نقد و بررسی

مودم ایرانسل TF i60 H1 در برابر TF i60 G1: کدام‌یک بهترین مودم ایرانسل است و ارزش خرید بیشتری دارد؟

چند میلیون تومان تفاوت قیمت دقیقا برای چه ویژگی‌های بیشتری است؟

اگر بخواهید از اینترنت ۴G و اینترنت TD ایرانسل استفاده کنید؛ احتمالا بر سر دو راهی خرید مودم TF i60 H1 یا Tf i60 G1 قرار گرفته‌اید. دو مودمی که از هر دو سیم‌کارت FDD و TDD پشتیبانی می‌کنند و ۴.۵G هستند ولی از نظر قیمت چندین میلیون تومان تفاوت دارند.

مودم ایرانسل G1 با قیمت ۲.۵ میلیون تومان (برخی فروشنده‌ها کمتر هم می‌دهند) به فروش می‌رسد ولی مودم ایرانسل H1 که قدیمی‌تر بوده و اولین مودم ۴.۵G/TDLTE ایرانسل در بازار ایران بود؛ با قیمت ۵ میلیون تومان به بالا به فروش می‌رسد و حتی قیمت آن تا ۷.۵ میلیون تومان با برخی بسته‌های اینترنت می‌رسد.

پس، در حالتی که کمترین قیمت‌های هر دو مودم را در نظر بگیریم؛ حدود ۲.۵ میلیون تومان تفاوت قیمت میان TF i60 G1 و TF i60 H1 وجود دارد. ما در این مطلب، می‌خواهیم انگشت روی تفاوت‌های این دو مودم خوب ایرانسل گذاشته و بگوییم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه مودم ایرانسل TF i60 H1 و TF i60 G1: مشخصات

در ابتدا، اجازه بدهید سراغ جدول مشخصات این دو مودم ۴.۵g td lte ایرانسل برویم و ببینیم در ظاهر چه تفاوت‌هایی با هم دارند:

مودم ایرانسل TF-i60 H1 ایرانسل TF-i60 G1
نوع مودم رومیزی ۴.۵G TD LTE رومیزی ۴.۵G TD LTE
رده شبکه‌های LTE LTE Cat 6 LTE Cat 6
سرعت دانلود/آپلود حداکثر ۳۰۰ مگابیت/۵۰ مگابیت حداکثر ۳۰۰ مگابیت/۵۰ مگابیت
باندهای فرکانسی موبایل FDD:1-3-7-8-20-38-40–41
TDD:42-43
FDD: 1-۳-۷
TDD: 42
وای‌فای تک بانده ۸۰.۲/۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت تک بانده ۸۰.۲/۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت
تعداد کاربر همزمان ۳۲ کاربر ۳۲ کاربر
درگاه‌های ارتباطی ۴ درگاه LAN گیگابیتی، ۱ درگاه تلفن RJ11 – شیار سیم‌کارت یک درگاه LAN گیگابیتی – شیار سیم‌کارت
وضعیت نصب آنتن خارجی دو کانکتور TS-9 پشتیبانی نمی‌کند
پشتیبانی از وی پی ان کلاینت و سرور PPTP و L2TP و OpenVPN کلاینت PPTP و L2TP
پنل کاربری تحت وب لاک شده ایرانسل، قابل ارتقا و نصب فریم‌ویر سفارشی لاک شده ایرانسل، غیر قابل نصب فریم‌ویر سفارشی
قیمت از ۵ میلیون تومان به بالا حدود ۲.۵ میلیون تومان

اگر کمی زرنگ باشید؛ با نگاهی به این جدول مشخصات مقایسه‌ای دو مودم آی ۶۰ اچ ۱ و آی ۶۰ جی ۱، خواهید فهمید تفاوت‌شان در چیست و کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد.

مقایسه مودم ایرانسل TF i60 H1 و TF i60 G1: ظاهر و طراحی

خوب این دو مودم از رده رومیزی و بزرگ هستند؛ البته مودم اچ ۱ بزرگ‌تر و سنگین‌تر است؛ چون درگاه‌های بیشتری دارد و محل نصب آنتن خارجی برای آن تعبیه شده است و یک طراحی افقی دارد.

مودم جی ۱ سبک‌تر و جمع‌وجورتر است و یک طراحی استوانه‌ای یا به قول بازاری‌ها، پارچی دارد و از درگاه‌های کمتری سود می‌برد.

کیفیت جنس و بدنه هر دو مودم نسبتا خوب است. مودم TF i60 H1 که نسخه لاک شده مودم هواوی B612 است ولی مودم TF i60 G1 را شرکت گرین پک زده که اتفاقا مودم‌های خوبی از آن‌ها وارد بازار ایران شده است.

مقایسه مودم ایرانسل TF i60 H1 و TF i60 G1: اینترنت و وای‌فای

هر دو مودم ایرانسل H1 و G1 در رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت هستند. از نظر وای فای هم ۳۲ کاربر را به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند و مبتنی بر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز بوده که همه می‌دانیم به طور اسمی، حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت را می‌دهد ولی در عمل سرعت بسیار پایین‌تر و نزدیک به ۵۰ مگابیت است.

هر دو مودم از MIMO 4×4 و CA پشتیبانی کرده؛ به طور پیش‌فرض آنتن‌های LTE و وای‌فای داخلی دارند و به هر دو شبکه FDD و TDD وصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چرا مودم ایرانسل TF-I60 آنتن نمی‌دهد + راه‌حل

یک تفاوت بزرگ این دو مودم ۴.۵G TD LTE در پشتیبانی از باندهای فرکانسی است. در TDD هر دو باند ۴۲ را به طور کامل پشتیبانی می‌کنند. در FDD، باز هر دو باندهای ۱ و ۳ و ۷ که اپراتورهای موبایل معروف ایران روی آن‌ها هستند را ساپورت کرده ولی مودم TF i60 H1 باندهای ۳۸ و ۴۰ را هم در FDD پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود طیف وسیع‌تری از سیم‌کارت‌ها از جمله سیم‌کارت‌های ۴G های‌وب را نیز ساپورت کند.

به زبان ساده، شما هر یک از این دو مودم را خریداری کنید؛ می‌توانید هر دو سیم‌کارت ۴G و TDLTE ایرانسل را روی آن انداخته و به اینترنت وصل شوید. در حالتی که این مودم‌ها آنلاک شوند؛ مودم H1 می‌تواند سیم‌کارت‌های بیشتری را پشتیبانی کند ولی باز شما می‌توانید سیم‌کارت‌های TD هر ریسلر بازار یا سیم‌کارت‌های شاتل موبایل و رایتل را روی هر دو مودم استفاده کنید.

مقایسه مودم ایرانسل TF i60 H1 و TF i60 G1: درگاه‌های ارتباطی

شاید بزرگ‌ترین تفاوت این دو مودم فقط در درگاه‌های ارتباطی است.

مودم H1 دارای ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی به همراه ۱ درگاه RJ11 برای تلفن اینترنتی و VoIP است ولی مودم G1 فقط یک درگاه شبکه LAN گیگابیتی دارد.

مودم g1 بهتر است یا h1

همچنین، مودم H1 از دو کانکتور TS-9 برای اتصال انتن خارجی و تقویت قدرت گیرندگی سیگنال‌های شبکه موبایل LTE سود می‌برد ولی مودم G1 چنین درگاه‌های ندارد.

کاربرانی که مودم G1 را خریداری می‌کنند و نیاز به درگاه شبکه بیشتری پیدا کردند؛ می‌توانند به سادگی و با خرید یک سوئیچ ۲۰۰ هزار تومانی و اتصال به درگاه RJ45 مودم، درگاه‌های شبکه خود را افزایش دهند؛ نه اینکه ۲.۵ میلیون تومان پول بیشتر صرفا برای داشتن چند درگاه RJ45 بدهند.

مقایسه مودم ایرانسل TF i60 H1 و TF i60 G1: پنل کاربری تحت وب

در اینجا، مودم i60 H1 مقداری قوی‌تر است و گزینه‌های بیشتری می‌دهد. مدل‌های قدیمی i60 H1 از جمله سری ۲۵d که اصلا در این زمینه، ایده‌آل بودند و می‌شد روی آن‌ها فریم‌ویر سفارشی نصب کرد؛ تنظیمات باند فرکانسی و دکل مخابراتی و MIMO 4×4 و CA را کاملا دستی به مودم داد و کلی کارهای جذاب دیگر.

مدل‌های جدید i60 H1 همگی قفل پنل از سوی هواوی دارند و نمی‌شود روی آن‌ها فریم‌ویر سفارشی نصب کرد ولی باز امکان کار با نرم‌افزارهای مدیریت مودم هواوی را دارند و تنظیمات بیشتری به شما می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ایرانسل TF-I60 S1 در برابر ایرانسل TF-I60 G1

در آن سو، مودم i60 G1 نیز پنل مدیریتی نسبتا خوبی دارد و مثلا قابلیت تعریف بلاک لیست و وایت لیست برای آدرس مک را می‌دهد یا از فایروال و وی پی ان برخوردار است اما به پای تنظیمات پنل مدیریتی H1 نمی‌رسد.

اما یک سوال: چند درصد کاربران اینترنت، روزانه یا هفتگی سراغ پنل مدیریتی مودم سیم کارتی خود می‌روند تا تنظیمات مختلف را امتحان کنند یا تنظیمات فایروال و وای فای و DMZ و UPnP را تغییر دهند؟

مقایسه مودم ایرانسل TF i60 H1 و TF i60 G1: قیمت و ارزش خرید

در ابتدای این مقاله، اشاره کردیم که قیمت مودم H1 از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۷.۵ میلیون تومان و حتی بیشتر خواهد کشید.

قیمت مودم G1 ایرانسل از ۲ میلیون ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان است تا نهایتا ۲ میلیون و ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان.

مودم i60 H1 چیزی بیش از ۲.۵ میلیون تومان گران‌تر است؛ چرا؟ چون مودم قدیمی‌تر، معروف‌تر، محبوب‌تر و برندی شده است و هر کاربری تصور می‌کند با خرید i60 H1 می‌تواند در اینترنت ایران خدایی کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه مودم هواوی B622 با هواوی B612

در واقع، ایرانسل با عرضه مودم TF i60 G1، به نظر ما، کاملا مودم H1 را بی‌ارزش کرده است. شما با نصف قیمت این مودم، می‌توانید تقریبا همان کیفیت و سرعت و امکانات را داشته باشید.

از نظر سرعت، آنتن‌دهی و گیرندگی و وای‌فای، میان H1 و G1 تفاوت بسیار ناچیزی وجود دارد و در بسیاری از مناطق، همان سرعت روی اینترنت ۴G و TDLTE به دست می‌آید. اگر هر دو مودم را با کابل شبکه به کامپیوتر وصل کرده باشید؛ سرعت اینترنت برابر است.

مقایسه مودم ایرانسل TF i60 H1 و TF i60 G1: حرف آخر

به نظر می‌رسد این روزها خرید مودم تی اف آی ۶۰ جی ۱ از همه نظر منطقی‌تر باشد. مودمی است که استوک و دست دوم و چند نسخه از آن وارد بازار ایران نشده است؛ تقریبا مشخصات مودم H1 را دارد؛ کیفیت، سرعت و آنتن‌دهی خوبی برای هر دو اینترنت ۴G و TDLTE دارد؛ از هر دو سیم کارت FDD و TDD ایرانسل پشتیبانی می‌کند؛ قیمت بسیار مناسبی داشته و به شما قابلیت‌هایی مانند تنظیم وی پی ان می‌دهد.

خرید مودم ایرانسل TF i60 G1

خرید مودم ایرانسل TF i60 H1

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا