اخبار جهان

اندروید ۱۵ به شما کمک می‌کند از شر این پروتکل قدیمی وای فای خلاص شوید

گزینه غیرفعال‌سازی اتصال به شبکه‌های WEP افزوده می‌شود

گوگل اوایل این هفته میلادی، نسخه بتای اندروید ۱۵ را منتشر کرد تا به انتشار نسخه رسمی آن در اواخر پاییز امسال، نزدیک‌تر شویم. یک ویژگی جدیدی که در نسخه بتای ۱ مشاهده شده، مربوط به امنیت وای فای و پروتکل WEP قدیمی است.

پروتکل WEP (سرنام Wired Equivalent Privacy) قدیمی‌ترین سیستم رمزنگاری اطلاعات بی‌سیم در شبکه‌های وای فای است که سال‌های پیش منسوخ شده و آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های امنیتی زیادی دارد و تقریبا دو دهه است که کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند اصلا از آن استفاده نشود.

امروزه، کارشناسان امنیت شبکه می‌گویند از پروتکل‌های رمزنگاری WPA2 و بهتر از آن WPA3 به جای پروتکل WEP استفاده شود.

حذف پروتکل WEP در اندروید ۱۵

به گزارش سایت androidpolice و به نقل از کاربری به نام Rahman، گوگل در اندروید ۱۵ یک گزینه Allow WEP networks به بخش تنظیمات شبکه (Network settings) اضافه کرده است که با فعال‌سازی آن، گوشی به شبکه وای فای با پروتکل WEP وصل شود ولی اگر این کلید را نزنید؛ گوشی از WEP پشتیبانی نمی‌کند.

در اندروید ۱۴ و از مسیر Settings > Network & internet > Internet > Network preferences فقط می‌توانستید وای فای را روشن کنید یا اجازه دهید گوشی اندرویدی به وای فای عمومی وصل شود:

پروتکل WEP

اما در تصاویری که از اندروید ۱۵ بتا ۱ منتشر شده؛ دقیقا در همین مسیر، یک گزینه دیگر به نام Allow WEP networks دیده می‌شود:

اندروید ۱۵ تنظیمات وای فای

گوگل به طور پیش‌فرض و ایده‌آل، این گزینه را غیرفعال باقی گذاشته تا امنیت بیشتری برای وای فای گوشی‌ها تامین کند. شاید این گزینه و تغییر در تنظیمات شبکه اندروید، برای بسیاری از کاربران، اصلا اهمیتی نداشته باشد ولی برای افرادی که دائم به وای فای عمومی وصل می‌شوند؛ گزینه تاکیدی بسیار مفیدی است.

دیگر تغییرات تنظیمات شبکه در اندروید ۱۵ بتا ۱

علاوه بر گزینه غیرفعال‌سازی اتصال به وای فای WEP، در بخش Cellular Network Security از مسیر Settings > Security & privacy > More security & privacy نیز گزینه‌های جدیدی دیده می‌شود.

تنظیمات شبکه اندروید ۱۵ بتا ۱

اولین گزینه، اگر به شبکه موبایل ناامنی وصل شوید یا اینکه شبکه در صدد خواندن اطلاعاتی مانند IMEI و IMSI گوشی شما باشد؛ اعلان امنیتی ارسال می‌شود تا در جریان قرار بگیرید.

کلید Require encryption نیز در صورت روشن شدن؛ ایمنی بیشتری برای شما در هنگام اتصال به شبکه‌های دیتای موبایل فراهم می‌کند؛ اگرچه خود گوگل می‌گوید شاید در برخی مکان‌ها کار نکند و نباید در تماس‌های اضطراری، تداخلی ایجاد کند.

هنوز تا انتشار رسمی اندروید ۱۵ باقی مانده است و باید ببینیم گوگل چه تغییرات دیگری در بخش تنظیمات شبکه و وای فای اندروید ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا