آموزش

چرا مودم ایرانسل TF-i60 آنتن نمی‌دهد + راه‌حل

سوال: به تازگی مودم ایرانسل TF-i60 خریدم و می‌خواهم در بیرون از شهر در یک کارگاه استفاده کنم. متاسفانه هنگامی که مودم را به کارگاه بردم؛ متوجه شدم آنتن نمی‌دهد و هیچ‌یک از چراغ‌های آن روشن نمی‌شوند.

همین مودم توی خانه خیلی خوب کار می‌کند و مشکلی ندارد ولی در کارگاه اصلا آنتن‌دهی ندارد. با هر دو مدل سیم‌کارت FDD و TDD ایرانسل تست کردم ولی جوابگو نبود و هیچ چراغی روشن نمی‌شود. در همین کارگاه با گوشی موبایل و سیم‌کارت ایرانسل می‌توانم به اینترنت وصل شوم و +H نشان می‌دهد.

پاسخ: به طور کلی آنتن‌دهی مودم TF-i60 در حالت عادی چندان مناسب نیست حالا چه برسد به بیرون از شهر و درون کارگاه‌هایی که حتما دور از شبکه پوشش‌دهی ایرانسل هستند یا ده‌ها مانع برای رسیدن سیگنال به مودم دارند.

مدم ایرانسل Tf-i60 یا هواوی B612 فقط به آنتن‌های ۴G در حالت FDD یا با سیم‌کارت FDD وصل می‌شود. بنابراین؛ اگر در اطراف شما پوشش شبکه ۴G نباشد؛ هیچ آنتنی نمی‌دهد و چراغی روشن نمی‌شود.

برای اتصال مودم به آنتن‌های ۳G باید به طور دستی وارد تنظیمات مودم شده و برایش تعریف کنید که به شبکه ۳G هم متصل شود.

احتمالا شبکه ایرانسل در آن منطقه کارگاه ضعیف است چون گفتید روی گوشی موبایل هم +H یا همان ۳G است. وقتی شبکه TD-LTE یا FDD ضعیف باشد؛ مودم‌ها اصلا نمی‌توانند سیگنالی دریافت کنند و عملکردشان با گوشی موبایل متفاوت است. 

گوشی‌های موبایل آن‌قدر می‌گردند تا یک آنتن BTS در نزدیک‌ترین نقطه به محل کاربر پیدا و بدان متصل شوند چون باید شبکه موبایل برای تماس و پیامک را حفظ کنند ولی در مودم‌ها به محض اینکه سیگنالی دریافت نمی‌شود؛ وارد حالت استندبای شده و دیگر تلاشی نمی‌کنند.

چند راه‌کار و پیشنهاد:

۱- وارد سایت ایرانسل شوید و وضعیت پوشش شبکه +۴G و TD-LTE در منطقه کارگاه مدنظر را بررسی کنید. اگر پوشش‌دهی شبکه ضعیف یا خیلی ضعیف است؛ تقریبا کاری از دست شما برنمی‌آید و حتی خرید آنتن خارجی و نصب روی مودم تاثیری نخواهد داشت.

۲- مکان نصب مودم در کارگاه را عوض کنید و انواع نقاط را برای روشن شدن چراغ‌های آنتن مودم بررسی کنید. حتی می‌توانید فضای باز بیرون از کارگاه را بررسی یا روی پشت‌بام کارگاه بروید و ببینید در چه نقطه و وضعیتی انتن‌دهی بهتر است. گاهی اوقات شما مودم را دقیقا در جهت خلاف زاویه آنتن BTS ایرانسل قرار دادید و هیچ سیگنالی دریافت نمی‌شود. بارها شده چند قدم جلوتر یا عقب‌تر رفتن باعث بهبود آنتن‌دهی می‌شود. اگر در فضای باز آنتن‌دهی بهتر بود؛ مودم را جایی امن کاشته و با کابل اترنت، اینترنت را به دستگاه‌های داخل کارگاه برسانید.

۳- این احتمال را هم بررسی کنید که در کارگاه موانعی برای ورود سیگنال‌های رادیویی وجود داشته باشد. مثلا، دیواره کارگاه یا برخی تاسیسات و دستگاه‌ها ضد امواج رادیویی باشند. اگر در فضای باز بیرون از کارگاه وضعیت آنتن‌دهی دستگاه را بررسی کنید؛ تکلیف این مورد مشخص خواهد شد.

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم بخوانید:

۵ دلیل برای نخریدن مودم TF-i۶۰ ایرانسل (به‌روزرسانی ۱ مرداد ۹۸)

چرا قیمت مودم ایرانسل TF-i۶۰ به طور وحشتناکی گران شده است؟ (۴ پیشنهاد به خریداران این مودم)

درگاه تلفن ثابت RJ۱۱ مودم ایرانسل TF-i۶۰ به چه دردی می‌خورد؟

چگونه فریم‌ویر مودم‌های B۶۱۲ یا TF-i۶۰ را به‌روزرسانی کنیم؟

تفاوت مودم‌های ایرانسل TF-i۶۰ و TD-i۴۰ چیست و کدام‌یک بهتر است؟

همه آن‌چه که باید درباره آنتن خارجی مودم ایرانسل TF-i۶۰ بدانید

به جای مودم TF-i۶۰ ایرانسل کدام مودم‌ها را بخریم؟

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. برخلاف گفته شما مودم b612 بهترین و بیشترین گیرندگی در بین مودم های بازار را دارد و امتحان خودش را هم پس داده . همیشه تنظیمات شبکه بر روی auto باشد و نوع سیم کارت fdd در بدترین شرایط یا پرت ترین جاها میشود حداقل به شبکه ۳g وصل شد . در ضمن پوشش اپراتور هم قبلا باید بررسی شود .

  2. وقتی در کشور هیچ کسی در جای خودش و صندلی خودش نیست، توقع بیشتری نمیتوان داشت
    وقتی میگویید B612، سفارش ایرانسل آن TF-i60 H1 است. اما مدل های S1 , G1 متفاوت بوده و بحثشان جدا است
    تصویری که گذاشته اید مشخص است که شما یکی از بهترین مودم های بازار از نظر آنتن دهی را میگید: خوب آنتن نمیدهد
    حتی در برخی موارد این مودم، بهترین مودم بازار ایران از نظر آنتن دهی عنوان شده و تست خودش را پس داده است(B612 یا TF-i60 H1)
    فکر کنم اون موقع که ایرانسل مفت میداد، برای انبار کردن از قافله عقب موندید که این طور ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا