اخبار ایران

ضرر مالی آسیاتک و های وب از اختلالات اینترنت مشخص شد: بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان

آخرین نفس‌های اینترنت ثابت نیز بند آمد

اپراتورهای موبایل و ثابت بیشترین خسارت و زیان اختلالات و محدودیت‌های اینترنت در مهر ماه را متحمل شدند. پس از آن‌که مشخص شد، حدود ۷۴۳ میلیارد تومان از درآمدهای همراه اول در ماه گذشته کم شده است؛ حالا مشخص شد دو شرکت ارائه دهنده اینترنت ثابت آسیاتک و های وب در مجموع ۱۱۷ میلیارد تومان ضرر کردند.

شروع محدودیت‌های اینترنت از ۲۸ شهریور ماه و در پی آن تقریبا تمام مهر ماه و فیلترینگ دو پلتفرم واتساپ و اینستاگرام که بیشترین مخاطب ایرانی و ترافیک اینترنت را روی موبایل و ثابت داشتند؛ ضررهای مالی بزرگی به اپراتورها وارد کرده است و اکنون که تدریجا، گزارش‌های مالی آن‌ها برای مهر ماه منتشر می‌شود؛ این خسارت‌ها به چشم می‌آیند و دیگر حدس و گمان نیستند.

با هم نگاهی به خسارت مالی و کاهش درآمد دو شرکت های وب و آسیاتک می‌اندازیم تا مشخص شود چگونه آخرین نفس‌های به شماره افتاده اینترنت ثابت نیز در حال بند آمدن است:

۹۹ میلیارد تومان درآمد های وب پرید

انتشار گزارش مالی شرکت های وب برای مهر ماه و مقایسه آن با ماه‌های گذشته، از کاهش درآمدی ۹۹ میلیارد تومانی حکایت دارد. های وب منبع‌های درآمدی متنوعی دارند ولی اگر بخواهیم فقط درآمدهای این شرکت از اینترنت را محاسبه کنیم؛ به ۴ آیتم عمده فروشی پروانه FWA، عمده فروشی پروانه FCP، خدمات پروانه TRUNK و ارائه خدمات عمومی اجباری USO می‌رسیم.

های وب در بخش «درآمد حاصل از ارائه خدمات عمده‌فروشی پروانه FWA و استفاده از امکانات توسط سایر شرکت‌های دارنده پروانه» بیشترین ضرر مالی را از اختلالات اینترنت داشته است. درآمد های وب از این بخش در شهریورماه نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان بوده که اکنون به کمتر از  ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

ضرر مالی شرکت های وب

چون های وب در این بخش، اینترنت را به صورت عمده به سایر اپراتورها فروخته است و چون در مهرماه تقاضا برای خرید عمده اینترنت از سوی اپراتورهای دیگر کاهش یافته؛ به ناگهان شاهد زمین خوردن درآمدهای های وب در این بخش هستیم.

شاخص دوم ضررده های وب مربوط به «درآمد حاصل از ارائه خدمات عمومی اجباری (USO) در مناطق روستایی» است که در مهر ماه بیش از ۲۸ میلیارد تومان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: های وب کل شهر ایلام را فیبرکشی کرد؛ آغاز ارائه اینترنت فیبر نوری به هر متقاضی

خدمات مربوط به پروانه FCP (ارتباطات ثابت) های وب در حدود ۵۹۰ میلیون تومان افزایش داشته است ولی در ارائه خدمات TRUNK دوباره حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کاهش درآمد را شاهد بودند.

در مجموع، های وب از فیلترینگ، قطعی‌ها و اختلالات در مهرماه نزدیک به ۹۹ میلیارد تومان متضرر شده است که قطعا روی کیفیت سرویس‌های این شرکت و همین‌طور سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های اینترنت در آینده، تاثیرگذار خواهد بود.

آسیاتک ۱۸ میلیارد تومان خسارت دید

آسیاتک یکی از شرکت‌های اینترنت حاضر در بورس است و با انتشار صورت‌های مالی مهر ماه، مشخص شد در مجموع نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان از محل دو منبع درآمدی خود، متضرر شده است.

ضرر مالی آسیاتک

«درآمد خدمات اینترنت» آسیاتک که مربوط به اینترنت ثابت و پر مشتری این شرکت است؛ نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان کاهش درآمد نسبت به ماه‌های گذشته داشته است. همین‌طور، «درآمد خدمات فناوری اطلاعات» آسیاتک نیز در مهر ماه، ۳.۵ میلیارد تومان افت کرده است. این بخش مربوط به درآمدهای آسیاتک از محل خدمات دیتاسنتری می‌شود.

بدین ترتیب آسیاتک در مهرماه امسال نسبت به شهریورماه بیش از ۱۸ میلیارد و ۳۸۳ میلیون تومان کاهش درآمد داشته است.

بیشتر بخوانید: ایرانسل متعهد شد تا سال ۱۴۰۳ پنج میلیون پورت اینترنت ثابت فیبر نوری بدهد

اپراتورهای موبایل و ثابت اینترنت به طور غیر رسمی اعلام کردند اگر روند اختلالات و محدودیت‌های اینترنت ادامه پیدا کند؛ تا پیش از پایان سال، ورشکسته شده و زیان‌ده خواهند بود.

آمارهای دیگر منتشر نشده نیز نشان می‌دهد ترافیک اینترنت مصرفی کاربران در مهرماه بسیار کاهش پیدا کرده که علت آن فیلترینگ واتساپ، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های پیام‌رسان و شبکه اجتماعی خارجی در کنار اختلالات اینترنت در غالب روزها و کاهش مصرف پهنای‌باند بین‌الملل است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا