اخبار جهان

اولین استاندارد رسمی شبکه‌های ۵G در جهان به تصویب رسید

بسیاری از اپراتورهای موبایل دنیا وعده ارایه ۵G در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ داده‌اند. برخی هم شبکه‌های آزمایشی و محدودی راه‌اندازی کرده‌اند و قرار است به‌زودی وارد فاز بهره‌برداری تجاری شوند.

اما هنوز هیچ استاندار رسمی و منبعی برای شبکه‌های 5G به تصویب نرسیده بود. مشخص نبود هر دستگاه باید روی کدام طیف‌های فرکانسی و با چه مشخصات و فناوری‌هایی کار کند. یک پیش‌نویس از استاندارد ۵G نوشته شده ولی هنوز به تصویب کامل و رسمی در جهان نرسیده است.

به همین دلیل؛ در نشست اخیر سازمان ۳GPP در لیسبون پرتغال اولین استاندارد مربوط به فرکانس‌های رادیویی 5G به نام (Non-Standalone 5G NR (New Radio به تصویب رسید تا سازندگان گوشی‌های تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌ها بدانند چه مشخصاتی را باید برای ارتباط با دکل‌های مخابراتی ۵G رعایت کنند.

تعیین باندهای فرکانسی ۵G

در این استاندارد، باندهای فرکانسی رده پایین ۶۰۰ و ۷۰۰ مگاهرتز، باندهای رده متوسط ۳.۵ گیگاهرتز و باندهای رده بالای ۵۰ گیگاهرتز برای ارتباطات شبکه‌های موبایل ۵G انتخاب شدند. در این استاندارد مشخصات ارتباط کامل میان دستگاه‌های کاربران نهایی با دکل‌های ۵G مشخص شده است.

از اینک؛ تراشه‌سازها می‌توانند شروع به ساختن چیپ‌ست‌ها و پردازنده‌های 5G کنند و این تراشه‌ها را در محصولات خود، مثلا اسمارت‌فون‌ها یا مودم‌ها به بازار عرضه کنند.

همچنین، شرکت‌ها و اپراتورهایی مانند اریکسون، سامسونگ، زدتی‌ایی، نوکیا، ورایزون، ای‌تی‌اند‌تی و غیره می‌توانند شروع به توسعه زیرساخت‌های خود برای ارایه شبکه‌های ۵G در سال آینده کنند.

سازمان ۳GPP متولی و نهاد رسمی توسعه استانداردهای شبکه‌های موبایل پس از ۴G است. انتظار می‌رود تا پایان این هفته و پیش از شروع سال جدید میلادی؛ مشخصات بیشتری از شبکه‌های ۵G عمومی شود و شرکت‌ها بدانند که چه‌کار باید بکنند.

فناوری و شبکه ۵G پس از شبکه‌های موبایل ۴G و ۴G LTE وارد بازار شده و برآورد می‌شود در نهایت سرعتی ۱۰۰ برابر بیشتر از ۴G داشته باشد. قرار است ۵G مشکلات سرعت، پهنای‌باند، هوشمندی و ظرفیت شبکه‌های اینترنت را حل کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا