اخبار جهان

دیش اینترنت استارلینک هک شد؛ ساده‌تر از آنچه که تصور می‌کنید (به‌روزرسانی)

با ۲۵ دلار می‌توانید ابزاری بسازید که کدهای سفارشی را روی ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اجرا کند

به نظر می‌رسد هک ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک آغاز شده است و باید از این پس، منتظر موجی از هک‌ها و ترفندهای نفوذ به ترمینال‌های این سرویس اینترنت باشیم.

یک محقق بلژیکی به نام «لنرت واترز» ابزاری ساخته که می‌توان کدهای سفارشی را روی دیش استارلینک اجرا کرد. آنچه اهمیت دارد؛ ساخت این ابزار بسیار ارزان قیمت است و فقط ۲۵ دلار هزینه می‌خواهد. این محقق گفته در صدد است این ابزار را در اختیار دیگران هم قرار دهد.

واترز به کمک این ابزار ساده، موفق شده عملکرد دیش‌های استارلینک را مختل کند. او در کنفرانس امنیتی لاس‌وگاس به همگان نشان داد؛ چگونه می‌توان دیش‌های ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس را هک کرد. اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک است و او پیش‌تر گفته بود که دیش‌های استارلینک از فناوری‌های پیشرفته‌ای برخوردار هستند و به راحتی هک نمی‌شوند.

لنرت واترز در سخنرانی خود، ضعف‌های ترمینال‌های استارلینک را برشمرده و به حاضران در کنفرانس امنیتی نشان می‌دهد چگونه می‌توان تنظیمات دیش‌های ماهواره‌ای استارلینک را دست‌کاری کرد تا به هدف خاصی رسید یا به زبان ساده‌تری، این دیش‌ها را شخصی‌سازی کرد.

هک دیش استارلینک

به سادگی می‌توان اینترنت استارلینک را هک کرد

او می‌گوید: «در دسترس بودن پایانه‌های کاربری استارلینک به صورت گسترده، آن‌ها را در معرض هکرهای سخت‌افزار قرار می‌دهد و دری برای مهاجم باز می‌کند تا شبکه را آزادانه کاوش کند.»

هر مشتری استارلینک باید یک ترمینال یا دیش ماهواره‌ای در خانه خود نصب کرده باشد تا بتواند به اینترنت استارلینک وصل شود. واترز با ساخت یک مودچیپ (Modchip) یا یک برد مدار سفارشی، موفق شده به این دیش‌ها وصل شود و کدهای مورد نظرش را روی آن‌ها اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اینترنت استارلینک روی گوشی موبایل؛ رویایی که در شرف تحقق است

این مودچیپ با قطعاتی ساخته شده که همگی در بازار موجود هستند و جمع‌آوری آن‌ها تنها ۲۵ دلار هزینه دارد. با کمک این ابزار هک می‌توان به نرم‌افزار دیش‌های McFlatface استارلینک نفوذ کرد و بعد تنظیمات ماهواره استارلینک را تغییر داد. محقق بلژیکی می‌گوید این ابزار می‌تواند دیش‌های ماهواره‌ای کاربران دیگر را هک کرده و تنظیمات اینترنت آن‌ها را به دلخواه هکر تغییر دهد.

واترز می‌گوید این ضعف‌های امنیتی دیش‌های استارلینک را به خود شرکت اسپیس‌ایکس گزارش کرده است و قصد آسیب رساندن یا سوءاستفاده از ماهواره‌های استارلینک را ندارد؛ بلکه به دنبال این است تا با تحقیقاتش، باعث تقویت و بهبود امنیت این دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای شود.

بیشتر بخوانید: اگر همیشه در سفر هستید؛ باز هم می‌توانید به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متصل باشید

چون خیلی زود، زمانی فرا می‌رسد که میلیون‌ها کاربر در جهان دارای اینترنت استارلینک هستند و اگر این ضعف‌ها باقی بمانند؛ معلوم نیست چه وضعیتی پیش می‌آید.

پاداش اسپیس‌ایکس برای هکر جوان

پس از انتشار خبر هک دیش استارلینک توسط یک هکر کلاه سفید جوان، مطلع شدیم اسپیس‌ایکس سراغ این هکر رفته و ضمن استقبال گرم و رسمی از او، مبلغ نامشخصی به عنوان پاداش هدیه کرده است.

لنرت واترز موفق شده به تالار مشاهیر شکارچیان باگ اسپیس ایکس وارد شود و در جایگاه دوم قرار بگیرد. اسپیس‌ایکس نیز با انتشار یک مقاله ۶ صفحه‌ای، به این موضوع واکنش نشان داده است و ضمن تبریک به واترز و تشویق دیگر کاربران تا مثل او عمل کنند؛ تاکید می‌کند این نوع هک تاثیر بسیار کمی روی شبکه و کاربران استارلینک می‌گذارد.

اسپیس‌ایکس در مقاله‌اش گفته است سعی می‌شود هر بخش، حداقل‌ترین مجوزها را داشته باشد و به خطر افتادن یک بخش نمی‌تواند کل شبکه را به مخاطره بیندازد.

این مقاله در تاریخ ۲۲ مرداد ماه منتشر شده و در تاریخ ۲۹ مرداد ماه به‌روزرسانی شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
وایرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا