نقد و بررسی

آیفون ۱۴ پرو مکس در برابر گلکسی اس ۲۲ اولترا: کدام‌یک اینترنت و وای فای بهتری دارد؟

بررسی مشخصات اتصالات دو گوشی پرچم‌دار سال ۲۰۲۲

در حالی‌که بازار مقایسه آیفون‌های ۱۴ با گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲ سامسونگ حسابی داغ است و هریک، طرفداران و علاقه‌مندان خود را دارند؛ کمتر کسی توجه می‌کند که کدام‌یک از این گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۲۲، مشخصات ارتباطی بهتری دارد. مثلا، مودم ۵G به‌روزتر یا استاندارد وای فای پیشرفته‌تری دارد و می‌تواند در تست سرعت اینترنت، دیگری را شکست بدهد.

ما در این مقاله کوتاه، می‌خواهیم وضعیت هر دو گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی اس ۲۲ اولترا را از نظر مودم، وای فای و دیگر مشخصات ارتباطی با هم مقایسه کنیم تا حداقل مشخص شود روی کاغذ، کدام‌یک سریع‌تر و بهتر است؟

پیش از اینکه وارد این مقایسه شویم؛ شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که خوب حالا مشخص شد آیفون ۱۴ پرو مکس یا گلکسی اس ۲۲ اولترا سریع‌تر است؛ برای ما کاربران ایرانی چه فایده‌ای دارد؟ اینترنت ایران چندین نسل از سریع‌ترین اینترنت موبایل دنیا عقب‌تر است و چه فرقی دارد با آیفون ۱۴ یا حتی آیفون ۱۳ به اینترنت موبایل وصل شویم یا با گلکسی اس ۲۲ اولترا؟

در جواب باید گفت، دنیای اینترنت دنیای مطلق‌ها نیست؛ بلکه دنیای نسبی‌ها است. وقتی آیفون ۱۴ در ایالات متحده سریع‌تر از گلکسی اس ۲۲ است؛ در ایران هم سریعتر خواهد بود. بد نیست بدانیم هر گوشی از کدام مودم و نسل وای فای سود می‌برند و حداکثر چه سرعتی به ما خواهند داد. بد نیست بدانیم گلکسی اس ۲۲ اولترا سه باند فرکانسی رادیویی وای فای دارد ولی آیفون ۱۴ پرو مکس از دو باند رادیویی وای فای سود می‌برد یا چرا همیشه وای فای گوشی‌های گلکسی ساموسنگ بهتر از وای فای آیفون‌های اپل است.

جنگ پردازنده‌ها

گلکسی اس ۲۲ اولترا از پردازنده مرکزی ۴ نانومتری کوالکام Snapdragon 8 Gen 1 استفاده می‌کند و اپل در آیفون ۱۴ پرو مکس سراغ پردازنده جدید A16 Bionic با فناوری ساخت ۴ نانومتری رفته است. گلکسی اس ۲۲ اولترا با پردازنده اگزینوس ۲۲۰۰ نیز در برخی مناطق مانند اروپا و آسیا عرضه می‌شود که حالا ما در اینجا می‌خواهیم نسخه گلکسی اس ۲۲ اولترا با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را با آیفون ۱۴ پرو مقایسه کنیم.

اسنپدراگون ۸ نسل ۱، قوی‌ترین پردازنده موبایل دنیای اندرویدها و A16 قوی‌ترین پردازنده موبایل دنیای اپلی‌ها است.

کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۱

تقریبا همه سایت‌ها و کارشناسان بر این باور هستند که پردازنده‌های مرکزی اپل قوی‌تر و کارآمدتر هستند. A1۵ توانست بهترین پردازنده‌های اندرویدی کوالکام را شکست بدهد و اینک با ورود A16، انتظار داریم که شکاف میان قدرت پردازنده‌های آیفون اپل و کوالکام بیشتر هم بشود.

بیشتر بخوانید: آیفون‌های ۱۴ از کدام باندهای فرکانسی ۴G و ۵G پشتیبانی می‌کنند؟

البته، این سخن به معنای این نیست که پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱، ضعیف است بلکه در مقایسه با پردازنده‌های اختصاصی اپل، شکست خورده است.

پس، از آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس انتظار کارایی بیشتر، سرعت بالاتر، دوام باتری بهتر، پردازش قوی‌تر در ارتباطات و اتصالات را داریم اما پردازنده مودم این دو پرچم‌دار مدعی چیست؟

شباهت در مودم ۵G

هر دو گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی اس ۲۲ اولترا از مودم ۵G کوالکام اسنپدراگون X65 سود می‌برند. تراشه مجتمع X65 در سال ۲۰۲۱ معرفی شده و اولین مودم ۵G دنیا با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه بود.

این مودم از هر دو نوع شبکه ۵G مبتنی بر فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و امواج میلی متری پشتیبانی می‌کند. در فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز دارای MIMO 4×4 و در امواج میلی متری از MIMO 8×8 سود می‌برد و در شبکه‌های ۴G LTE به تراشه‌ای از رده LTE Cat 20 با سرعت بالای ۲ گیگابیت بر ثانیه مجهز است.

پردازنده آیفون ۱۴ پرو مکس

روی کاغذ، مودم ۵G هر دو گوشی ما برابر است اما تجربه مقایسه تست سرعت اینترنت آیفون ۱۳ و گلکسی اس ۲۱ اولترا به ما می‌گوید؛ اپل با بهبودهایی که در فناوری‌های ۵G، آنتن‌های موبایل آیفون و افزودن هسته‌های پردازشی شبکه بیشتر به تراشه انجام می‌دهد؛ سرعت اینترنت بیشتری روی گوشی‌های آيفون به کاربرانش هدیه می‌دهد.

احتمالا، آیفون‌های ۱۴ نیز در تست سرعت اینترنت بسیار بهتر از گوشی‌های گلکسی اس ۲۲ اولترای سامسونگ عمل کنند. هنوز تست‌های سرعت اینترنت آیفون ۱۴ منتشر نشدند تا بتوان قضاوت مبتنی بر آماری داشت.

جنگ وای‌فای

در وای فای، سامسونگ با تکیه بر تراشه اختصاصی و پیشرفته کوالکام FastConnect 6900 وضعیت بهتری نسبت به اپل دارد.

گوشی Galaxy S22 Ultra از وای فای Wi-Fi 6E با حداکثر سرعت ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این گوشی دارای سه باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز است و برای مدولاسیون از ۴K QAM سود می‌برد. فناوری‌هایی مانند OFDMA و MU-MIMO به همراه ۴ استریم دو بانده در گوشی‌های سامسونگ پیاده‌سازی شده‌اند و از بلوتوث ۵.۳ استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: ارزان ترین گوشی های ۵G در بازار ایران

در آن سو، آیفون ۱۴ پرو مکس به وای فای ۶ یا ۸۰۲.۱۱ax مجهز است و از Wi-Fi 6E خبری نیست. حداکثر سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز این گوشی برابر با ۲.۵ مگابیت بر ثانیه است و حداکثر MIMO 2×2 را پشتیبانی می‌کند.

واقعیت اینجا، همیشه وای‌فای گوشی‌های گلکسی بهتر از آیفون بوده است و غالب اوقات یک نسل جلوتر از استانداردی هستند که در آیفون‌ها سراغ داریم.

اپل اعتقاد دارد اگر یک کاربر آیفون به اینترنت پرسرعتی دسترسی داشته باشد؛ همین اندازه وای فای برای همه کارهای او کفایت می‌کند و نیازی نیست هر گوشی جدید آیفون، یک ارتقای نسل وای فای هم داشته باشد. آیفون‌های ۱۳ هم از نسل Wi-Fi 6 بودند و انتظار می‌رفت که آیفون‌های ۱۴ با Wi-Fi 6E معرفی شوند که این‌طور نشد.

جمع‌بندی

همه‌چیز به تجربه کاربری برمی‌گردد. روی کاغذ، وای فای گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا بهتر است و اینترنت ۵G گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس اما باید در عمل و تست‌ها دیگر کدام‌یک برتری نسبی یا مطلقی داشته و برنده این میدان است.

آنچه برای یک کاربر ایرانی اهمیت دارد؛ هر دو گوشی از بالاترین و آخرین فناوری‌ها و پیشرفت‌های ارتباطی برخوردار بوده و یک گجت فوق‌العاده برای اتصال به اینترنت و وای فای هستند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا