تاروپود

ان ۳۰۰ هرگز نمی‌میرد: یادداشتی درباره ویترین‌های مملو از مودم‌های ده سال پیش فروشگاه‌ها

امروز توفیق اجباری دست داد تا در چند بازار و مجتمع و پاساژ کامپیوتری پایتخت گشت‌وگذار کنم و چند ساعتی چشم به ویترین‌های فروشگاه‌ها داشته باشم.

طبیعی است که فروشگاه‌های شبکه بیشتر نظرم را جلب می‌کردند و با دقت و نگاه کارشناسی و موشکافانه دنبال محصولات و تجهیزات شبکه پشت ویترین‌ها بودم.

ویترین فروشگاه‌های شبکه‌ای به خوبی حال نزار بازار شبکه این روزهای ایران را داد می‌زدند.

شاید به تعداد انگشتان دست مودم ADSL و VDSL یافت می‌شود و همان مودم‌های همیشگی که چند سال است در بازار می‌شناسیم.

خبری از مودم روترهای ADSL/VDSL گردن کلفت بازار نبود و حتی در روترهای بی‌سیم همه با زود و تک و توک می‌شد مودم روتری از سری AC و دو بانده یافت. 

اما بدتر از همه این‌ها، ویترین‌هایی بود که مملو از مودم روترهای ADSL Wireless N300 بودند. جعبه‌های این مودم‌ها تا سقف و در چند ردیف تا بالا چیده شده؛ آن هم از مارک‌ها و برندهایی که شاید هرگز به گوش من و شما نخوردند یا اصلا در بازار شبکه نامی نیستند.

برخی ویترین‌ها هم با جعبه‌های مودم روترهای ADSL سری N150 برخی برندها پر شده‌اند. 

واقعا برایم تاسف‌برانگیز و غصه‌دار بود دیدن این ویترین‌ها و بازاری که دائم عقب‌رفت و پس‌رفت دارد و انگار مسیری برعکس دنیا در پیش گرفته است.

زندگی جاودانه و ابدی یک نسل از مودم

آیا کاربران هنوز خواهان این مودم‌های یک دهه پیش هستند یا دست‌شان نمی‌رسد مودم روترهای جدید بخرند یا اصلا خبر ندارند که این مودم‌ها ساخت چه سالی است و چقدر از فناوری‌ها و استانداردهای دنیا عقب‌تر هستند؟

نیاز بازار و مخاطب همین است یا بازار تشنه است ولی آبی و باران و دریایی برای سیراب شدن نیست؟

فکر می‌کنم از سراسر دنیا هر برندی در سال‌های دور مودم روتر ADSL سری N300 زده و فروش نرفته و تمیز در انبارهایشان بوده؛ اکنون دارند به سوی بازار ایران سرازیر می‌کنند یا نماینده‌های آن‌ها در ایران دارند برایشان بازاریابی می‌کنند.

قصد ندارم نامی از یک شرکت و برند ببرم ولی برایم جالب بود مودم روترهای ان ۳۰۰ یک شرکت سازنده تجهیزات سخت‌افزار و گیمینگ هم در این بازار یافت می‌شود.

چطور است به‌روزترین و قوی‌ترین و غول‌ترین مادربورد و کارت گرافیک و صفحه‌کلید و ماوس این برند در بازار ایران هستند ولی نوبت به تجهیزات شبکه می‌رسد مودم روتر ADSL2 سری N300 روانه بازار ایران کرده است؟

هنوز ویترین فروشگاه‌های شبکه پر است از تی‌پی‌لینک W۸۹۶۱ و دی‌لینک DSL-2750U و دی‌لینک DSL-2740U و …

انگار هرگز قرار نیست مودم‌های ان ۳۰۰ از بازار ایران بیرون بروند؛ قرار نیست نسل آن‌ها تمام و منقضی شود و هرگز نمی‌میرند. زندگی جاودانه و ابدی یافته‌اند و خوش به حال شرکت‌های سازنده‌شان و نمایندگی‌هایشان …

توجه: به خاطر رعایت حریم خصوصی فروشگاه‌ها و برندها هیچ عکسی از این ویترین‌ها نگرفتم و نامی از برندها نبردم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. چند روز پیش اتفاقی مودم ۸۸۱۱ رو که من سال ٨٨ حدود ۵٠ هزار تومن خریدم رو پشت ویترین یه مغازه دیدم از سر کنجکاوی رفتم قیمت کردم گفت ٩٠٠ تومن!!
    واقعا ناراحت کننده است مودمی که احتمالا چند ساله تولیدش‌ متوقف شده هنوز تو بازار ایران اونم با این قیمت فروش میره

  2. اتفاقا کاملا منطقیه چون تقریبا همه سوییچها در مخابرات و شرکت زیرساخت با استاندارد Adsl کار می کنن و به دلایلی که خودتون میدونین سرعت اینترنت تحویلی به درب منازل به زور حتی به ۱۰ مگابیت در ثانیه میرسه و برای چنین سرعتی حتی سرعت N که هیچ رده IEEE802/G هم کفایت می کنه جانم

  3. در حال حاظر اوضاع کشورمون به سمتی رفته که هر روز بیشتر عقب میفتیم از دنیا. مخصوصا در مبحث تکنولوزی اوضاع به طرز وحشتناکی افتضاح شده. الان خرید یه سیستم خانگی یا لپ تاپ یاده قیمت نجومی داره. سیستم من مال سال ۹۰ هست و اگر خدای نکرده مشکلی براش پیش بیاد نمیدونم چکار باید بکنم. خدا همه ما رو نجات بده ان شا الله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا