نقد و بررسی

بررسی مودم ۴G هواوی CPE Pro 2 B628

مودم روتر رومیزی قوی برای 4G

بسیاری از کاربران با دیدن نام مودم هواوی ۴G CPE Pro 2 (شماره مدل B628-265) به یاد مودم ۵G معروف این شرکت با همین نام می‌افتند. مودم ۵G CPE Pro 2 یکی از بهترین روترهای فایوجی دنیا است و حالا هواوی همان مودم را اما با پردازنده ۴G روانه بازار کرده است.

ظاهر این دو مودم کاملا مشابه یکدیگر است و فقط در بخش رویی مودم ۵G شاهد یک حکاکی برجسته عبارت ۵G هستیم وگرنه اگر از جلو به آن‌ها نگاه کنید؛ هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این شباهت نام و ظاهر را در مودم‌های هواوی به کرات دیدیم و تقریبا داریم به آن عادت می‌کنیم.

مودم B628 در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و عملا در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شده است؛ پس کاملا یک مدل مودم ۴G LTE سیم‌کارتی به‌روز و نسل جدید است. هواوی این مودم را برای بازارهایی که هنوز به شبکه‌های ۵G وصل نشدند ولی اینترنت ۴G پرسرعت دارند؛ عرضه کرده است.

این مودم کاملا رومیزی و ثابت هست و باید به پریز برق وصل شود تا روشن شده و شروع به کار کند. خبری از باتری در آن نیست و دارای درگاه‌های شبکه اترنت است تا بتوان دستگاه‌های دیگر را با کابل شبکه به آن وصل کرد.

چون چندی است این مودم وارد بازار ایران شده و با قیمت حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت چندان بدی برای این‌چنین مودمی نیست.

حالا سراغ مشخصات و ویژگی‌های مودم B628 یا ۴G CPE Pro 2 می‌رویم و می‌خواهیم مزایا و معایب آن را بررسی کنیم:

مشخصات فنی مودم هواوی B628

مودم هواوی ۴G CPE Pro 2 B628-265 در رده LTE Cat12 است. یعنی حداکثر سرعت دانلود به مرز ۶۰۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود به ۱۰۰ مگابیت می‌رسد. البته، این مودم از شبکه‌های ۳G هم پشتیبانی می‌کند و افرادی که در منطقه‌ای هستند که برخی اوقات شبکه ۴G در دسترس نیست؛ با این مودم می‌توانند به ۳G هم وصل شوند.

پردازنده این مودم ۷۵۰ Balong هواوی است. وضعیت باندهای پشتیبانی شده توسط این مودم به شرح زیر است:

(۴G): LTE-FDD 2100(B1)/1800(B3)/2600(B7)/900(B8)/800(B20)/700(B28)/1500(B32) MHz

 LTE-TDD 2600(38)/2500(B41) MHz

(۳G): UMTS 2100(B1)/900(B8) MHz

خوب، مزیت نخست این مودم پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی FDD در ایران و عیب نخست آن عدم پشتیبانی از فرکانس TDD در ایران است. پس، این مودم مانند مودم‌های B818 یا ‌B612 و همین‌طور مدل ۵G هواوی همین مودم یعنی H112 از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌کند.

پس، باید حواستان باشد که این مودم فقط برای اتصال به شبکه‌های موبایل FDD یا همان ۴G LTE مناسب است و از سیم‌کارت‌های TDD پشتیبانی نمی‌کند.

یک مزیت بزرگ مودم هواوی B628 را باید وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac آن بدانیم. اگرچه باز هم وای‌فای ۶ نیست و نمی‌توان گفت به‌روزترین استاندارد وای‌فای دنیا را دارد ولی همین‌که در رده AC1200 است؛ برای کاربران خانگی یک غنیمت بزرگ محسوب می‌شود.

ضمن اینکه از استانداردهای وای‌فای ۸۰۲.۱۱b/g/n/a/ac به طور کامل پشتیبانی می‌کند؛ سرعت وای‌فای در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت می‌رسد تا در نهایت سرعتی نزدیک به ۱۱۶۷ مگابیت داشته باشد.

وای‌فای دو بانده با MIMO 2×2 فواید زیادی برای کاربران به همراه دارد. شما می‌توانید دستگاه‌های پرمصرف خود را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید و دستگاه‌های با مصرف معمولی اینترنت را روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز قرار دهید.

حتما و حتما سعی کنید دستگاه‌هایی که با آن‌ها بازی می‌کنید یا مشغول استریم ویدئو یا تولید محتوا و ویرایش فیلم و تصویر هستید را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید که پهنای‌باند بیشتری به شما می‌دهد. حداکثر ۶۴ دستگاه و کاربر می‌توانند به طور همزمان به وای‌فای مودم B628 وصل شوند.

درگاه‌های ارتباطی مودم هواوی ۴G CPE Pro 2

مزیت بزرگ بعدی مودم B628 یا ۴G CPE Pro 2 را باید درگاه‌های ارتباطی این مودم روتر CPE بدانیم. فهرست این درگاه‌ها و امکانات ارتباطی را مشاهده کنید:

۱ درگاه WAN/LAN گیگابیتی (RJ45)

۱ درگاه LAN گیگابیتی (RJ45)

۱ درگاه خط تلفن RJ11

۲ کانکتور آنتن خارجی LTE از نوع TS-9

شیار سیم‌کارت نانو

خوب، این درگاه‌ها برای هر کاربر خانگی یا کسب‌وکار کوچک ایده‌آل هستند. شما دو درگاه LAN گیگابیتی دارید تا بتوانید دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر پی‌سی، لپ‌تاپ، تلویزیون، کنسول بازی، پخش‌کننده و غیره را به مودم و اینترنت با کابل شبکه وصل کنید. مزیت اتصال با کابل شبکه، سرعت بیشتر اینترنت و تاخیر کمتر است. در صورت نیاز، می‌توانید یک مودم دوم را هم به هواوی B628 وصل کنید.

یک درگاه RJ11 نیز روی این مودم روتر ۴G تعبیه شده است که برای VoIP و تماس تلفنی اینترنتی است. شرکت‌ها به خوبی مزیت یک درگاه RJ11 را می‌دانند.

به نظر ما، برای یک مودم رومیزی ۴G داشتن دو کانکتور TS-9 الزامی است. این کانکتورها به شما اجازه می‌دهند در صورتی که آنتن‌دهی شبکه موبایل خوب نبود؛ آنتن خارجی خریداری و به مودم اضافه کنید تا از این طریق بتوانید سرعت اینترنت ۴G را تقویت کرده باشید. برخی مودم‌های رومیزی این کانکتورها را ندارند و یک عیب محسوب می‌شود.

در بخش درگاه‌های ارتباطی شاید جای یک درگاه USB خالی باشد.

ظاهر، اندازه و وزن مودم B628

اشاره کردیم این مودم ظاهری مشابه مودم‌های رومیزی عرضه شده در چند سال اخیر هواوی مانند B618 و B818 و H112 دارد.

شکل استوانه‌ای این مودم با چراغ‌های LED و کلیدها در پنل جلویی و درگاه‌ها در پنل پشتی و شیار سیم‌کارت و کلید روشن/خاموش در بخش پایه که برای بسیاری از ما آشنا است.

در پنل جلویی کلید معروف اشتراک‌گذاری یا HiLink هواوی مشاهده می‌شود. بالای آن سه چراغ سبز رنگ برای نشان دادن وضعیت روشن/خاموش مودم، وای‌فای و آنتن‌دهی قرار داده شده است.

در پنل پشتی از پایین کانکتور آداپتور برق دیده می‌شود و بعد درگاه RJ11 و بالای آن دو درگاه LAN گیگابیتی نصب شدند. کانکتورهای آنتن خارجی با یک درپوش سفید رنگ پوشیده شدند. در بخش زیرین دستگاه هم می‌توانید شیار سیم‌کارت، کلید روشن/خاموش مودم و کلید ریست را مشاهده کنید.

اطلاعات ضروری مورد نیاز مودم نیز در همین بخش زیرین دستگاه درج شدند. رمزهای وای‌فای‌ها، آدرس IP پنل کاربری و رمز ورود پنل، پین WPS و ولتاژ ورودی مودم در این بخش دیده می‌شوند. مودم از ورودی ۱۲ ولت با ۲ آمپر جریان استفاده می‌کند. مصرف برق دستگاه هم زیر ۲۴ ولت است.

اندازه این مودم ۱۹۰ میلی‌متر ارتفاع و ۹۵ میلی‌متر در عرض و طول است. وزن دستگاه هم با آداپتور برق به ۵۵۰ گرم می‌رسد.

برای دسترسی به تنظیمات مودم B628 می‌توانید از پنل کاربری تحت وب یا اپلیکیشن AI Life App در اندروید و Smart Home App در iOS استفاده کنید. از نظر کلاینت VPN از دو پروتکل L2TP و PPTP پشتیبانی می‌کند و امکانات پنل کاربری رایج مودم‌های هواوی در این رده را دارد.

نکته مهمی که باید درباره آنتن‌های LTE و وای‌فای نصب شده در این مودم باید گفت؛ شکل نصب آن‌ها است. آنتن‌های وای‌فای و LTE به صورت X نصب شدند تا در همه جهت‌ها هم آنتن‌دهی وای‌فای بسیار خوب باشد و هم وضعیت گیرندگی آنتن شبکه‌های موبایل بالاتر برود.

هواوی B628: مودم روتر رومیزی قوی برای ۴G

درباره قیمت مودم B628 باید گفت فعلا در بازار ایران بین ۶.۵ تا ۷ میلیون تومان به فروش می‌رود. اگر بخواهید با مودم‌های LTE Cat 12 دیگر بازار مانند هواوی B625-261 یا آلکاتل EE120 (البته از نوع همراه و جیبی است) مقایسه کنیم؛ قیمت بالاتری دارد که به خاطر تازه‌وارد بودن آن در بازار ایران است و اینکه مزیت‌های محسوس بهتری دارد.

مثلا، درگاه‌های LAN گیگابیتی یا وای‌فای دو بانده AC1200 و اینکه می‌توانید روی این مودم آنتن خارجی نصب کنید؛ به این دستگاه ارزش خرید می‌دهند.

یک کلام، اگر دنبال مودم رومیزی سیم‌کارتی با گیرندگی آنتن بسیار قوی هستید یا می‌خواهید در مناطق ضعیف از نظر گیرندگی آنتن زندگی کنید و نیاز دارید آنتن خارجی به مودم بزنید؛ و همین‌طور وای‌فای دو بانده قوی برای یک ساختمان ۱۰۰ متری نیاز دارید؛ هواوی B628 ایده‌آل شما خواهد بود.

مزایا:

۱- وای‌فای دو بانده AC1200

۲- درگاه‌های WAN/LAN گیگابیتی

۳- درگاه RJ11 برای تماس تلفن اینترنتی و VoIP

۴- کانکتور نصب آنتن خارجی

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از اینترنت TD-LTE

۲- نداشتن درگاه USB


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام با عرض ادب و خسته باشید میخواستم اگر امکانش هست بین mr600 و هواوی ۶۲۵ و دی لینک ام ۹۶۱ و این مودم بفرمایید کدام برتر هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا