فناوری

اینترنت استارلینک روی گوشی موبایل؛ رویایی که در شرف تحقق است

این اقدام اسپیس‌ایکس می‌تواند تحول بزرگی در دنیای اینترنت موبایل و در رقابت با اپراتورهای مخابراتی رقم بزند

مدت‌ها است بحث دسترسی به اینترنت استارلینک روی گوشی‌های تلفن همراه داغ است و کاربران موبایل کثیری منتظر ارائه این سرویس از سوی ایلان ماسک و شرکت اسپیس‌ایکس هستند.

اکنون، اسنادی در کمیسیون ارتباطات FCC ایالات متحده به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد واقعا اسپیس‌ایکس به دنبال ارائه اینترنت استارلینک روی فرکانس ۲ گیگاهرتز برای کاربران موبایل اندروید و iOS است.

رفتن سراغ فرکانس ۲ گیگاهرتز از سوی اسپیس ایکس به معنای این است که این فرکانس‌ها کمتر تحت تاثیر موانع فیزیکی قرار می‌گیرند و مناسب استفاده توسط دستگاه‌های کوچک‌تر و قابل حملی مانند اسمارت‌فون‌ها هستند.

فعلا دسترسی به اینترنت استارلینک روی گوشی‌ها شدنی نیست

البته، اسپیس ایکس در این اسناد تایید کرده است که ماهواره‌های استارلینک فعلی پرتاب شده به مدار زمین، قادر به ارائه سرویس اینترنت به کاربران موبایل نیستند و باید ماژول‌های جدیدی به این ماهواره‌ها افزوده شود و در زمین نیز یک دستگاه کوچک برای گیرندگی فرکانس‌های ۲ گیگاهرتز تعبیه گردد ولی همه این کارها به نفع مشترکین و کاربران موبایل در کشور امریکا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: جدیدترین نقشه کشورهای تحت پوشش اینترنت استارلینک

اسپیس ایکس در اسناد و پرونده‌ای که به کمیسیو FCC داده است؛ جزئیات بیشتری درباره نحوه ارائه سرویس اینترنت استارلینک برای کاربران موبایل ارائه نکرده است اما این اسناد به خوبی نشان می‌دهند که در آینده‌ای نزدیک باید منتظر اتصال به اینترنت استارلینک روی گوشی‌های تلفن همراه باشیم.

دیش اینترنت استارلینک

اسپیس ایکس می‌گوید کاربران امریکایی به طور فزاینده‌ای خواستار اتصال به اینترنت در هر زمان و مکانی هستند؛ به‌ویژه اینکه دوست دارند با دستگاه‌های کوچک و قابل حمل در هر کجا به اینترنت پرسرعت وصل شوند.

بیشتر بخوانید: آیا واقعا اینترنت استارلینک غیر قابل فیلتر است؟

این شرکت که مدیریتش را ایلان ماسک برعهده دارد؛ سال گذشته شرکت فناوری نانو ماهواره‌ای Swarm را خریداری کرده است که امکان دسترسی به داده‌ها برای دستگاه‌های اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. بسیاری از کارشناسان مخابراتی در ایالات متحده، این خرید اسپیس ایکس را حرکتی در جهت ارائه اینترنت ماهواره‌ای به کاربران موبایل ارزیابی کردند.

استارلینک در برابر ۵G روی گوشی موبایل

اکنون، اینترنت استارلینک بیش از ۵۰۰ هزار مشترک دارد و به صورت خانگی، تجاری، در سفر، روی قایق و کشتی و ماشین‌های قابل حمل در دسترس است و سرعت آن در برخی مناطق جهان حتی به ۵۰۰ مگابیت در ثانیه و بیشتر می‌رسد.

سرعت استارلینک

اسپیس ایکس تا کنون بیش از ۲۵۰۰ ماهواره به مدار زمین پرتاب کرده است و برنامه زمان‌بندی‌ شده‌ای دارد تا این تعداد ماهواره را به ۱۱ هزار ماهواره برساند. هم‌اکنون، کل جهان زیر پوشش ماهواره‌های استارلینک است ولی افزایش تعداد آن‌ها می‌تواند به ارتقای کیفیت لینک‌های ماهواره‌ای و اینترنت سریع‌تر با تاخیر بسیار کمتر منجر شود.

دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روی گوشی‌های موبایل، می‌تواند معادلات اینترنت موبایل و اپراتورهای مخابراتی در امریکا و کشورهای دیگر را برهم بزند و رسما اینترنت استارلینک یک رقیب برای اینترنت ۵G باشد.

بیشتر بخوانید: استارلینک در برابر ۵G: کدام‌یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه‌ها است؟

ضمن اینکه تا کنون گفته می‌شد اینترنت استارلینک برای استفاده در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و دور افتاده‌ای است که به اینترنت پرسرعت کابلی دسترسی ندارند و پوشش‌دهی اینترنت موبایل نیز ضعیف است ولی اکنون با دسترسی به اینترنت استارلینک روی هر گوشی موبایل، دیگر این فرضیه قابل قبول نیست و فقط بحث هزینه‌ها و کیفیت برای کاربران تعیین‌کننده می‌شود که اینترنت ۵G استفاده کنند یا مشترک اینترنت موبایل استارلینک شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا