اخبار ایران

های وب کل شهر ایلام را فیبرکشی کرد؛ آغاز ارائه اینترنت فیبر نوری به هر متقاضی

اولین شهر ایران که توسط بخش خصوصی تسخیر شد و از دست مخابرات درآمد

شرکت های وب موفق شده است پروژه فیبر نوری شهر ایلام را به پایان رسانده و آماده ارائه اینترنت FTTH به کاربران خانگی، کسب‌وکارها، فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری و اداری و سازمان‌ها است.

سایت «مخابرات ما» که وابسته به شرکت مخابرات ایران است؛ در گزارشی عنوان کرد ایلام اولین شهری است که به طور کامل اینترنت فیبر نوری آن از دست مخابرات خارج شده و بخش خصوصی در آنجا سرویس می‌دهد.

ایلام، اولین شهر فیبر نوری ایران

خبرگزاری ایرنا روز ۹ مهرماه در خبری به نقل از مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام، گفت ظرفیت های لازم برای ارائه خدمات گسترده فیبر نوری در سطح شهر ایلام آماده شده و در مراحل پایانی است و مشترکان می توانند طی ۲ هفته آینده از این ظرفیت در حوزه ارتباطات استفاده کنند.

براساس این گزارش، شرکت های وب که مجری فیبرکشی شهر ایلام شده و یک بازه زمانی یک ساله را برای پایان کار مشخص کرده بود؛ خیلی زودتر و در کمتر از چند ماه، موفق شده کل شهر ایلام را زیر پوشش کابل‌های فیبر نوری ببرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبرنوری چیست؟

عباس بیرامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام می‌گوید تا مهرماه، بیش از ۱۳۰ کیلومتر کابل فیبر نوری زمینی و ۲۷ کیلومتر کابل فیبر نوری هوایی در سطح شهر ایلام اجرایی و به پایان رسیده است.

های وب ایلام

سایت مخابرات ما می‌گوید ثبت‌نام و تحویل پورت‌های FTTH در شهر ایلام برای هر فردی که متقاضی اینترنت فیبر نوری باشد؛ آغاز شده است و در کمترین زمان، کارهای اتصال آن‌ها به اینترنت پرسرعت انجام می‌شود.

عموم مردم ساکن شهر ایلام، مغازه‌داران، فروشگاه‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها، مجتمع‌های مسکونی و اداری و تجاری همگی می‌توانند برای دریافت اینترنت ftth از های وب، ثبت‌نام کنند.

مخابرات کجا است؟

«مخابرات ما» می‌نویسد ایلام اولین شهری است که کاملا مخابرات در آن از ارائه اینترنت فیبر نوری کنار گذاشته شده است و یک شرکت خصوصی موفق شده کل شهر را سرویس ftth بدهد.

آخرین گزارش اینترنت FTTH

در گزارشی که از وضعیت پیشرفت پروژه ملی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری توسط رگولاتوری تا پایان مرداد ماه ارائه شده؛ مخابرات در استان ایلام فقط ۱۶۲۳ پورت FTTH کشیده و از این تعداد هم فقط ۱۵۲ پورت واگذار شده است. آخرین وضعیت پروژه توسعه فیبر نوری به ما می‌گوید مخابرات در ایلام، یکی از کمترین تعداد پورت‌ها را دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام گفته است اگر فرمانداران شهرهای دیگر استان، همکاری و آمادگی داشته باشند؛ می‌توان به سرعت این پروژه را به سایر شهرها نیز گسترش داد. ضمن اینکه برای مشترکان ایلامی، تسهیلات و خدماتی نیز در نظر گرفته شده تا راحت‌تر بتوانند از فیبر نوری سود ببرند.

فیبر نوری اپراتورها

تقریبا اردیبهشت ماه بود که های‌وب برنده مزایده فیبرکشی شهر ایلام بود و اینکه موفق شده کار فیبرکشی این پروژه را به اتمام برساند. های وب در دور دوم واگذاری شهرها برای پروژه ملی فیبر نوری نیز دست روی شهر گرگان گذاشته است.

بیشتر بخوانید: مقایسه اینترنت VDSL و FTTH – کدام‌یک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟

در بسیاری از شهرها، شرکت‌های FCP برای توسعه فیبر نوری به سد شهرداری‌ها خورده و با شکست روبرو شدند اما به نظر می‌رسد در شهر ایلام، شهرداری و سایر ارگان‌ها، همکاری خوبی با شرکت های وب داشتند.

اخیرا هم شرکت ایرانسل قرارداری با رگولاتوری برای توسعه فیبر نوری خانگی انعقاد کرده است و از قرار تا پایان سال ۱۴۰۳ باید ۵ میلیون پورت FTTH را آماده و تحویل دهد.

دوستانی که در شهر ایلام هستند؛ می‌توانند در کامنت مقاله گزارش بدهند که آیا واقعا های وب ارائه اینترنت FTTH در این شهر را آغاز کرده و با چه سرعت و قیمتی؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام فعلا همه خیابان های اصلی روسیم کشی کردند اما خبری از فروش سرویس نیست گفته میشه شاید در دهه فجر شروع بشه البته اونم معلوم نیست

  2. من ایلام هستم
    مخابرات ۱۵ متقاضی میخاد برای کابل کشی
    و نمیگه از کجا ما ۱۵ تا متقاضی گیر بیاریم اخه
    های وب هم دروغی بیش نیست
    ایلام شهر کوچیکی هست نصف شهر کابل کشی نشده
    کاملا دروغ میگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا