فناوری

آیفون SE جدید از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند؛ این ویژگی برای ما چه فایده‌ای دارد؟

اپل هفته پیش از آیفون اقتصادی و ارزان‌قیمتی به نام SE رونمایی کرد. آیفون SE جدید  (SE مدل ۲۰۲۰ هم گفته می‌شود) یک گوشی با طراحی آیفون ۸ و قیمت ۳۹۹ دلار است که از جدیدترین فناوری‌های گوشی‌ها سود می‌برد.

اپل بهترین پردازنده موبایل خود را روی این گوشی ارزان‌قیمت سوار کرده است؛ همان پردازنده‌ای که برای آیفون‌های سری ۱۱ نیز استفاده کرد. در نتیجه، شاهد پشتیبانی از ارتباطات وای‌فای ۶ در این گوشی میان‌رده هستیم.

در حقیقت، حالا می‌شود گفت آیفون‌های ۱۱، ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس به همراه آیفون SE جدید به قابلیت وای‌فای ۶ مجهز هستند. خوب، این خبر خوش دقیقا برای ما کاربران چه فایده‌ یا دستاوردی دارد؟

وای‌فای ۶ یا استاندارد ارتباطات بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ax، جدیدترین و آخرین نسل از پروتکل‌های وای‌فای است که روی گوشی‌های رده بالا و پرچم‌دار سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مانند سامسونگ گلکسی اس ۱۰، گلکسی نوت ۱۰، گلکسی اس ۲۰، گلکسی فولد و پرچم‌دارهای هواوی مشاهده می‌کنیم.

مزایای وای‌فای ۶ روی آیفون SE

پروتکل وای‌فای ۶ پس از وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) آمده و در سال ۲۰۱۸ نهایی و تصویب شد. اولین گوشی‌ها و روترهای مبتنی بر این استاندارد در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شدند ولی شاهد همه‌گیری این استاندارد در سال ۲۰۲۰ هستیم.

وای‌فای ۶ شامل چندین فناوری جدید نسبت به وای‌فای ۵ و البته به‌روزرسانی همه مشخصات و ویژگی‌های وای‌فای نسل‌های پیشین است. نتایج تست سرعت سایت سی‌نت روی انواع مختلف اینترنت و مقایسه با وای‌فای ۶ را در زیر مشاهده کنید. پر واضح است این سرعت‌ها مربوط به کشور ایالات متحده است:

برخی از مزایای وای‌فای ۶ نسبت به وای‌فای ۵ از قرار زیر هستند:

۱- از سرعت انتقال اطلاعات بیشتری در حدود ۴۰ درصد سود می‌برد. در برخی تست‌ها تا سرعت ۱.۳۲۰ مگابیت بر ثانیه روی وای‌فای ۶ ثبت شده است.

۲- اجازه می‌دهد دستگاه‌ها به طور همزمان اطلاعات را روی چندین کانال و لینک ارسال کنند.

۳- اجازه می‌دهد روترها و اکسس‌پوینت‌ها به طور همزمان تعداد دستگاه‌های بیشتری را پشتیبانی کرده و پهنای‌باند متناسبی به آن‌ها اختصاص دهند.

۴- به سنسورها و دیگر گجت‌های مبتنی بر وای‌فای و اینترنت اشیا کمک می‌کند مصرف باتری کمتری داشته باشند.

۵- برای محیط‌های شلوغ و بزرگی مانند استادیوم‌ها، فرودگاه‌ها و مراکز تجمع مردم سرعت و کارایی بهتری ارائه می‌کند.

آیا اینترنت ما هم سریع‌تر می‌شود؟

دو نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد:

نکته نخست اینکه زمانی یک گوشی وای‌فای ۶ می‌تواند از مزایای گفته شده در بالا بهره ببرد که به یک شبکه وای‌فای ۶ وصل شود؛ یعنی روتری که از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند و روی همین استاندارد یک وای‌فای راه‌اندازی کرده و شما به این وای‌فای وصل شده‌اید.

اگر با یک گوشی وای‌فای ۶ به روتر یا وای‌فای از نسل‌های پیشین از جمله وای‌فای ۵ وصل شوید؛ هیچ تفاوتی با گذشته نمی‌کند و نباید انتظار سرعت بیشتری داشته باشید.

هم‌اکنون، روترهای وای‌فای ۶ وارد بازار شدند ولی بسیار گران‌قیمت هستند و کاربران بسیار محدودی توانستند آن‌ها را خریداری کنند.

نکته مهم دوم این است که وای‌فای ۶ روی سرعت اینترنت شما هیچ تاثیری ندارد. مثلا، اگر سرعت اینترنت خانگی شما ۱۶ مگابیت است؛ وای‌فای ۶ باعث افزایش این سرعت نمی‌شود و همان سرعت ۱۶ مگابیت را خواهید داشت.

بنابراین، می‌توان گفت وای‌فای ۶ بسیار هیجان‌انگیز و سریع است ولی هنوز برای کاربران خانگی زود به نظر می‌رسد؛ جز اینکه بتوانند یک روتر وای‌فای ۶ و اینترنت پر سرعتی مانند VDSL یا فیبرنوری داشته باشند یا از اینترنت همراه با سرعت‌های بالای ۱۰۰ مگابیت استفاده کنند تا قدرت وای‌فای ۶ نمایان شود.

اگر یک آیفون ۱۱ یا SE خریداری کردید؛ به شرطی سراغ تعویض روتر خود بروید که اینترنت پر سرعتی هم داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا