اخبار ایران

اینترنت فیبر نوری گلستان راه‌اندازی شد

سرعت فیبر نوری گلستان به ۹۵۰ مگابیت می‌رسد؛ مردم ثبت‌نام کنند

گلستان اولین استانی است که تمام شهرهای آن زیر پوشش اینترنت فیبر نوری رفتند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات با اعلام این خبر، گفت سرعت فیبر نوری گلستان به ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و جز ۷ روستای این استان، تقریبا ۹۹.۲ درصد روستان نیز به شبکه فیبر نوری متصل شدند.

وزیر ارتباطات گفت هفت روستای باقیمانده در این استان نیز تا یک ماه آینده به شبکه فیبر نوری وصل می‌شوند.

اینترنت فیبر نوری یا اینترنت FTTH مبتنی بر کابل‌کشی فیبر از مرکز مخابراتی تا داخل منزل کاربران است و سرعت‌هایی از ۲۰ مگابیت تا ۱۰۰۰ مگابیت ارائه می‌کند. برای استفاده از اینترنت FTTH به مودم فیبر نوری نیاز دارید.

فناوری فیبر نوری به نسبت اینترنت ADSL/VDSL بسیار به‌روزتر و جدیدتر بوده و می‌تواند سرعت و کیفیت بسیار بهتری ارائه کند. نزدیک به ۷۰ درصد کل اینترنت ثابت دنیا مبتنی بر فیبر نوری است.

سیدحامد قدس علوی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان نیز اعلام کرده پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در همه ۳۷ شهر استان گلستان به پایان رسیده است.

مجموعا، بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر حفاری، داکت‌گذاری و فیبرکشی صورت گرفته که ۶۵۵ کیلومتر آن در داخل شهرها و ۶۵۸ کیلومتر آن در بین شهرها و روستا انجام شده است.

فیبر نوری های وب گلستان

با این پوشش فیبر نوری، نزدیک به ۵ میلیون خانوار می‌توانند به اینترنت فیبر وصل شوند. این پروژه طی ۵ ماه صورت گرفته است.

شرکت های وب مجری فیبرکشی استان گلستان بوده و اینک اعلام کرده هر شهروند گرگانی می‌تواند برای دریافت اینترنت فیبر نوری، ثبت‌نام کرده و ظرف حداکثر یک ماه، این اتصال انجام شود.

سرویس اینترنت فیبر نوری های وب به نام آذرخش تا کنون در استان‌های ایلام، کرمان و گرگان راه‌اندازی شده است.

اردیبهشت ماه گذشته، شرکت های وب ثبت‌نام اینترنت فیبر نوری را فقط با ۵۰ هزار تومان و مودم امانی، بدون هیچ هزینه نصب و راه‌اندازی، آغاز کرد ولی امروز قیمت‌ها و شرایط دریافت این سرویس اعلام نشده است.

ضمن اینکه، برخی از کاربران گرگانی می‌گویند های وب در این شهر، پیش ثبت‌نام انجام داده و مدت‌ها است ودیعه اولیه را گرفته ولی هنوز عملیات اتصال آن‌ها به اینترنت فیبر نوری را انجام نداده است.

زارع‌پور از افتتاح پروژه فیبر نوری گرگان در ۳۰ آذرماه توسط ریاست جمهوری خبر داده است.

دولت سیزدهم می‌خواهد هر طور شده، پروژه ملی فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار را تا پایان سال ۱۴۰۳ به نتیجه برساند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا