نقد و بررسی

مقایسه مودم‌های هواوی B628 و هواوی B818: کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

تفاوت این مودم رده بالای 4G چیست و کدام‌یک از اینترنت TD-LTE نیز پشتیبانی می‌کند؟

تا چندی پیش، مودم رومیزی B818 (به نام ۴G Router 3 Prime نیز شناخته می‌شود) بهترین و سریع‌ترین مودم ۴G LTE هواوی بود. اما این شرکت اخیرا یک مودم رومیزی دیگری به نام B628 یا ۴G CPE Pro 2 روانه بازار کرده است که نسخه فورجی مودم معروف و پرچم‌دار ۵G CPE Pro 2 است.

شاید در ظاهر مشخصات مودم B628 از B818 پایین‌تر باشد ولی مسئله این است که کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ قابلیت‌ها و امکانات بیشتری به شما در ازای پول کمتری که می‌پردازید؛ ارائه خواهد داد؟ و برای کاربران ایرانی، کدام‌یک از اینترنت TD-LTE نیز پشتیبانی می‌کند؟

قیمت مودم B628 در بازار ایران حدود ۶.۵ تا ۷ میلیون تومان است ولی قیمت مودم هواوی B818 حدود ۸.۶ میلیون تومان است. یعنی اختلاف قیمت این دو مودم حدودا ۲ میلیون تومان است. هر دو مودم‌های رومیزی بسیار قوی و به‌روز و نسل جدیدی محسوب می‌شوند و هر دو در بازار ایران وارد شده و به فروش می‌رسند.

بررسی تخصصی مودم هواوی B818

بررسی تخصصی مودم هواوی B628

پس، با این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی دقیق مشخصات و مزایا و معایب هر دو مودم B628 و B818 بپردازیم و ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند؟

مشخصات و سخت‌افزار مودم‌های هواوی B628 و B818

ابتدا می‌خواهیم سراغ جدول مشخصات این دو مودم برویم و سخت‌افزار آن‌ها را یک به یک با هم مقایسه کنیم. در جدول زیر می‌توانید مشخصات و سخت‌افزار هر دو مودم B628 و B818 را مقایسه کنید:

مشخصات و سخت‌افزار هواوی B818 (یا ۴G Router 3 Prime) هواوی B628 (یا ۴G CPE Pro 2)
شبکه ارتباطی ۴G / 3G ۴G / 3G
رده مودم ۴G LTE LTE Cat 19 LTE Cat 11
سرعت دیتای موبایل در ۴G دانلود حداکثر ۱.۶ گیگابیت؛ آپلود حداکثر ۱۵۰ مگابیت دانلود حداکثر ۶۰۰ مگابیت؛ آپلود حداکثر ۱۰۰ مگابیت
باندهای پشتیبانی کننده LTE: B1/3/5/7/8/20/28/32/38/40/41/42/43

LTE-TDD: 38/41/42/43

 ۳G: UMTS B1/5/8

LTE-FDD: B1/B3/B7/B8/B20/B28/B32

 LTE-TDD: 38/B41

۳G: UMTS B1/B8

وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac؛ حداکثر سرعت اسمی ۱۱۶۷ مگابیت دو بانده ۸۰۲.۱۱ac؛ حداکثر سرعت اسمی ۱۱۶۷ مگابیت
آنتن ۲ آنتن داخلی LTE / UMTS؛ آنتن‌های داخلی وای‌فای ۲ آنتن داخلی LTE / UMTS؛ آنتن‌های داخلی وای‌فای
کانکتور آنتن خارجی دو کانکتور TS9 دارد دو کانکتور TS9 دارد
پردازنده Balong V7R65  Balong 750
درگاه‌های ارتباطی ۱ درگاه LAN/WAN گیگابیتی (RJ45)

۱ درگاه LAN گیگابیتی (RJ45)

۱ درگاه تلفن RJ11

۱ درگاه LAN/WAN گیگابیتی (RJ45)

۱ درگاه LAN گیگابیتی (RJ45)

۱ درگاه تلفن RJ11

رابط ارتباطی و کلیدها یک کلید پاور، شیار سیم‌کارت نانو، کلید ریست، کلید H یک کلید پاور، شیار سیم‌کارت نانو، کلید ریست، کلید H
چراغ‌های LED وضعیت آنت‌دهی، پاور، وضعیت مودم، لن، وای‌فای و مود وضعیت آنتن‌دهی، وای‌فای و پاور
اپلیکیشن HUAWEI AI Life (اندروید)، HUAWEI Smart Home  (آی‌او‌اس) HUAWEI AI Life (اندروید)، HUAWEI Smart Home  (آی‌او‌اس)
اندازه و وزن ۱۰۳ در ۱۰۳ در ۲۲۵ میلی‌متر، ۶۱۴ گرم ۹۵ در ۹۵ در ۱۹۰ میلی‌متر، ۵۵۰ گرم
قیمت حدود ۸.۵ میلیون تومان حدود ۶.۵ میلیون تومان

با مشاهده این جدول، احتمالا همه‌چیز دستان آمده است و می‌توانید تفاوت‌های دو مودم B628 و B818 را مشخص کنید.

تفاوت‌های مودم هواوی B818 و هواوی B628

همان‌طور که در جدول مشاهده کردید؛ اولین و بزرگ‌ترین تفاوت این دو مودم در پردازنده است که باعث می‌شود مودم B818 در رده LTE Cat 19 و با سرعت ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه قرار بگیرد ولی مودم B628 در رده LTE Cat 12 و با سرعت ۶۰۰ مگابیت باشد.

در واقع، مودم B818 را می‌توان یک مودم رده بالای ۴G LTE دانست و هواوی B628 را یک مودم میان رده ۴G LTE محسوب کرد.

تفاوت بزرگ دیگر را باندهای پشتیبانی شده توسط هریک رقم می‌زند. اگر دقت کنید؛ مودم B818 باندهای بیشتری را پشتیبانی می‌کند؛ از جمله از باندهای رادیویی B41 و B42 و B43 که مخصوص TDD هستند؛ پشتیبانی می‌کند. این باندها برای کاربران ایرانی با ارزش هستند و معنای خاصی دارند؛ چون اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت و شرکت‌های اپراتور مجازی آن‌ها روی این باندهای TDD ارائه می‌شود. بنابراین، مودم هواوی B818 از اینترنت TD-LTE پشتیبانی می‌کند ولی مودم B628 این مزیت را ندارد!

هر دو در درگاه‌های ارتباطی و وای‌فای و آنتن‌ها و کانتکتور آنتن خارجی و بسیاری مسایل دیگر با یکدیگر برابر و مشابه هستند. هر دو مودم نسبتا به‌روز هستند و از اپلیکیشن‌ها و پنل‌های کاربری یکسانی برخوردار می‌شوند.

مودم B818 کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. کلید پاور در مودم B818 کنار درگاه‌های ارتباطی در پنل پشتی است ولی کلید پاور مودم B628 به زیر بدنه و کنار شیار سیم‌کارت رفته است.

کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

به نظر ما، باندهای TDD یک تفاوت محسوس ایجاد می‌کنند و قدرت تصمیم‌گیری می‌دهند:

اگر نیاز دارید مودمی بخرید که از اینترنت ۴G LTE و TD-LTE همزمان پشتیبانی کند؛ چاره‌ای ندارید جز اینکه مودم B818 را بخرید!

اگر فقط دنبال یک مودم ۴G LTE رومیزی خوب با وای‌فای قوی و مشخصات به‌روز هستید؛ مودم B628 ارزش خرید بیشتری دارد و پول‌تان را پس‌انداز می‌کنید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا