اخبار جهان

غیرمنتظره: اسپیس ایکس ۱۰۰ ماهواره اینترنت استارلینک را از مدار زمین خارج می‌کند

خروج ۱۰۰ ماهواره از مدار زمین به دلیل یک نقص فنی قدیمی در نسل اول ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس

شرکت اسپیس ایکس رسما اعلام کرد حدود صد ماهواره اینترنت استارلینک قدیمی به دلیل نقص فنی از مدار زمین خارج شدند.

براساس خبر سایت QZ از بیانیه اسپیس ایکس، ظاهرا این ماهواره‌های قدیمی در ادامه حرکت خود دچار خطا شده و دیگر مانند گذشته، کارایی نداشتند.

لذا، شرکت فضایی ایلان ماسک تصمیم می‌گیرد حدود ۱۰۰ ماهواره اینترنت استارلینک نسل اول و قدیمی را به صورت کاملا کنترل شده از مدار خارج کند.

زمانی قضیه بدتر می‌شود که اسپیس ایکس در بیانیه خود می‌گویند ماهواره‌های نسل اول استارلینک در حال کار کردن و حرکت در مدار زمین هستند اما تیم استارلینک یک مشکل مشترک را میان آن‌ها کشف کرده که شاید در آینده با شکست مواجه شوند.

چگونه ماهواره اینترنت استارلینک از بین می‌رود؟

براساس اطلاعات و گزارش‌هایی که شرکت SpacX منتشر کرده؛ جمعا ۵۸۲۸ ماهواره اینترنت استارلینک به فضا پرتاب شده و ۵۴۳۸ ماهواره در مدار زمین فعال هستند که روش‌های مختلفی برای ردیابی اینترنت استارلینک و این ماهواره‌ها داریم.

از این میان، ۴۲۰ ماهواره قدیمی و نسل اول که طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شدند؛ هنوز استفاده شده که اکنون به ۳۳۷ مورد کاهش پیدا کردند.

اسپیس ایکس می‌گوید ماهواره‌هایی که غیرفعال شده و باید از مدار زمین خارج و فرود آیند؛ به تدریج طی ۶ ماه مدار خود را کاهش داده ولی حرکت و عملکرد خود را حفظ می‌کنند.

خرابی ماهواره استارلینک

ماهواره‌های استارلینک در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری از مدار زمین قرار دارند. به علت وجود مقاومت هوایی در مدار، در صورت خرابی یک ماهواره، به تدریج و طی ۵ سال یا کمتر از، به طور طبیعی از مدار خارج می‌شوند.

این شرکت فضایی به طور مرتب در حال پایش ماهواره‌های اینترنتی خود است و هر لحظه احساس کند یک ماهواره در حال خراب شدن است یا احتمال خرابی و نقص فنی آن در آینده وجود دارد؛ سریعا دستور خروج از مدار زمین را صادر می‌کند تا ماهواره‌های معیوب کمتری فعال باشند.

خروج ماهواره‌های خراب از مدار زمین، هیچ خطری برای زمین یا هوا یا دریا ندارد؛ چون این ماهواره‌ها به صورت خودتخریب ساخته شده و به محض خروج از مدار و ورود به جو، می‌سوزند.

اخیرا اسپیس‌ایکس اینترنت استارلینک با سرعت ۱۰ گیگابیت برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ارائه داده و فاصله زمانی زیادی با رونمایی از بزرگ‌ترین دستاورد خود، یعنی استارلینک روی گوشی ها ندارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا