فناوری

کالبدشکافی دیش اینترنت استارلینک: یک پردازنده مشابه گوشی‌های ارزان‌قیمت

جزئیات بیشتری از فریم‌ویر، حافظه و سیستم امنیتی

شاید شما هم مانند کارشناسان و پژوهش‌گران خیلی دوست داشته باشید بدانید درون دیش آنتن ماهواره‌ای اینترنت استارلینک چه خبر است و چگونه کار می‌کند!

تا کنون، اطلاعات جسته و گریخته‌ای از این دیش روی اینترنت منتشر شده است ولی پژوهش‌گران دانشگاه «کاتولیک لون» بلژیک درست و حسابی دست به کالبدشکافی این دیش اینترنت ماهواره‌ای زدند و با جداسازی قطعات آن و نفوذ به درون تراشه‌ها و کدهای برنامه‌ها، جزئیات بسیار مهمی بیرون کشیدند که تا کنون سابقه نداشته است.

بیشتر بخوانید: کیفیت اینترنت استارلینک چگونه است؟

این پژوهش‌گران می‌خواستند بیشتر از نحوه کار نرم‌افزار و بارگذاری آن سر در بیاورند ولی به طور طبیعی کشف‌های مهم دیگری هم داشتند. مثلا، پردازنده پیش استارلینک برای اجرای فریم‌ویر از ۴ گیگابایت حافظه eMMC استفاده می‌کند.

در ادامه همه به مشخصات پردازنده آن دسترسی پیدا کردند. دیش اینترنت استارلینک برای مدیریت داده‌ها و ارتباط با ماهواره‌های اسپیس ایکس از پردازنده‌ای با ۴ هسته Cortex-A53 استفاده می‌کند. این هسته‌ها که مصرف انرژی پایینی دارند و ضعیف هم هستند، در سال ۲۰۱۲ توسط ARM معرفی شدند.

همچنین، یک چیپ‌ست به نام «عنصر امن» نیز روی این دیش نصب شده است که در دنیای فناوری شناخته شده است و آیفون‌های اپل نیز از آن استفاده می‌کنند. از این تراشه برای اعتبارسنجی بیومتریک امن و افزایش امنیت گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

پردازنده کم مصرف و مشابه گوشی‌های قدیمی و اقتصادی

این هسته‌ها می‌توانند به طور مستقل مورد استفاده قرار بگیرند یا اینکه با یکدیگر ترکیب و در کنار هسته قوی‌تر Cortex-A57 برای افزایش قدرت پردازش‌های محاسباتی در اختیار کاربر باشند.

با این اطلاعات می‌توان نتیجه‌گیری کرد دیش استارلینک هسته‌های قدیمی و ضعیفی دارد که البته انرژی کمی مصرف می‌کند. این هسته‌ها در گوشی‌های اقتصادی و پایین‌رده قدیمی استفاده می‌شدند.

البته، همین پردازنده و رم برای پردازش اتصالات یک اینترنت ماهواره‌ای کافی است و تجربه کاربری گزارش شده از اینترنت استارلینک هم نشان می‌دهد مشکلی در پردازش و سرعت اطلاعات روی دستگاه‌های کاربر وجود ندارد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای نقاطی که دسترسی به اینترنت باندپهن کابلی یا اینترنت موبایل میسر نیست یا آنتن‌دهی‌ها ضعیف است؛ عرضه شده است و قرار نیست جایگزین اینترنت فیبرنوری یا اینترنت ۴G LTE و ۵G شود.

ضمن اینکه قیمت اینترنت استارلینک بسیار بالا است. هزینه خرید تجهیزات این سرویس شامل همین دیش ماهواره‌ای و روتر و اتصالات نزدیک به ۵۰۰ دلار است و هزینه خود سرویس اینترنت هم ۹۹ دلار ماهیانه است. ایلان ماسک، چندی پیش وعده داده بود قیمت اولیه تجهیزات از ۵۰۰ دلار به ۲۵۰ دلار کاهش پیدا کند.

اینترنت استارلینک به تدریج در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطلاعات جزئی‌تری از آن روی رسانه‌ها منتشر می‌شود. کشور ایران زیر پوشش ماهواره‌های اسپیس‌ایکس برای ارائه سرویس اینترنت استارلینک رفته است اما هنوز مشخص نیست این سرویس چه زمانی برای کاربران ایرانی در دسترس خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
esat.kuleuven

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا