرات تنها سرویس‌دهنده اینترنت فیبر نوری نیست!

اشتباه یک اینفلوئنسر معروف در ویدئو مقایسه انواع اینترنت خانگی ایران

امروز در ویدئوی مقایسه انواع سرویس‌های اینترنت خانگی یک اینفلوئنسر ایرانی دیدم که گفته می‌شود سرویس اینترنت فیبر نوری فقط توسط شرکت مخابرات ارائه می‌شود و هیچ شرکت دیگری اینترنت فیبر نمی‌دهد.

اگرچه تقریبا عمده حدود ۲۰ هزار کاربر اینترنت FTTH در ایران، مشتری مخابرات هستند ولی این تصور که فقط مخابرات اینترنت فیبر می‌دهد؛ کاملا اشتباه است و چندین شرکت دیگر هم سرویس‌دهنده اینترنت فیبرنوری منازل یا FTTH و FTTB است.

مثلا، همین چندی پیش گزارشی از اینترنت فیبرنوری صبانت در بوشهر و تست سرعت آن منتشر کردیم یا اینکه در مطلب دیگری، تعرفه‌های اینترنت فیبر نوری شاتل را نگاهی انداختیم. شاتل در شهر قم تعداد زیادی پورت FTTH تحویل داده است و از قرار در شهر قزوین نیز چند صد هزار پورت فیبر نوری توسعه خواهد داد.

درست است که زیرساخت فیبرنوری در کشور به طور انحصاری در دست شرکت مخابرات است و هر شرکت اینترنتی دیگری بخواهد کابل‌کشی فیبر کند یا سرویس اینترنت فیبرنوری بدهد؛ باید از شرکت مخابرات مجوز بگیرد یا تقاضا کند تا برایش کابل‌کشی فیبر انجام بدهند ولی سرویس‌دهنده‌های اینترنت فیبر نوری محدود به یک شرکت و آن هم شرکت مخابرات ایران نیستند.

هم‌اکنون، وزارت ارتباطات و رگولاتوری ایران با ۹ اپراتور فیبر نوری برای راه‌اندازی ۸ میلیون پورت FTTH در ۹ شهر ایران قرارداده امضا کرده و به تفاهم رسیده و کار آغاز شده است.

انتظار می‌رود تا چند ماه آینده و نهایتا شش ماهه دوم سال، چندین شرکت سرویس اینترنت فیبر نوری خود را آغاز کنند و به جرگه ارائه‌دهنده‌گان اینترنت FTTH بپیوندند.

۲۰ میلیون پورت FTTH

همان‌طور که در این ویدئو نیز اشاره شده است؛ اینترنت فیبر نوری بهترین سرویس اینترنت در ایران برای گیمرها، یوتیوبرها، استریمرها، تولیدکنندگان محتوا و کسب‌وکارها است ولی مانند طلا نادر و کمیاب است و هر کاربری نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

دول سیزدهم، بیشترین تمرکز خود را روی توسعه اینترنت فیبر نوری و شکستن انحصار آن توسط شرکت مخابرات گذاشته است و امیدوار است تا ۳.۵ سال دیگر نزدیک به ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در ایران راه‌اندازی شده باشد که البته همگی از نوع FTTH نیستند و برخی VDSL هستند.

تا کنون و به گزارش سایت  iranfttx.ir که برای رهگیری و مقایسه پروژه ملی فیبر نوری منازل راه‌اندازی شده است؛ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نزدیک به ۱.۵ میلیون پورت FTTH راه‌اندازی شده است که حدود ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار پورت FTTH و ۳۰۸ هزار پورت VDSL هستند.

بخواهم جمع‌بندی کنم؛ سرویس تانوما مخابرات تنها سرویس FTTH یا اینترنت فیبر نوری در ایران نیست و شرکت‌های دیگر هم فیبر نوری می‌دهند؛ اگرچه در مقایسه با مخابرات، مشترکان بسیار کمتری دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا