تاروپودفناوری

اولین واکنش عملی کاربران به قطعی اینترنت: هجوم برای ثبت‌نام اینترنت ثابت

عجب اوضاع پیچیده و درهم برهمی شده است این اینترنت در ایران!

از یک سو، آمارهای رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نشان می‌دهد طی یک سال اخیر نزدیک به ۸ درصد از کاربران اینترنت ثابت (مجموع اینترنت‌های ADSL و FTTH) در ایران کاسته شده و به اینترنت موبایل افزوده شدند.

تا انتهای شهریور ۹۸، بیش از ۷۷ درصد کاربران اینترنت در ایران را موبایلی‌ها تشکیل می‌دادند و فقط ۴.۹ درصد سهم کاربران اینترنت ثابت بود.

از سوی دیگر، مشکلات عدیده و حل نشدنی اینترنت ثابت مانند گرانی، قطعی، سرعت پایین، انحصار در برخی مراکز مخابراتی و غیره باعث فراری دادن کاربران اینترنت ثابت و سوق دادن‌شان به سوی اینترنت موبایل شده است.

حالا، پس از قطعی دو هفته‌ای اینترنت بین‌الملل در ایران، شاهد مغلوبه شدن اوضاع هستیم و کاربران موبایل در سودای اینترنت ثابت هستند.

برخی گزارش‌های رسانه‌ها و همین‌طور تماس‌هایی که کاربران و خوانندگان سایت شبکه‌چی گرفته و درباره انواع سرویس‌های ADSL، تفاوت‌شان با سرویس VDSL و همین‌طور فیبر نوری سوال می‌شود؛ این‌طور استنباط می‌شود که متقاضیان اینترنت ثابت در حال افزایش است.

چرا مردم سراغ اینترنت ثابت می‌روند؟

یک دلیل ساده دارد: در این ماجرای قطعی اینترنت بین‌الملل در هفته‌های گذشته، اینترنت ثابت استان‌ها زودتر وصل شود و چندین روز پس از آن اینترنت موبایل هم متصل گردید.

مردم تصور می‌کنند اگر در کنار اینترنت موبایل، یک خط اتصال اینترنت ثابت هم داشته باشند؛ احتمالا در قطعی‌های بعدی اینترنت زودتر به وصال خود می‌رسند و می‌توانند کارهای خود را پیش ببرند.

حالا شاید این موضوع برای کاربران خانگی که از اینترنت فقط برای سرگرمی و تفریح استفاده می‌کنند؛ چندان اهمیتی نداشته باشد ولی برای کاربران حقوقی و تجاری، کسب‌وکارها، مشاغل خانگی و افرادی که در خانه دورکاری می‌کنند؛ چند روز اتصال زودتر به اینترنت می‌تواند بسیار ارزشمند و نجات‌بخش باشد.

منطقی است که در این شرایط ناپایدار اینترنت در ایران، به چندین نوع اتصال اینترنت مجهز شوند تا اگر اینترنت موبایل قطع شد؛ اینترنت ثابت داشته باشند و اگر اینترنت ثابت قطع شد؛ اینترنت موبایل کار می‌کند.

بماند که در همین ماجرای اخیر محدودسازی و مسدودسازی اینترنت، چندین روز هم دو نوع اینترنت موبایل و ثابت قطع بودند و باز کاربران دنبال روش‌های دیگری برای اتصال به اینترنت بین‌الملل رفتند.

حالا باید اینترنت ثابت بگیریم؟

هیمشه پیشنهاد ما داشتن هر دو نوع اینترنت ثابت و موبایل بوده است. دوراندیشی است که در خانه یک اتصال اینترنت ثابت داشته باشید تا نه تنها در مواقع قطعی اینترنت موبایل، بلکه در طول سال از آن استفاده کنید.

اینترنت موبایل برای مصارف همراه و فوری است و هیچ‌گاه جایگزین اینترنت ثابت نمی‌شود. با اینترنت ثابت می‌توانید طولانی‌مدت دانلود کنید؛ فیلم و سریال ببینید و دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، کامپیوتر رومیزی، کنسول بازی و … را با کابل شبکه به اینترنت پر سرعت وصل کنید.

اگر از سرعت اینترنت ADSL راضی نیستید؛ برای گرفتن اینترنت VDSL یا FTTH (فیبرنوری) اقدام کنید تا این‌گونه مشکل سرعت و تاخیر را حل کنید.

دستگاه‌های مودم روتر یا روتر امروزی راه‌کارهای متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلا، برخی روترها می‌توانند دو نوع اینترنت را پشتیبانی و حتی بالانس کنند تا وقتی یک اتصال قطع بود؛ بتوانید از اتصال دیگری استفاده کنید.

هرچه‌قدر در دسترسی خود به اینترنت، انعطاف‌پذیری بیشتری ایجاد کنید؛ قطعا کسب‌وکار پایدارتری خواهید داشت.

اگر تصمیم دارید اینترنت ADSL یا VDSL بگیرید؛ حتما نگاهی به مطالب پرخواننده زیر هم بیندازید:

             تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟

             هر چیزی که باید درباره تبدیل سرویس ADSL به VDSL (اینترنت سورینو) بدانید

             برای دانلود چه نوع اینترنتی مناسب است تا ارزان‌تر تمام شود؟ (مقایسه هزینه انواع اینترنت‌ها)


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا