راهنمای خرید

ایرانسل TF-i60 S1 در برابر ایرانسل TF-i60 G1: کدام‌یک از این مودم‌های ۴.۵G/TDLTE بهتر است و ارزش خرید دارد؟

بررسی نقاط مثبت و منفی دو مودم جدید، جذاب و دلفریب ایرانسل

ایرانسل در یک سال اخیر، دو مودم بومی وارد بازار ایران کرده است؛ دو مودمی که مشخصات نسبتا مشابهی دارند ولی از طراحی و کیفیت ساخت کاملا متفاوتی سود می‌برند و خریداران را سر دو راهی یک انتخاب سخت قرار می‌دهند.

ایرانسل ابتدا با مراسمی ویژه از مودم بومی و کاملا تولید داخل TF-i60 S1 رونمایی کرد و آن را وارد بازار کرد و سپس پس از چند ماه، بی‌سروصدا مودم بومی دیگری به نام TF-i60 G1 را استارت زد. اکنون، هر دو مودم در بازار ایران به فروش می‌رسند و اتفاقا سروصدای زیادی به پا کردند.

هر دو مودم از نوع رومیزی ۴.۵G/TDLTE هستند؛ حداکثر سرعت دانلود آن ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است؛ مجهز به درگاه‌های شبکه اترنت گیگابیتی هستند و قیمت آن‌ها تا حدودی نزدیک به یکدیگر است.

اما این دو مودم تفاوت‌های بزرگی هم دارند که روی ارزش خرید آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. در حالی‌که هر دو مودم برای کاربران اینترنت ایرانی جذاب هستند و از محدوده قیمتی خوبی برخورداراند ولی برخی مشخصات گول‌زننده داشته و گاهی خریداران را به اشتباه می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: ۸ تفاوت بزرگ مودم جدید ایرانسل TF-I60 S1 با TF-I60 H1 (هواوی B612)

با این مطلب، همراه ما باشید تا بیشتر این دو مودم جدید ایرانسل را بررسی کرده و ببینیم در نهایت کدام‌یک بهتر و ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه مشخصات فنی

جدول مشخصات هر دو مودم را در زیر مشاهده می‌کنید. این جدول مشخصات، نکات مهمی به ما می‌گوید:

مودم ایرانسل TF-i60 S1 مودمایرانسل TF-i60 G1
نوع مودم رومیزی ۴.۵G/TDLTE رومیزی ۴.۵G/TDLTE
رده شبکه‌های ۴G LTE Cat 6 LTE Cat 6
حداکثر سرعت اینترنت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه
آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه
دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه
آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه
باندهای فرکانسی FDD: 3,7
TDD: 42
FDD: 1,3,7
TDD: 42
وای‌فای وای فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac وای فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n
تعداد اتصال همزمان ۳۲ نفر یا دستگاه ۳۲ نفر یا دستگاه
درگاه‌های ارتباطی ۴ درگاه شبکه RJ45 با قابلیت LAN/WAn، یک درگاه RJ11 ۱ درگاه شبکه RJ45 گیگابیت
آنتن خارجی در ظاهر پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
اندازه ۲۴۰ در ۱۵۵ در ۷۸ میلی‌متر ۱۲۲ در ۱۲۲ در ۱۶۲ میلی‌متر
وزن ۵۰۰ گرم ۳۲۰ گرم
پشتیبانی از SMS دارد دارد
کیفیت ساخت بدنه بسیار بد و پایین نسبتا خوب
قیمت حدود ۲.۵ میلیون تومان به بالا حدود ۲ میلیون تومان به بالا

 

جدول مشخصات این دو مودم نیز به ما می‌گویند از نظر فنی بسیار نزدیک به هم هستند و فقط در چند پارامتر با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه اشاره می‌کنیم.

تفاوت‌های مودم‌های ایرانسل TF-i60 S1 و TF-i60 G1

اولین تفاوت بزرگ این دو مودم در طراحی و ظاهرشان است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ مودم S1 ایرانسل مشابه مودم معروف TF-i60 H1 است. در واقع، ایرانسل مودم S1 را به طور کامل از روی مودم H1 تقلید کرده ولی از برد و پردازنده دیگری استفاده می‌کند.

مودم S1 به صورت طولی و افقی است و جثه نسبتا بزرگی دارد ولی مودم G1 کوچک‌تر و استوانه‌ای است. هم از نظر اندازه و هم از نظر وزن، مودم S1 بزرگ‌تر و سنگین‌تر و رومیزی‌تر است.

مودم ایرانسل S1 در برابر G1

اما کیفیت ساخت و جنس بدنه این دو مودم اصلا قابل مقایسه نیست. مودم ایرانسل TF-i60 S1 بسیار جنس بدنه ضعیف و پایینی دارد و حتی ممکن است درگاه‌های شبکه یا شیار سیم‌کارت برای مودم شما درست کار نکنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مودم TDLTE/4.5G هواوی B622؛ نسخه به‌روز شده هواوی B612 (ایرانسل TF-I60 H1) با وای فای ۶ دو بانده

مودم ایرانسل TF-i60 G1 کیفیت ساخت و جنس بدنه به مراتب بهتری دارد. ایرانسل پس از شکست در ساخت مودم S1 و متوجه شدن اشتباهاتش در کیفیت پایین پلاستیک و طراحی ظاهر و مشکلات آشکارای بدنه این مودم، مدل G1 را بسیار بهتر ساخته است. در طراحی، کیفیت بدنه و ظاهر امتیاز مودم G1 بسیار بهتر است. می‌توانید با نگاهی به مقاله کالبدشکافی مودم ایرانسل TF-i60 S1 متوجه شوید چرا اصلا مودم موفقی از آب در نیامده است.

در بحث، سرعت اینترنت و رده ۴G LTE و پشتیبانی از باندهای فرکانسی، هر دو مودم تقریبا مشابه هم هستند و تفاوتی بزرگی ندارند. مودم S1 از باندهای ۳ و ۷ در شبکه FDD و باند ۴۲ در شبکه TDD پشتیبانی می‌کند ولی حسن مودم G1 در این است که از باند ۱ در FDD نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد؛ همان باند رادیویی خلوتی که اخیرا اپراتورهای همراه اول و ایرانسل راه‌اندازی کردند و سرعت بسیار بهتری نسبت به باندهای ۳ و ۷ به شما می‌دهد.

گفتیم هر دو مودم از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت هستند و دارای MIMO 4×4 و SU-MIMO هستند.

 

مودم ایرانسل S1 در برابر G1

در وای‌فای، مودم S1 دارای استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و دو بانده است ولی مودم G1 وای فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n را دارد. شاید تنها اشکال بزرگ مودم G1 همین بحث وای فای تک بانده باشد. اینجا وای‌فای مودم S1 برتری دارد.

تفاوت دیگر این مودم‌ها در پشتیبانی از آنتن خارجی است. ایرانسل برای هر دو مودم قابلیت نصب آنتن خارجی را بسته است ولی مودم S1 را اگر باز کنید؛ متوجه می‌شوید که قابلیت نصب آنتن خارجی دارد؛ کما اینکه برخی کاربران در ایران، روی این مودم آنتن خارجی نصب کردند.

فریم‌ویر و پنل کاربری هر دو مودم لاک شده ایرانسل است و به ویژگی‌هایی که انتظار دارید؛ مانند تغییر باند فرکانسی دسترسی ندارید. همین‌طور، از برنامه‌های رسمی و غیر رسمی هواوی برای مدیریت مودم پشتیبانی نمی‌کنند.

و اما یک تفاوت بزرگ دیگر این دو مودم در درگاه‌های ارتباطی است. مودم S1 یک رومیزی کامل با ۴ درگاه شبکه اترنت است که یکی می‌تواند به جای WAN نیز استفاده شود. همین‌طور، یک درگاه RJ11 برای تلفن اینترنتی و VoIP دارد ولی مودم G1 فقط به یک درگاه شبکه اترنت مجهز است.

کدام‌یک بهتر است: ایرانسل TF-i60 S1 یا TF-i60 G1

آنتن‌دهی بهتر، کیفیت ساخت بالاتر، سرعت بیشتر و قیمت مناسب مودم TF-i60 G1 باعث شده خریداران رضایت بیشتری داشته و در بازار، سریعا به یک مودم پرفروش تبدیل شود.

از آن سو، مشکلات، خرابی‌ها، کیفیت پایین ساخت، جنس بدنه بد و سرعت و آنتن‌دهی نه چندان مورد انتظار خریداران، باعث شده عملا مودم S1 به حاشیه رانده شود و این روزها کسی پیشنهاد خریدش را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: چرا نباید مودم هواوی L01s را بخریم؟

بنابراین، اگر برای خرید از میان این دو مودم مردد هستید؛ ما قطعا خرید مودم TF-i60 G1 را پیشنهاد می‌کنیم.

خرید مودم ایرانسل TF-i60 S1

خرید مودم ایرانسل TF-i60 G1

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا