اخبار جهان

هکرهای روسی به میلیون‌ها روتر در سراسر جهان حمله کردند

زنگ هشدار و خطر در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس و امریکا به صدا درآمده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد طی دیروز و امروز؛ هکرهای روسی به میلیون‌ها روتر، سوییچ، فایروال و زیرساخت شبکه و اینترنت در جهان حمله هکری کرده و قصد دارند آن‌ها را از کار بیندازند یا در روند کاری‌شان اختلال ایجاد کنند.

سازمان‌های  امنیتی بزرگی مانند FBI یا DHS و همین‌طور NCSC در انگلیس این حمله سایبری بزرگ و گسترده را تایید کردند.

گفته می‌شود هکرها هم به روترهای خانگی و کاربران عادی یورش بردند و هم در صدد نفوذ به سخت‌افزارهای شبکه‌های سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارهای بزرگ هستند. حتا آن‌ها درصدداند که شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) کشورهایی مانند انگلیس و امریکا را از کار بیندازند.

هکرهای روسی ابتدا سعی می‌کنند سیستم‌های فایروال و IDS سازمان‌ها را از کار بیندازند و بعد دیگر بدون هیچ‌گونه مانع یا محافظتی از سوی شبکه‌های قربانی؛ اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌ها را به سرقت ببرند یا در روند خدمات‌دهی آن‌ها خلل وارد کنند.

در وضعیت آماده باش

هنوز مشخص نیست تا کنون چه تعداد روتر یا سوییچ شبکه مورد نفوذ قرار گرفته و دقیقا کدام سازمان‌ها یا نهادهای دولتی هک شدند. 

در دو کشور انگلیس و امریکا وضع فوقٰ‌العاده امنیتی برقرار شده است و همه شرکت‌های مربوطه به حالت آماده باش امنیتی هستند.

گفته می‌شود هکرهای روسی در دو سال گذشته مشغول اسکن آسیب‌پذیری‌های روترهای خانگی و اداری بودند تا در فرصت مناسب بتوانند به شبکه‌ها نفوذ کنند.

شرکت‌های امنیتی از کاربران و همین‌طور مدیران سیستم‌ها درخواست کردند هرگونه تغییر رفتار در شبکه و دستگاه‌یشان را گزارش کنند و تمام نکات ایمنی و محافظت از شبکه‌های خودشان را رعایت و مورد بازبینی و بازنگری قرار دهند.

چندی پیش هم یک آسیب‌پذیری در روترها و سوییچ‌های سیسکو باعث اجرای یک حمله سایبری گسترده در سراسر جهان شد که برخی مراکزداده و سرورهای ایرانی هم در امان نمانده و هک شدند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا