اخبار ایران

ضرر ۷۴۳ میلیارد تومانی همراه اول از اختلالات اینترنت در مهر ماه

فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها، ترافیک مصرفی کاربران را به شدت کاهش داده است

پیش‌بینی می‌شد اپراتورهای موبایل، بیشترین آسیب مالی را از اختلالات اینترنت مهرماه دیده باشند و درآمدهای آن‌ها یک سکته نزولی بزرگ داشته باشد.

امروز، صورت‌های مالی ماهانه همراه اول در سایت کدال منتشر شده و نشان می‌دهد فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به‌ویژه اینستاگرام و واتساپ در کنار قطعی‌ها و اختلالات زیاد مهر ماه، باعث کاهش درآمدی بیش از ۷۴۳ میلیارد تومانی همراه اول روی سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری شده است.

همراه اول گزارش‌های عملکرد و صورت مالی خود را به صورت کلی ارائه می‌کند و درامد ذکر شده مربوط به خطوط تلفن همراه شامل مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه است.

در صورت مالی مهر ماه همراه اول، درآمدهای هریک از موارد بالا تفکیک نشده است و چون می‌دانیم در ماه گذشته، این اپراتور با قطعی و اختلالات مکالمه و پیامک روبرو نبوده است؛ قابل حدس خواهد بود که این کاهش درآمد مربوط به اختلالات اینترنت باشد.

بیشتر بخوانید: باورنکردنی: صعود ۱۵ پله‌ای رتبه اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته

در مقایسه درآمدهای مهرماه ۱۴۰۱ همراه اول با مهر ماه ۱۴۰۰ این اپراتور، درمی‌یابیم بیش از ۷۴۳ میلیارد تومان کاهش درآمد رخ داده است که یک روند طبیعی نیست. همراه اول در مهر ماه سال گذشته نیز با اندکی کاهش درآمد نسبت به شهریور ماه روبرو شده بود و نزدیک به ۸۴ میلیارد دلار کمبود درامد داشت ولی اکنون در مهرماه ۱۴۰۱ نزدیک به ۷۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افت درآمد دارد.

در مهر ماه، در بیشتر روزها، اینترنت موبایل با اختلالاتی همراه بود که شامل قطعی، ایران اکسس و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها می‌شد. همین موضوع، باعث کاهش شدید مصرف دیتای کاربران شده است و روی درآمدهای همراه اول تاثیرگذار بوده است.

چند روز پیش، در مطلبی اشاره شد که بسیاری از کاربران در مهر ماه موفق نشدند بسته اینترنت خود را استفاده کنند و علت آن، فیلترینگ واتساپ، اینستاگرام، گوگل پلی، چندین بازی آنلاین سرشناس و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر بوده است.

همین‌طور، در اغلب ساعت‌های شبانه‌روز، دسترسی به اینترنت بین‌الملل برای کاربران میسر نبوده و صرفا به سایت‌ها و شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشتند.

درآمد همراه اول

کاربران در کمپین‌های مختلف، از اپراتورهای تلفن همراه درخواست کردند حجم بسته اینترنت آن‌ها را افزایش داده یا بسته مهر ماه را تمدید کنند. رگولاتوری نیز وعده داده بود که پس از عادی شدن اینترنت، اپراتورها بسته‌های اینترنت کاربران را تمدید یا افزایش حجم دهند.

براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول در پایان شهریور ماه بیش از ۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک دائمی و اعتباری فعال داشته که ۵۳ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۸ مشترک از اینترنت ۳G یا ۴G این اپراتور استفاده می‌کنند.

مجموع درآمدهای همراه اول در مهرماه نزدیک به ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی‌که در شهریور ماه نزدیک به ۳۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. ۵۳ درصد درآمدهای همراه اول از محل دیتای اینترنت است ولی مشخص نیست چه مقدار آن در ماه‌های گذشته برای واتساپ و اینستاگرام مصرف می‌شد.

باید منتظر گزارش‌های مالی سایر اپراتورهای موبایل از جمله ایرانسل هم بود تا برآورد دقیقی از ضرر مالی اپراتورها در مهرماه داشت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا