اخبار ایران

رگولاتوری: پیشنهاد می‌کنیم ۳G سال ۱۴۰۶ خاموش شود

نظرخواهی از اپراتورها برای زمان خداحافظی با نسل سوم شبکه‌های موبایل

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به نظرخواهی از فعالان صنعت ICT برای زمان خاموشی ۳G ایران کرد. پیش‌تر، قرار بود سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ نسل سوم شبکه‌های موبایل در ایران خاموش شود و همه کاربران به سوی ۴G بروند.

سایت رگولاتوری اقدام به انتشار پیش‌نویس و نظرسنجی درباره آن کرد که پیرامون زمان خاموشی ۳G در ایران است.

طبق این پیش‌نویس، پس از یک دوره تنفس که از سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود؛ خاموشی ۳G توسط اپراتورها از سال ۱۴۰۴ شروع شده و تا پایان سال ۱۴۰۶ باید به اتمام برسد.

اپراتور رایتل می‌تواند پایان سال ۱۴۰۷ شبکه ۳G خود را خاموش کند؛ چون رایتل دیرتر از سایر اپراتورها پروانه ۳G گرفته و اگرچه قرار بوده پس از چند سال، همه مشترکان خود را روی شبکه ۴G ببرد ولی هنوز این مهاجرت به سوی کامل انجام نشده است.

۸.۵ میلیون کاربر ۳G

براساس آخرین آمار منتشر شده از وضعیت کاربران شبکه ۳G ایران که مربوط به بهار امسال است؛ هنوز ۸ درصد مشترکان اینترنت موبایل، برابر با ۸.۵ میلیون نفر دارند به ۳G وصل می‌شوند.

خاموشی 3G

در پیش‌نویس این سند آمده است که در صورت تصویب، دیگر اپراتورها حق توسعه ۳G ندارند و فقط باید شبکه ۴G و بالاتر را برای کاربران خود مهیا کنند.

خاموشی شبکه نسل سوم می‌تواند به افزایش کیفیت خدمات اینترنت و استفاده بهینه‌تر از منابع فرکانسی منجر شود. با مقایسه، مزایا و معایب خاموشی ۳G، غالب کشورها تلاش کردند زودتر ۳G جمع شود و سراغ نسل‌های شبکه موبایل بالاتر بروند.

در کشورهای دیگر، سال‌ها است روند خاموشی ۳G آغاز شده است. در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی، از سال ۲۰۲۰ نسل سوم شبکه موبایل خاموش شده و حتی در آسیا هم کشورهایی مانند هند شروع به خداحافظی با ۳G کردند.

پیش‌تر، گفته شده بود سال ۱۴۰۲ یا نهایتا ۱۴۰۳ در ایران ۳G خاموش می‌شود ولی اکنون رگولاتوری در حال نظرسنجی از فعالان ICT برای عقب انداختن این پروسه است.

همراه اول در خرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد در حال خاموش کردن سایت‌های ۳G جایگزین کردن سایت‌های ۵G هستیم.

دانلود متن پیش‌نویس «مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه (۳G Sunset)»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا