فناوری

این نام شبکه وای‌فای به طور کامل وای‌فای آیفون را غیرفعال می‌کند و فقط با خاموش و روشن شدن آیفون مشکل رفع می‌شود

یک باگ خنده‌دار که توضیح منطقی دارد و البته یک راه‌حل ساده

یک محقق امنیتی دریافته با انتخاب یک نام شبکه خاص برای وای‌فای، باعث هنگ کردن iOS و عدم اتصال به وای‌فای در آیفون می‌شود. این نام شبکه وای‌فای، به طور کامل قابلیت اتصال وای‌فای آیفون را غیرفعال کرده و فقط با خاموش و روشن کردن گوشی مشکل رفع می‌شود.

در توییتر، محققی به نام «کارل شو» نشان داد پس از اتصال به یک شبکه وای‌فای با نام «p%s%s%s%s%n%»، همه قابلیت‌های وای‌فای گوشی آیفون غیرفعال می‌شوند.

ظاهرا این یک باگ در سیستم‌عامل موبایل iOS اپل است. هنگامی که یک آیفون یا آیپد به شبکه وای‌فای با نام «p%s%s%s%s%n%» وصل می‌شوند؛ دیگر دستگاه قادر به اتصال به وای‌فای نیست و ویژگی‌هایی مانند AirDrop به طور کامل از کار می‌افتند. این مشکل پس از ریستارت آیفون و آیپد از بین می‌رود؛ اگرچه در ادامه یک راه‌حل دیگر هم گفته شده است!

این کاربر توییتر توضیح نداده است که چرا چنین مشکلی برای وای‌فای آیفون و آیپد پیش می‌آید ولی احتمالا هر برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌تواند حدس بزند مشکل از کجا است.

مشکل از کجا است؟

یک حدس این است که در زبان‌های برنامه‌نویسی از سینتکس [character]% برای قالب‌های متغیر از یک رشته خروجی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در زبان سی، n% یک معنی خاص دارد و عملکرد ویژه‌ای انجام می‌دهد.

بنابراین، احتمالا، تابع زیرسیستم وای‌فای در iOS وقتی با SSID یا نام شبکه بالا روبرو می‌شود؛ به جای اینکه آن را صرفا یک نام وای‌فای تلقی کند؛ آن را به برخی از کتابخانه‌های داخلی برای قالب‌بندی رشته ارجاع می‌دهد و همین باعث ایجاد اشکال و باگ می‌شود. چون، این ارجاع می‌تواند باعث نوشتن خودسرانه در حافظه و سرریز شدن بافر سیستم شود. سیستم حافظه در این وضعیت مختل و تخریب شده و روند سازمان‌دهی کارها از دست iOS خارج می‌شود.

بدیهی است که هیچ کاربری از نام «p%s%s%s%s%n%» برای شبکه وای‌فای خود استفاده نمی‌کند و احتمال بروز این اشکال تقریبا صفر درصد است. جز اینکه افرادی که قصد شوخی و مزاح داشته باشند یا مانند محقق امنیتی بالا، مشغول تست و کارهای پژوهشی باشند.

برای اینکه بتوانید مشکل را برطرف کنید؛ باید تنظیمات شبکه را ریست و بازنشانی کنید. برای این منظور، باید وارد اپلیکیشن Settings شده و سراغ تنظیمات مسیر General -> Reset -> Reset Network Settings بروید.

با این گزینه، می‌توانید تمام تنظیمات شبکه ذخیره شده روی آيفون را ریستارت کنید (از جمله تنظیمات مربوط به VPN و شبکه‌های موبایل). در نتیجه، نام شبکه وای‌فای مخرب ما از حافظه گوشی پاک می‌شود و دوباره می‌توانید به وای‌فای وصل شوید.

روش دیگر رفع این مشکل، خاموش و روشن کردن یا ریستارت آیفون و آیپد است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
9to5mac

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا