فناوری

هر چیزی که باید درباره تبدیل سرویس ADSL به VDSL (اینترنت سورینو) بدانید

وزیر ارتباطات یک روز پیش از شروع نمایشگاه الکامپ در توییتی از امکان تبدیل سرویس ADSL خانگی به سرویس VDSL پر سرعت خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی در توییت خود می‌گوید سرعت سرویس‌های VDSL چهار برابر ADSL است و این را یک خبر خوب برای کاربران خانگی برمی‌شمرد.

در نشست خبری نمایشگاه الکامپ هم وزیر ارتباطات توضیحات بیشتری درباره این موضوع و تعرفه‌های سرویس‌های VDSL ارایه داد:

«تعرفه‌ VDLS براساس مصوبه‌ی ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات برنامه‌ریزی می‌شود. قیمت سرویس‌ها در این مصوبه براساس سرعت‌ها تنظیم شده است. همان‌گونه که قیمت سرویس‌های خانگی امروز در دسترس کاربران قرار دارد، قیمت سرویس‌های سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر هم طبق مصوبه‌ی مذکور قابل دسترس خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.»

خبرنگاران در این نشست به وزیر ارتباطات گفتند تعرفه‌های قبلی مخابرات برای اینترنت VDSL و فیبرنوری بسیار گران بوده و همین موضوع باعث عدم استقبال این سرویس‌ها است.

اما دقیقا ماجرای تبدیل اینترنت ADSL به VDSL چیست و آیا هر کاربری می‌تواند از این سرویس‌ها استفاده کند؟ قیمت این سرویس‌ها چقدر است و از چه زمانی می‌توان برای تبدیل ADSL به VDSL اقدام کرد؟

ماجرای تبدیل ADSL به VDSL چیست؟

کل ماجرا از این قرار است که شرکت مخابرات ایران می‌خواهد حدود ۲ میلیون کاربر و مشترک اینترنت ADSL خود را به طور رایگان و بدون دریافت هزینه‌ای به اینترنت VDSL و FTTH سوییچ دهد.

سیدمجید صدری، مدیرعامل مخابرات در این رابطه می‌گوید:

«در آستانه آغاز بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ بخش قابل توجهی از مشترکان فعالمان را به حدود ۲ میلیون نفر بدون این که هزینه‌ای دریافت کنیم سرویس خدمات را از «ای دی اس ال» به «وی دی اس ال» و «اف تی تی پی» تغییر می‌دهیم».

مدیرعامل مخابرات تاکید دارد که این تبدیل ADSL به VDSL برای مشترکان هزینه‌ای در پی ندارد:

«ما برای این کار هزینه‌ای از مشترک دریافت نمی‌کنیم؛ به این معنا که کابل کشی رایگان است و مودم «ای دی اس ال» را تحویل می‌گیریم و مودم «وی دی اس ال» تحویل می‌دهیم.»

از چه زمانی آغاز می‌شود؟

قرار است شرکت مخابرات ارایه سرویس «سُرینو» را از ۱۰ روز آینده آغاز کند ولی تا پایان سال طول می‌کشد. بنابراین؛ مشترکان مخابرات نباید از همین امروز منتظر دریافت سرویس اینترنت VDSL باشند. شروع کار از استان تهران است ولی به تدریج در استان‌های دیگر هم انجام می‌شود. سورینو به معنای «سرعت نو و جدید» است.

سرعت اینترنت VDSL سورینو چقدر است؟

سرعت سرویس اینترنت vdsl سورینو هم ۴۰ مگابیت بر ثانیه است. این حداقل سرعتی است که کاربران خواهند داشت ولی قطعا می‌توانند براساس تعرفه‌های مشخص شرکت مخابرات برای سرعت‌های بیشتر درخواست بدهند. 

نیاز به خرید مودم VDSL است؟

خوب، پس مشخص شد چه کاربرانی می‌توانند از سرویس اینترنت سورینو استفاده کنند؛ حداقل چه سرعتی خواهند داشت و تا چه زمانی این تبدیل سرویس اینترنت انجام می‌شود.

این مشترکان مخابرات نیازی به خرید مودم vdsl یا اعمال تنظیماتی ندارند و خود مخابرات به طور خودکار این تبدیل سرویس را انجام می‌دهد.

اگر خودتان مودم VDSL خریداری کردید؛ دیگر نیازی به تعویض مودم ندارید و فقط باید از شرکت مخابرات بخواهید که تنظیمات لازم را برای شما انجام دهد.

هزینه اینترنت VDSL سورینو چقدر ست؟

همان‌طور که مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرده است؛ تبدیل سرویس ADSL به VDSL برای کاربران هزینه‌ای ندارد. تمام سیم‌کشی و تنظیمات لازم هم توسط خود مخابرات انجام می‌شود. کاربران فقط باید هزینه حجم مصرفی اینترنت را بپردازند. 

در اینجا می‌توانید تعرفه‌های سرویس اینترنت VDSL مخابرات را مشاهده کنید ولی احتمالا سرویس‌های اینترنت سورینو تعرفه‌های متفاوتی خواهند داشت و ارزان‌تر هستند.

تعرفه‌های اینترنت vdsl سورینو مخابرات در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم به دیگر مطالب ما درباره اینترنت VDSL نیز نگاهی بیندازید:

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. این هم مثل فیبر نوری و سرویس تانوما فقط در انحصار مخابرات است یا به بقیه شرکت ها هم این امکان رو میدن ؟
    ضمن اینکه فقط تو تهرانه یا کلانشهر های بزرگ مثل مشهد و تبریز و اصفهان و شیراز و … هم پشتیبانی میشن ؟

    1. سلام
      قرار است در تهران و سراسر کشور این پورت‌ها به مشترکان تخصیص داده شوند. مخابرات در چندین استان سرویس VDSL را راه‌اندازی کرده است.
      متاسفانه فعلا هنوز در انحصار مخابرات است و اگرچه شرکت‌های دیگر مجوز ارایه اینترنت VDSL گرفتند ولی مخابرات پورت خالی نمی‌دهد

  2. این گفته که
    ارایه سرویس از کافوهای نوری نزدیک به مشترک
    انجام میشه
    یعنی مثلا من که تهرانم و خطم معمولا مشکل downstream وupstreamداره
    و نویز داره
    رو وی دی اس ال دیگه مشکل نویز ندارم؟
    مشکلش حل میشه؟

    1. قطعا باید پینگ بسیار پایین‌تری نسبت به ADSL بدهد ولی خوب مخابرات است و هزار جور سرویس عجیب و غریبش
      امید زیادی داریم که واقعا VDSL بدهند نا چیزی شبیه و شبه آن

  3. سلام، من ساکن اصفهان هستم ، حدود یکماه پیش از طرف مخابرات سرویس وی دی اس ال جانشین ای دی اس ال تلفن ثابت منزلم شد، هجدهم آذر تا کنون چراغ وای فای قرمز و فاقد نت شده است، پس از پیگیری ها، ابتدا مشخص شد که در مرکز مخابرات ۲۰۲۰، ریست پورت انجام نشده است، پس از آن مشخص گردید در مرکز مخابرات منطقه، پورت تعریف نشده است و در عمل طرح اجرای وی دی اس ال، اجرانشده، در مراجعات و تماس های مکرر بین مخابرات منطقه و ۲۰۲۰، تنها جوابی که گرفتم این بود که زمان اجرای طرح سورینو مشخص نیست، من ضمن اینکه بابت طرح پس پرداخت تلفن باید هزینه ای بابت خدماتی که فعلا قطع شده، پرداخت کنم، مجبور هستم از بسته های اینترنتی تلفن همراه استفاده کنم، طرحی که گویا فعلا فاقد بستر لازم اجرایی ست، تکلیف من و امثال من چه میشود؟

  4. با سلام بنده هم ساکن اصفهان هستم با اینکه صد و بیست متر با کافو نوری فاصله دارم خوشبختانه! تا به حال از مخابرات تماسی گرفته نشده از مرکز مخابراتی که پرسیدم جواب های مختلف که اکثرا برای پس انداختن کار و رد کردن ارباب رجوع و…بود میدادند اما از یکی از دوستانم که در بخش تلفن مخابرات مشغول هست پرسیدم جواب دادن تبدیل سرویس adsl به vdsl به علت ویژگی های بعضی از اقایون که (نمیشه گفت چه ویژگی هایی!!!)در استان اصفهان به شکل ناقص انجام شده و باعث شده بعضی مردم که برای vdsl اقدام کرده بودن هم سرویس نداشته باشن و دیگه نتونن لینک از مرکز بگیرن (تا همین چند روز پیش هم تلفن هم نداشتن و منطقه به منطقه تازه تلفنشون در حال اتصال هست) به همین علت گسترش و توسعه سرویس vdsl توی شهر اصفهان به طور کامل متوقف شده و فعلا معلوم نیست چه آینده ای داره به علاوه مخابرات اصفهان با مشکل کمبود پهنای باند و ضعیف بودن رنج ای پی و ای پی روت سروکار داره که مسئولین فقط به شرکت زیرساخت ارجاع میدن و همه مشکلات و گردن اون میندازن! جالبه اون دوستی که دارم گفت باید خداروشکر بکنم که بخاطر فاصله نزدیک مخابرات برای تبدیل سرویس بنده اقدامی نکرده بود توی این مدت امیدوارم هم هیچوقت سراغ خط بنده نیان دوستان مخابراتی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا