نقد و بررسی

معرفی مودم ایرانسل TF-i60 G1: مودم رومیزی جدیدی برای اینترنت ۴.۵G و TDLTE

مشخصات متوسط برای یک مودم رومیزی و علامت سوال بزرگ درباره قیمت

ایرانسل در حال تدارک عرضه یک مودم رومیزی جدید ۴.۵G/TDLTE است. برخی تصاویر و جدول راهنمای آن در اینترنت منتشر شده است و برخی فروشگاه‌ها این مودم را به فهرست محصولات خود اضافه کردند ولی هنوز روی وضعیت «به‌زودی موجود» است.

مشخصات و ظاهر این مودم که ایرانسل TF-i60 G1 نام دارد؛ جالب و هیجان‌انگیز است؛ فقط امیدواریم که کارایی و عملکرد آن هم شگفت‌انگیز و در خور انتظار ما باشد.

مشخصات ظاهری مودم ایرانسل TF-i60 G1

ایرانسل پس از عرضه موفق مودم TF-i60 H1 (هواوی B612) و عرضه مودم بومی و ساخت داخل کشور TF-i60 S1 حالا سراغ سومین عضو این خانواده یعنی TF-i60 G1 رفته است.

آن‌طور که از دفترچه راهنما و مشخصات حک شده روی این مودم مشخص است؛ یک مودم با پشتیبانی از باندهای رادیویی FDD و TDD است و از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه روی شبکه‌های ۴.۵G برخوردار است.

مودم ایرانسل TF-i60 G1

هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم مودم ایرانسل TF-i60 G1 از کدام باندهای رادیویی پشتیبانی می‌کند و برایمان یک علامت سوال بزرگ است (به‌روزرسانی: از باندهای ۱ و ۳ و ۷ در FDD و ۴۲ در TDD پشتیبانی می‌کند) ولی می‌دانیم این مودم رومیزی که به طور مستقیم از برق شهری تغذیه می‌کند و باتری ندارد؛ دارای یک درگاه RJ45 برای اتصال کامپیوتر و لپ‌تاپ با کابل شبکه به مودم و اینترنت است.

درگاه دیگری از جمله RJ11، آن‌طور که در مودم‌های رومیزی قبلی ایرانسل شاهد بودیم؛ ندارد. اسلات سیم‌کارت استاندارد در بخش پایینی مودم است و خبری هم از کانکتورهای آنتن خارجی یا یواس‌پی و اسلات کارت حافظه نیست.

بیشتر بخوانید: ایرانسل TF-I60 S1 در برابر ایرانسل TF-I60 G1

ظاهر مودم i60 G1 استوانه‌ای است. درگاه RJ45 به همراه کلید روشن/خاموش، کلید ریستارت، کلید WPS و محل اتصال آداپتور برق در بخش پشتی و چراغ‌های LED در پنل جلویی خودنمایی می‌کنند.

مودم ایرانسل TF-i60 G1

چون فقط یک چراغ LED برای وای‌فای مشاهده می‌شود؛ احتمالا دارای وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n است که واقعا یک ضعف بزرگ برای این مودم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم هواوی برای اینترنت ۵G و ۴G و TD-LTE

از یک منبع تغذیه ۱۲ ولت تغذیه خواهد کرد و اندازه آن نسبتا بزرگ است. آنتن‌های داخلی دارد و همان‌طور که اشاره کردیم؛ قابلیت نصب آنتن خارجی ندارد. احتمالا این مودم طوری انتخاب شده است که از باندهای رادیویی ۴G LTE و TDLTE ایرانسل پشتیبانی می‌کند و کاربران نباید نگرانی پشتیبانی از باندهایی مانند باند ۴۰ یا ۴۲ باشند.

مودم ایرانسل TF-i60 G1

بررسی مودم رومیزی ۴.۵G/TDLTE ایرانسل مدل TF i60 G1

مشخصات ایرانسل TF-i60 G1 نشان‌دهنده یک مودم رومیزی سطح متوسط دیگری است؛ نه خبری از وای فای دو بانده هست و نه درگاه‌های شبکه زیاد و احتمالا گیگابیتی یا کانکتور اتصال آنتن خارجی و امکاناتی که این روزها کاربران به شدت نیاز دارد.

تنها حسن‌اش تا به اینجا، پشتیبانی از اینترنت ۴.۵G و اینترنت TDLTE است و اینکه امکان تجمیع فرکانس (CA) و MIMO 4×4 را می‌دهد. باید دید قیمت مشخص شده برای این مودم چقدر است تا ارزش خرید آن بهتر تعیین شود. اگر با قیمتی زیر ۲ میلیون تومان وارد بازار شود و به دست مشتری برسد؛ یک مودم بالقوه پرفروش خواهد بود ولی اگر قرار باشد با قیمت‌های ۳ و ۴ میلیون تومان عرضه شود؛ بعید است کاربران ایرانسل بتوانند آن را خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: کدام مودم ارزان‌قیمت ایرانسل را بخریم؟

در بررسی‌ها مشخص شده که آنتن‌دهی و سرعت این مودم نسبتا خوب است؛ حداقل بسیار بهتر از مودم tf i60 s1 از آب درآمده و کاربران از کیفیت آن ابزار رضایت کردند. در تست‌ها، سرعت‌های ۶۰ الی ۷۰ مگابیت و حتی ۹۰ مگابیت با کابل شبکه روی اینترنت همراه ایرانسل به ثبت رسیده است.

در اینترنت TD LTE ایرانسل نیز سرعت‌های ۴۰ الی ۵۰ مگابیت به دست آمده است. البته، به خاطر وای فای تک بانده آن، سرعت وای فای پایین است و به پای سرعت اینترنت با کابل شبکه نمی‌رسد.

خرید و قیمت مودم رومیزی ۴.۵G/TDLTE ایرانسل مدل TF i60 G1

ایرانسل در ابتدای عرضه این مودم، قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومانی برای آن با بسته اینترنت در نظر گرفت ولی به خاطر استقبال کاربران و همین‌طور ورود نماینده‌ها به بازار فروش این مودم و افزایش قیمت‌ها، اکنون قیمت مودم ایرانسل G1 از ۲ میلیون تومان تا ۲.۵ میلیون تومان است که باز برای یک مودم ۴.۵G/TD LTE یک قیمت معقول و مناسبی است؛ به‌ویژه اینکه کیفیت مودم هم نسبتا رضایت‌بخش است.

اگر دنبال مودمی هستید که به اینترنت TD وصل شود؛ می‌توانید مطلب «۱۱ مودم TD-LTE جذابی که می‌توانید هم‌اکنون در بازار ایران خریداری کنید» ما را هم نگاهی بیندازید.

خرید مودم ایرانسل TF-i60 G1

لینک دانلود دفترچه راهنمای مودم ایرانسل TF-i60 G1


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫26 دیدگاه ها

  1. قیمت این مودم را ایرانسل برای فروش ۲.۳۰۰ گذاشته با بسته ۳۰۰ گیگ اینترنت اجباری شش ماهه که این سیصد گیگ را ۷۱۹۲۰۰۰ریال حساب کرده حالا چجوری حساب کرده که ۳۰۰ گیگ رو ۷۲۰ میده خداداند .

    1. سلام دوست عزیز
      کدام فروشگاه این مودم را ارائه داده؟ نمایندگی؟ لطفا لینک و سورس معتبری اگر دارید بدهید تا اطلاع‌رسانی کنیم

  2. با سلام، مودم فوق با قیمت زیر عرضه میگردد
    قیمت خود مودم : تومان ۱/۵۵۶/۶۰۰
    قیمت مودم با اینترنت اجباری برای فعالسازی (۳۰۰گیگ ۶ماهه):۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

  3. این مودم به دست فروشگاهها رسیده ولی هنوز تو پنل برای فروش ارایه نشده با توجه به قیمت بسته ارایه شده احتمال دارد قیمت اینترنتها تا دو ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کنه و بعد از افزایش تو پنل برای فروش اضافه بشه

  4. الان این مودم دارن میفروشن با قیمت ۲۵۹۰
    سیم‌کارت مخصوص مودم همراه با ۳۰۰ گیگ اینترنت ۶ ماهه
    سیمکارت ایرانسل همراه با ۶۰ گیگ اینترنت ۳ ماهه
    قدرت اینترنت ۴/۵

    https://divar.ir/v/%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-%D8%A7%DB%8C-%DB%B6%DB%B0-%D9%85%D8%AF%D9%84-g%DB%B1-%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%DB%B3%DB%B0%DB%B0-%DA%AF%DB%8C%DA%AF_%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87_%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2_%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1/gYOwkqJo

  5. در مورد این مودم هواوی b622-335 یه مطلب بزارید میگن ساخت هواوی ولی با اسم سویا لینک ارایه میشه
    ارزش خریدش نسبت به ۶۱۲s چقدره ؟

  6. مودم هایی که لاک هست ارزش خرید نداره .وقتی میخای از یه اپراتور دیگه اینترنت بگیری اون موقع متوجه اشتباهت میشی.

  7. سلام.
    من این مودم را فعلا خریدم.
    جناب محمدی زاده من میتونم بررسی کامل از مودم تهیه کنم تا بقیه مردم هم استفاده کنند از مطالب.
    فقط شما بفرمایید چه بررسیها و تستهایی لازمه.

    1. سلام دوست عزیز
      همیشه سپاس‌گذار خواننده‌ها و دوستانی هستیم که بررسی‌های خودشان را درباره مودم‌های خریداری شده خودشان به دست ما می‌رسانند.
      از منظر خودتان و با استفاده چندین روزه از مودم، نظرتان را بگویید و اینکه چقدر سرعت دارد؛ وای‌فای آن چه قدرتی دارد و پنل کاربری آن چه ویژگی‌هایی دارد
      می‌توانیم بررسی را با اسم خودتان هم در سایت منتشر کنیم

  8. با عرض سلام و خسته نباشید

    اساتید محترم فرق بین این مودم g1 و h1 چیست؟
    قیمت هاش خیلی باهم فرق دارن آیا این g1 ارزش خرید دارد؟
    ظهر قیمت کردم از پیشتخوان ۱۹۵۰ گفتن بدون بسته با این حساب واسه ۳۰۰ گیگ ۷۰۰ بگیرن قیمتش نسبت به ۲ ماهه پیش گرون شده درسته؟

    1. سلام دوست عزیز
      قیمت نسبت به زمانی که وارد بازار شد حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
      مودم TF-i60 G1 در ایران مونتاژ می‌شود و از اینترنت FDD و TDD پشتیبانی می‌کند و وای‌فای تک بانده دارد. به پای مودم TF-i60 H1 به خصوص مدل قدیمی آن که در اصل هواوی B612s-25d بود نمی‌رسد ولی برای استفاده اینترنت TDLTE خوب است.

      1. ممنون از بابت راهنماییتون
        واقعیتش من اصلا از اینترنت معمولی همون FDD استفاده نمیکنم و نخواهم کرد تنها واسه من TDLTE خیلی مهمه باید هر چه سریعتر بخرم ولی نمیتونم انتخاب کنم اگه امکانش هست یکیشو واسم معرفی کنین.با تشکر

        1. سلام، خیلی ممنون که نتیجه بررسی رو به اشتراک گذاشتید فقط اینکه هر دو ویدئو یکسان هست احتمالا اشتباه شده ممنون میشم ویدئوی دوم رو مجدد آپلود کنید

  9. سلام
    لطفا درباره اين مودم بيشتر مطلب بزاريد
    بگيريم نگيريم. هنوز قابليتهاش تو هاله اي از ابهامه. ميشه با نرم افزار خود هوآوي تجميع فركانس انجام داد روش يا نه؟ سرعت دانلود بالا ميده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا