فناوری

کدام مودم‌های ADSL و VDSL از فریم‌ویر DD-WRT پشتیبانی می‌کنند؟

چرا DD-WRT روی روترهای بی‌سیم بیشتر از مودم‌ها نصب می‌شود

فریم‌ویر منبع‌باز DD-WRT به دلیل برخورداری از امکانات و قابلیت‌های زیاد و همین‌طور تنظیمات پیشرفته‌ای که به کاربران می‌دهد؛ نزد آن‌ها محبوب و پرطرفدار است.

یکی از دلایل استفاده از فریم‌ویر DD-WRT روی روترها، نصب کلاینت VPN است. در حالی‌که فریم‌ویر اصلی و شرکتی روترها اجازه نصب وی‌پی‌ان را نمی‌دهد؛ می‌توان با روت کردن روتر و نصب فریم‌ویر DD-WRT از کلاینت وی‌پی‌ان استفاده کرد.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت یا رفتن به سایت رسمی DD-WRT می‌توان فهرست بلندی از روترهای بی‌سیم پشتیبانی شده توسط این فریم‌ویر یافت.

غالبا روترهای شرکت‌های ایسوس، نت‌گیر، لینک‌سیس و روترهای قدیمی دی‌لینک و تی‌پی‌لینک از فریم‌ویر DD-WRT پشتیبانی می‌کنند.

حالا  ممکن است این سوال برای برخی از کاربران مطرح شود که کدام مودم‌های ADSL و VDSL از این فریم‌ویر پشتیبانی می‌کنند. روی کدام مودم می‌توان فریم‌ویر DD-WRT را نصب کرد؟

جواب ساده و سرراست است: فریم‌ویر DD-WRT هیچ‌کدام از مودم‌های ADSL و VDSL را پشتیبانی نمی‌کند. در واقع، DD-WRT با سخت‌افزار هیچ مودم DSL سازگار نیست. 

چرا مودم‌ها از DD-WRT پشتیبانی نمی‌کنند؟

خود سایت DD-WRT در این زمینه می‌گوید به خاطر تنوع تراشه‌ها و سخت‌افزار مودم روترها، نمی‌توان با یک نرم‌افزار منبع‌باز یک مودم روتر را فلش کرد. درایورهای این مودم‌ها در اختیار تیم‌های توسعه‌دهنده DD-WRT قرار نمی‌گیرند و بسیاری از مودم‌ها از تراشه‌های برودکام یا Atheros استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های ISP فریم‌ویر و کدهای خودشان را روی مودم روترهای DSL پیاده‌سازی می‌کنند و همین موضوع کار را برای فلش و نصب یک فریم‌ویر منبع‌باز سخت می‌کند.

سایت flashrouters نیز در پاسخ یک کاربر که دلیل عدم پشتیبانی از مودم‌ها توسط فریم‌ویر DD-WRT را پرسیده است؛ می‌گوید معمولا مودم روترها با فناوری‌های قدیمی و منسوخ شده‌ای ساخته می‌شوند و در آن‌ها دستکاری‌هایی می‌شود تا حداکثر پهنای‌باند و سرعت را ندهید و کاربر نیاز به خرید پهنای‌باند بیشتر داشته باشد.

هرچه مودم‌ها قدرتمندتر باشند؛ نیاز به پهنای‌باند بیشتری دارند و در نتیجه به ضرر شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت هستند. آن‌ها یک دستگاه رایگان به شما می‌دهند تا به اندازه کافی بتواند نیازهای شما را رفع کند. بهترین مودم روتر دنیا از نظر قدرت سخت‌افزاری و به‌روز بودن فناوری‌ها قابل مقایسه با یک روتر بی‌سیم نیست.

بسیاری از مودم‌های ADSL و VDSL هنوز دارند از وای‌فای N300 و پردازنده با فرکانس ۳۰۰ الی ۴۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کنند و دارای درگاه‌های شبکه اترنت صد مگابیتی هستند.

مورد خاص مودم‌های ایسوس

توصیه توسعه‌دهنده‌گان DD-WRT خرید یک روتر پرقدرت و اتصال آن به مودم ADSL یا VDSL و بعد فلش کردن روتر برای نصب فریم‌ویر منبع‌باز است. در آن صورت است که شما می‌توانید به سادگی وی‌پی‌ان نصب کنید یا انواع تنظیمات پیشرفته را در اختیار داشته باشید.

حالا در این میان، هستند معدود مودم‌هایی که از فریم‌ویر DD-WRT پشتیبانی می‌کنند. مودم روتر ایسوس DSL-AC55U معروف‌ترین مودم ADSL/VDSL با پشتیبانی از DD-WRT است.

همین‌طور، می‌توان به مودم روتر ایسوس DSL-AC68U یا DSL-AC88U اشاره کرد که قابلیت نصب DD-WRT را دارند. در حقیقت، خود شرکت ایسوس با همکاری تیم توسعه‌دهنده DD-WRT امکان پشتیبانی از این فریم‌ویر را فراهم کرده است. اتفاقی که برای دیگر مودم‌های DSL نمی‌افتد.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    خرید مودم ac55 را با قیمت فعلی برای بازی های آنلاین (استفاده از وای فای ۵گیگاهرتزیش )توصیه میکنید؟یا بیشتر هزینه کنم وبرم سمت ac68?سرویس ۱۶مگ مخابرات دارم که البته روی n10 فعلیم ۱۳مگ بیشتر سرعت نمیده با snr12 وخب max data rate رو زده ۱۵۵۰۰.
    آیا میتونم با ac55 به این عدد برسم؟
    متشکر از سایت خوبتون

    1. سلام و عرض ادب
      مودم AC55U یک مودم همه‌چیز تمام است و برای غالب کاربران کافی خواهد بود. به نظرم برای شما نیز جوابگو است و کیفیت اینترنت را بهتر و بالاتر از نتایج فعلی می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا