فناوری

وای‌فای ۶E چیست و چه تفاوت‌هایی با وای‌فای ۶ دارد؟

موسسه Wi-Fi Alliance که متولی توسعه استانداردهای وای‌فای است؛ از استاندارد و پروتکل جدیدی به نام Wi-Fi 6E پرده‌برداری کرد. 

Wi-Fi 6E استاندارد جدید وای‌فای پس از وای‌فای ۶ است و مهم‌ترین ویژگی و تفاوت آن، پشتیبانی از فرکانس ۶ گیگاهرتز خواهد بود.

در Wi-Fi 6E دستگاه‌های وای‌فای می‌توانند از طیف‌های فرکانسی ۶ گیگاهرتز هم برای انتقال دیتا یا ارتباط استفاده کنند. در وای‌فای ۶ فقط از دو طیف ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز استفاده شده است و اکنون دستگاه‌ها می‌توانند به فرکانس سوم برد کوتاه نیز دسترسی داشته باشند.

پیش از این، در استاندارد ۸۰۲.۱۱ad امکان استفاده از فرکانس ۶ گیگاهرتز فراهم شده بود.

وای‌فای ۶E تمام ویژگی‌ها و مزایای وای‌فای ۶ را دارا است به اضافه اینکه از فرکانس ۶ گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کند. موسسه FCC به‌زودی می‌خواهد بیشتر از ۱۲۰۰ مگاهرتز از طیف‌های غیرمجوزدار فرکانس ۶ گیگاهرتز را برای مصارف وای‌فای در سراسر جهان آزاد کند.

استفاده از فرکانس ۶ گیگاهرتز در وای‌فای برای استریم ویدیوهای ۴K، نرم‌افزارهای کاربردی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و مصارف صنعتی است. 

تفاوت وای‌فای ۶ و ۶E

ارتباط بی‌سیم مبتنی بر ۶ گیگاهرتز دارای برد کوتاه ولی قدرت و سرعت بالایی است. دو دستگاه وای‌فای در فاصله نزدیکی می‌توانند با فرکانس ۶ گیگاهرتز حجم زیادی از اطلاعات را با سرعت بالا برای هم ارسال کنند.

در باندهای رادیویی ۶ گیگاهرتز شاهد پهنای‌باند بیشتری هستیم. برای نمونه، بیش از ۱۴ کانال رادیویی با پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز و چندین کانال رادیویی با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز در این طیف تعریف شده است. 

در وای‌فای ۵ با حداکثر سرعت ۳.۵ گیگاهرتز روی یک باند رادیویی روبرو بودیم. در وای‌فای ۶ به سرعت ۹.۶ گیگاهرتز رسیدیم و در وای‌فای ۶E نیز همین سرعت را خواهیم داشت ولی نه روی فرکانس‌های ۵ گیگاهرتز؛ بلکه در باندهای ۶ گیگاهرتز!

در حال حاضر، باندهای تعریف شده روی ۶ گیگاهرتز برای خدمات شهری استفاده می‌شوند ولی آزادسازی بخش عظیمی از این طیف‌های که غیرمجوزدار هم هستند؛ کمک بزرگی به ارتقای سرعت وای‌فای و ارتباطات بی‌سیم است.

پیش‌بینی می‌شود در اندک زمانی، استاندارد وای‌فای ۶E وارد اسمارت‌فون‌ها، روترهای بی‌سیم، دستگاه‌های اینترنت اشیا و تجهیزات صنعتی و شهری بی‌سیم شود. 

کاربران نهایی چندان درگیر استاندارد جدید وای‌فای نخواهند شد یا حداقل باید گفت به این زودی‌ها درگیر این مسئله نمی‌شوند. فقط کاربران حرفه‌ای که می‌خواهند از فرکانس ۶ گیگاهرتز برای برخی کاربردهای خود استفاده کنند؛ باید دنبال محصولات و روترهایی باشند که از استاندارد ۶E نیز پشتیبانی می‌کنند.

به هر حال، تصویب و راه‌اندازی استاندارد وای‌فای ۶E می‌تواند به افزایش سرعت انتقال اطلاعات و کاهش تاخیر بینجامد و ارتباطات بی‌سیم وای‌فای را به سرعت ارتباطات موبایل ۵G نزدیک‌تر کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا