نقد و بررسی

نگاهی به مودم +VDSL2+/ADSL2 زولتریکس ZXC-V224

یکی از ارزان‌ترین مودم‌های VDSL در بازار ایران

چند روز پیش، یکی از خواننده‌های عزیز پیام داد که مخابرات استان گرگان برای سرویس اینترنت VDSL دو مودم دی‌لینک DSL-224 و زولتریکس V224 را پیشنهاد دادند تا همراه با سرویس اینترنت خریداری شوند.

نکته جالب نخست، عدم ارائه مودم‌های VDSL یوتل است که پیش‌تر شرکت مخابرات با قراردادی، ملزم شده بود این مودم‌ها را به کاربران VDSL پیشنهاد بدهد.

نکته دوم جالب و قابل توجه، مودم‌هایی است که به کاربران اینترنت VDSL مخابرات پیشنهاد داده می‌شود. دی‌لینک DSL-224 و زولتریکس V224 جزو ارزان‌ترین مودم‌های ADSL/VDSL هستند که در بازار یافت می‌شود.

مودم VDSL زولتریکس ZXC-V224

زولتریکس ZXC-V224 یک مودم +VDSL2+/ADSL2 تک بانده قدیمی مشابه دیگر مودم‌های سری N است. ۴ درگاه شبکه اترنت صد مگابیتی برای اتصال کامپیوتر، لپ‌تاپ یا روتر دیگری دارد و از یک درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن ثابت سود می‌برد.

وای‌فای مودم زولتریکس V224 تک بانده فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز روی استاندارد ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت است و با دو آنتن خارجی ۵ دسی‌بل و پروتکل‌های رمزنگاری WEP-WPA و WPA2 یک وای‌فای خانگی محدود ارائه می‌کند.

مودم VDSL زولتریکس ZXC-V224

برای وی‌پی‌ان از پروتکل‌های PPTP و L2TP پشتیبانی کرده و قابلیت نصب VPN ندارد و صرفا باید اطلاعات یک وی‌پی‌ان را روی آن تنظیم کنید. از قابلیت IPTV پشتیبانی می‌کند و از پروتکل‌های UPNP و DDNS و NAT/NAPT و QoS پشتیبانی می‌کند.

پردازنده این مودم از شرکت مدیاتک است و قابلیت WiFi anti hack دارد.

واقعا درباره این مودم چیزی بیشتر از آنچه در بالا گفته شد؛ وجود ندارد. یک مودم معمولی با مشخصات و قابلیت‌هایی که روزگاری برای یک وای‌فای خانگی کافی بودند ولی این روزها اصلا کافی نیستند و نمی‌توانند یک وای‌فای پرسرعت و قوی به شما بدهند.

مودم VDSL زولتریکس ZXC-V224

گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌های امروزی همگی حداقل به استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac مجهز شدند تا سرعت بیشتری داشته باشند ولی مودمی مانند زولتریکس ۲۲۴ یا دی‌لینک DSL-224 اصلا فرکانس ۵ گیگاهرتز و وای‌فای دو بانده ندارند.

حداکثر سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز در این مودم‌ها به ۵۰ مگابیت می‌رسد و اگر شما یک سرویس اینترنت VDSL با سرعت‌های بالای ۵۰ مگابیت داشته باشید؛ قطعا بخشی از سرعت و پهنای‌باند اینترنت روی وای‌فای از بین می‌رود.

یک پیشنهاد این است که مودم زولتریکس ۲۲۴ را با مودم دو بانده‌ای مانند تی‌پی‌لینک VR400 یا VR300 تعویض کنید. پیشنهاد دوم این است که یک روتر دو بانده ارزان قیمت مانند روترهای دو بانده شیائومی خریداری کرده و به مودم زولتریکس یا دی لینک وصل کنید و بعد با خاموش کردن وای‌فای مودم، به وای‌فای روتر وصل شوید.

مودم VDSL زولتریکس ZXC-V224

البته، باید گفت در مقایسه با برخی مودم‌های بسیار نازلی که پیش‌تر به کاربران داده می‌شد؛ مودمی مانند زولتریکس باز هم خوب است و کیفیتی در حد مودم VDSL زایکسل VMG5301-T20A است که شاتل به کاربران می‌داد.

باید دعا کنیم هرچه زودتر موجودی انبارهای شرکت‌ها از مودم‌های تک بانده زایکسل و زولتریکس و تی‌پی‌لینک و دی‌بینک خالی شود تا ناچار شوند سراغ ارائه مودم‌های دو بانده نسل جدیدتر بروند.

اگر تجربه کار با مودم زولتریکس ۲۲۴ را دارید یا از شرکت مخابرات منطقه خود این مودم را گرفتید؛ خوشحال می‌شویم تجربه کاربری خود از استفاده با این مودم را برایمان بنویسید.

خرید مودم زولتریکس ZXC-V224


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا